Motorsåg och handhållet

Holstein 52cc

40 inlägg 19136 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Holstein 52cc

Crille_på_skogen  
#236799 Hej, någon som vet något om denna sågen? Finns ett antal på Tradera.

http://www.tradera.com/motorsag-52cc-ho ... _190371989

Tänkte ha en hemma på gården till vedkapning, ca 20 kubik om året. I skogen har jag kört med en liten hobbymaskin Jonsered 2234 och den har faktiskt klarat sig bra i 3 år nu, men funderar på att köpa en lite kraftigare begagnad. Pensionen räcker inte till en ny så vad kan man hitta för en en tusing. Helst HVA eller Jonsered som det dessutom går att hitta reservdelar till?

Hälsningar, Crille.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Holstein 52cc

anersimyra  
#236800 Kinesisk Husqvarnakopia, köp inte, köp hellre begagnat original.

Avatar Fallback

Re: Holstein 52cc

Crille_på_skogen  
#236801
anersimyra skrev:Kinesisk Husqvarnakopia, köp inte, köp hellre begagnat original.

Ok, bra att veta, tack för info.

Det finns också en HVA 41 och en HVA 254g på samma auktionssida. Jag hittar inte fakta för dessa sågar, är de bra? Finns det reservdelar till dem fortfarande?

   TS
Avatar Fallback

Re: Holstein 52cc

Husqy346  
#236804 Jag skulle rekommendera dig att leta nogrant på blocket . Jag hade tex turen för många år sedan och hittade en Husqvarna 346 XPG för 1800 :- Från ett dödsbo .Det var en 05 a, det som var dåligt var ju svärdet samt kedjan men det byttes ju ut mot nytt sedan var det en kanonsåg.
Jag skulle inte köpa några gamla sågar ur serie 2 . Jag har jobbat med dem och de är klumpiga och tunga.
Då skulle jag hälldre köpa en ny Jonsered av billigare modell i stället. Men det är min åsikt det.

Användarvisningsbild

Re: Holstein 52cc

anersimyra  
#236807
Crille_på_skogen skrev:
anersimyra skrev:Kinesisk Husqvarnakopia, köp inte, köp hellre begagnat original.

Ok, bra att veta, tack för info.

Det finns också en HVA 41 och en HVA 254g på samma auktionssida. Jag hittar inte fakta för dessa sågar, är de bra? Finns det reservdelar till dem fortfarande?

Sågen på tradera är ingen 254 G, det är en XP. Jag använde själv denna såg i 15 år, det är en alldeles utmärkt såg av mycket hög kvalité.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Holstein 52cc

anersimyra  
#236811 Kopplingskåpan ser ut att vara snedmonterad på sågen, säljaren rekommenderar 2% oljeblandad bensin för: LÄNGRE LIVSLÄNGD, ja det var ju något nytt :surp: :lol:

Avatar Fallback

Re: Holstein 52cc

Crille_på_skogen  
#236813 Tack för info Anders. Jag har hittat info om den nu http://www.benkans.se/_source/Hemsida/M ... g_bruk.pdf den passar mig till vedkapning på gården. Lägger ett bud så får jag se om jag har tur.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holstein 52cc

totte  
#236814 Finns lite data om 254:an här: http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument.

254 är en bra såg för vedbacken. Som Husqy346 säger lite tung, men det spelar liten roll när man står och kapar ved. Lycka till, berätta hur det gick!

Avatar Fallback

Re: Holstein 52cc

Crille_på_skogen  
#236841 Så här gick det med sågköpet. 254 steg snabbt i pris och försvann. Under eftermiddagen hade jag tid att studera en massa andra auktioner bland annat på tyska E-bay. På tradera hittade jag ett nytt märke som heter Fuxtec och de har en "bautasåg" för vedbacken på 2,39 Kw vikt samma som 254:an, sågen heter Fuxtec CS6150. Kunde inte låta bli att bjuda och fick den för 850 SEK levererat hem på stallbacken.

http://www.ebay.de/itm/Benzin-Kettensag ... 5af531e556

Nåja, även om det är en skitsåg så varar den nog lika länge som en Jula såg. Återkommer när jag fått hem den. :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holstein 52cc

anersimyra  
#236844
Crille_på_skogen skrev:Så här gick det med sågköpet. 254 steg snabbt i pris och försvann. Under eftermiddagen hade jag tid att studera en massa andra auktioner bland annat på tyska E-bay. På tradera hittade jag ett nytt märke som heter Fuxtec och de har en "bautasåg" för vedbacken på 2,39 Kw vikt samma som 254:an, sågen heter Fuxtec CS6150. Kunde inte låta bli att bjuda och fick den för 850 SEK levererat hem på stallbacken.

