Skogsvagn (Huggarvagnar)

Patruuna vagn och kran Slurfi

120 inlägg 86745 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

hlb  
#236935 Jag har inte drift på vagnen och 1000 varv/min blir lagom för kranen.

FTG
Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

olli  
#236939 Jag har ju inte kört så mycket än, men eftersom driften bara är avsedd som "hjälpdrift" i svåra situationer så verkar det räcka med traktorhydrauliken. Drivkraften på kärran blir ju lika hög även med ett lägre flöde, och flödet påverkar bara hastigheten. Apropå svängmomentet har det alltid räckt till hittills, och jag har i många år förut kört patruuna 751 kran, som har en lägre svängkraft än 866 kranen. om jag inte minns fel är 866 30% starkare än 751. Inbyggda cylindrar på stödbenen är att föredra, men man kan ju inte få allt?

Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236962 Det är hastigheten som påverkas av flödet, kraften är trycket i systemet.
Testade på min gamla Moheda att med samma som systemtrycket i kranen(ca 175 bar) så var drivkraften försumbar, uppåt 200bar började de hända saker o ca 220 bar som jag har nu funkerar de bra

Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

olli  
#236969 Du har alldeles rätt

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

jonathanA  
#236973
gnisten83 skrev:Det är hastigheten som påverkas av flödet, kraften är trycket i systemet.
Testade på min gamla Moheda att med samma som systemtrycket i kranen(ca 175 bar) så var drivkraften försumbar, uppåt 200bar började de hända saker o ca 220 bar som jag har nu funkerar de bra


Jag har inte provat vad jag har för tryck i systemet på min vagn, kanske skulle gjort de.

Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236978 Du har separat pump o tank på din Movi, på ventilen för att styra driften sitter säkert ett mätuttag, nippel med räfflad hatt, där kan du ansluta en mätklocka o ta en som klarar 250bar iaf!
För liten klocka o den går sönder.....
Sprängde ett byggbart block i aluminium för många år sen till vagnsdriften så nu har jag ett monoblock i gjutjärn ist

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

jonathanA  
#237010 Tror det sitter uttag på ventilpaketet jag monterade till kranen i vintras, har ett kit med mätklocka å slangar, men jag har inte funderat på att kolla trycket på vagnen innan.

Det sitter ett aluminiumblock till drivningen ja, det stämmer, men även ett separat i gjutjärn med fyra sektioner, för fram, back, kran och vinsch-läge.

Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237119 Sitter de nåt mätuttag på de sistnämda?
Sitter aluminiumblocket efter gjutjärnet, isf borde de väl innehålla chocker.
Hur frikopplas drivningen i hydralmotorn för vägkörning, mekaniskt eller med når hydraltryck?

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

jonathanA  
#237141 mekaniskt, ute i navet, ungefär som frihjulsnaven på jeepar.
ja alu-blocket grenar ut tryck/returerna till motorerna efter ventilpaketet.

Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

339  
#250941 Hur har du dragit in elkablarna från vinschen och ventilpaketet? På min TLA har jag vid sidan av kraftuttaget 1 st anslutningskontakt förutom släpvagnskontakten. Handlaren jag nyss köpte Farma-vagnen av tyckte jag kunde använda släpvagnskontakten till ventilpaketet? Men vette tusan om det är någon bra idé?

Du har ingen tydlig bild bakifrån traktorn när du har huggarvagnen på och allt är inkopplat?

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250992
Maj2012Patruunaj.jpg
maj2012patruunan.jpg


Inte alldeles färska bilder men ungefär såhär ser det ut.
Man ansluter en tryckledning till ventilpaketet från ett
dubbelverkande uttag där jag spärrar spaken på fullgas.
Returen ansluts i en fri retur direkt till oljetanken genom
påfyllningsröret som har ett uttag för det.
Ett par slangar ansluts till ett par dv-uttag för vagnsstyrningen.
Elen till ventilpaketets elstyrda ventiler: utskjut, stödben och grip
samt winschens radiostyrda elventil tar jag från släpvagnskontaktens
anslutning för färdljus pinne nr 58L, den i mitten alltså.
Var det till hjälp?

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

339  
#251006 Tackar!

Så då tar du alltså ström från mittersta pinnen i släpvagnskontakten. I vilken pinne satt du minus-kabeln, dvs den andra av de två?

Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

339  
#251025 Visst kopplar man jorden till 3:an?

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251041
Bild


Citroen-sida hade bra bild.
Jo 31 är jord alltså det du kallade nr3

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

339  
#251042 Tack för hjälpen!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).