Traktorer och processorer

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

652 inlägg 353861 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#236581
jonathanA skrev:Du gör ett avlångt hål i plåtlådans infästning, så du behöver dra den 2cm rakt upp innan det går att vika den framåt!? Förstår du?

ja det var en enkel och smart lösning, den varianten blir det. Då går det ju öppna och plocka något med en hand. :grin:

gnisten83 skrev:Är inte så dum ide, hur bred ska den vara?
De eller ideen med byrålåda i fotsteget är riktigt användbara.
Ellös har nya vajerspakar för inte alltför högt pris


bredden på den blir som stolspallens storlek är idag, för fästa i samma hål, både i golv och i stolen. idag är stolspallen 180mm hög, men jag har ritat denna 225mm, hoppas sänka stolen lite i dämpningen för att ha ungefär samma höjd på sitsen som idag. här finns en skiss, inte ritat in någon låsning än.
stolspall med låda.PDF


Byrålådan ja, om jag skulle hinna med det någon gång.
Ni som inte läst min och Gnistens diskussion i "extra pump valtra 6550 med takmontage.
såhär beskrev jag då min ide.
molnia skrev:ja det finns mycket utrymme bakom/innanför fotsteget. jag har en fundering att göra en utdragbar verktygslåda innanför steget i "golvet" på 705;an. det blir inte jättestort men det blir inte i vägen iallafall.
jag funderat på om jag skulle göra det på höger sida, den dörr som används minst. Och då "bygga bort" hålet/fotsteget i golvet, det är ju inte plant golv vid dörrarna på x05. alltså är jag då tvungen att öppna dörren för att öppna verktygslådan men det ser jag inte som ett problem, snarare en fördel. Då blir verktygslådan större men då blir det mer obekvämt att kliva in/ur när jag utnyttjar "hålet/steget" i golvet men går ju mer sällan där. tyvärr sitter det ett hyttfäste på undersidan av hytten (otippat va?) så även den begränsar storleken.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#236641 Om jag gör spåret för bulten 25mm långt kan jag låta lådan vila på plåten till stolspallen vid stängt läge. Ev skulle man kanske ge lådan gummifötter eller något för att undvika skrammel och oljud.
i öppet läge hoppas jag att tyngdpunkten ska hålla lådan öppen.
aha! det kan jag ju kolla.. återkommer om det...

model 2 vy 1.jpg


model 2 vy 2.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#236642 tog bara lådan, lutade i uppskattad vinkel som den har i öppnat läge, kollade tyngdpunkten i programmet. den ligger vid det rosa korset. så den borde hålla sig öppen av egentyngden.
model 2 vy 3.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

eqlazer  
#236644 Inte risk att verktyg som ligger i botten på lådan kan hindra dig från att öppna? Om det nu skulle leta sig in i springan.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#236646 hmm det var en tanke jag inte tänkt på... får fundera vidare...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

jonathanA  
#236648 Du får ju ha en stor bricka på insidan så är det problemet löst!

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#236652 nja det funkar inte för brickan kommer då att gå emot botten på lådan, då kan jag inte glida hela vägen i spåret.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

totte  
#236656 Jamen gör det ovala hålet i ytterväggen och sätt pinnen/bulten i lådan.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

jonathanA  
#236659 självklart totte, då slipper man ju detta problem!

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236690 http://www.wiberger.se/templates/gn608.htm

Nåt liknande borde funka som lås.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#236828 Aha, smart Totte! :grin:
Roten- jo jag funderade i de banorna innan men detta tror jag blir bra, framförallt väldigt enkel konstruktion. gäller att borra, såga med sticksåg och fila en del bara......
model 3 vy 1.jpg

model 3 vy 2.jpg

model 3 vy 3.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

totte  
#236865
molnia skrev:Aha, smart Totte! :grin:


Det händer ibland att jag har tur när jag tänker 8)

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

zeetorg  
#236872 Smart lösning molnia, man blir både imponerad och inspirerad!

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#236911
zeetorg skrev:Smart lösning molnia, man blir både imponerad och inspirerad!


tackar tackar, hoppas bara detta inte blir som många andra idéer, en ritning men inte tid att genomföra det.
hittade för övrigt en ritning på en första stolspall´s-modell som jag hade ritat 2011-10-28 00:11.. :wink: men denna modell blev bättre med lådan i sig. Hoppas bara det inte tar 2 år att genomföra denna ide till verklighet.. :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

jonathanA  
#236932 Lägg tiden i verkstaden istället för bakom datorn, om du har ont om tid! :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).