http://www.ebay.de/itm/Benzin-Kettensag ... 5af531e556

Nåja, även om det är en skitsåg så varar den nog lika länge som en Jula såg. Återkommer när jag fått hem den. :lol:
Vi väntar med spänning, förhoppningsvis är cylinderloppet inte ren aluminium :surp: :lol:

Avatar Fallback

Re: Holstein 52cc

Traktorkalle  
#236851 Köpte en Hollstein på tradera för någon månad sedan. Får försvara mej med att det var under påverkan av rusdrycker...
Nåväl, 560 kr plus frakt tänkte jag väl att den kunde va värd. Ack vad jag bedrog mej. Har sällan eller aldrig sett så episkt usel dynga. Den startade visserligen hyfsat lätt trots ngn form av "easystart" som innebär att man bara drar runt motorn med den sista dm snöre. När man välter den på sidan varvar den upp till ca halvgas. Justera tomgången säger säljaren, jo tjenare, så mycket justeringsmån finns inte, dessutom går den ju inte i upprätt läge då. Rev isär den lite för att se hur en är byggd, det var inget vidare:*)
Gängpaj, runddragna insexskallar och rejäla porer i det mycket mjuka cylinderloppet.
Plasten är under all kritik, både gjutningarna o plastkvaliten. Dessutom sitter hela
kastskyddsmekanismen bara i plast och funkar högst tvivelaktigt ens som ny.
Skulle väl ha reklamerat att den varvar upp så hejdlöst, men ids inte kosta på frakt eftersom jag ändå inte kan tänka mej att använda skiten.
På det hela taget alltså bortkastade pengar!

Avatar Fallback

Re: Holstein 52cc

Crille_på_skogen  
#236854 Hmmm, vågar dom sälja cylinderlopp i rent aluminium till tyskar tro? Ja, ja, det är bara testa. Eller som grannen sa när hans Julasåg skar ihop efter 3 dagar, det var kul så länge det varade. Jag har skrivit och frågat Fuxtec angående cylinderloppet, efter det du uttryckte farhågor i detsamma. :???: 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Holstein 52cc

Brumsten  
#236855 Hej, att ni aldrig lär er. Om man behöver en motorsåg så köper man den av en
servande fackhandlare.
Det finns allt för många som köpt värdelösa sågar på nätet.
Bli inte en av dom.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Holstein 52cc

Crille_på_skogen  
#236856
Traktorkalle skrev:Köpte en Hollstein på tradera för någon månad sedan. Får försvara mej med att det var under påverkan av rusdrycker...
Nåväl, 560 kr plus frakt tänkte jag väl att den kunde va värd. Ack vad jag bedrog mej. Har sällan eller aldrig sett så episkt usel dynga. Den startade visserligen hyfsat lätt trots ngn form av "easystart" som innebär att man bara drar runt motorn med den sista dm snöre. När man välter den på sidan varvar den upp till ca halvgas. Justera tomgången säger säljaren, jo tjenare, så mycket justeringsmån finns inte, dessutom går den ju inte i upprätt läge då. Rev isär den lite för att se hur en är byggd, det var inget vidare:*)
Gängpaj, runddragna insexskallar och rejäla porer i det mycket mjuka cylinderloppet.
Plasten är under all kritik, både gjutningarna o plastkvaliten. Dessutom sitter hela
kastskyddsmekanismen bara i plast och funkar högst tvivelaktigt ens som ny.
Skulle väl ha reklamerat att den varvar upp så hejdlöst, men ids inte kosta på frakt eftersom jag ändå inte kan tänka mej att använda skiten.
På det hela taget alltså bortkastade pengar!


Ja Holsteinen fick Anders i Myra mig att inte köpa, kinabygge har jag råkat ut för tidigare med andra saker. Jag kan inte skylla på starka drycker med mitt Fuxtec köp, men hoppas givetvis att den åtminstone inte är från Kina, men det ger sig. Som sagt återkommer med information senare. :-?

   TS
Avatar Fallback

Re: Holstein 52cc

Traktorkalle  
#236862 Men Brumsten, jag köpte ju inte min för att jag behövde, utan av ngn annan anledning som jag inte minns :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).