Små skogsmaskiner och övriga maskiner

NY ATV!

11 inlägg 5162 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

NY ATV!

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236628 Har bestämt mig för att byta ut min trotjänare till en ny! Valet föll på en polaris 850 med "extra allt" och lite till! får hoppas att den kommer att fungera lika klanderfritt som min grizzly 660 har gjort! Leverans blir om ett par veckor ca.Yamahan är till salu på blocket om någon är intresserad? annars så byts den in när jag hämtar ut polarisen.Den säljs i örebro av jonas/JA:S skog och maskin.
Någon som har erfarenhet av polaris 850,och kan komma med synpunkter,både ris och ros!



   TS
Användarvisningsbild

Re: NY ATV!

anersimyra  
#236635 Dom anses fortfarande vara väldigt törstiga. Några kamrater körde Avestaleden, exakt vilka andra maskiner som ingick vet jag inte, dock fick den som körde 850 tanka ute på banan. Det kan självklart ha mycket med körsätt att göra, den är ju tacksam att gasa med då rovan inte går av för hackor. Jag kör själv en 800 2010 med 64 HP, till skogsarbete räcker i vart fall för mig full tank till två arbetsdagar. :smile:

Användarvisningsbild

Re: NY ATV!

traktorz  
#236660 Vindruta, tumgas- och handtagsvärmare rekommenderas. Nylonlina till vinschen.
Hasplast har vi monterat på vår. Dock tog vi bort drivaxelskydden när bandsatsen monterades. Därför åkte vi på att byta en främre damask nyligen.

Visst drar den mycket bränsle, speciellt med bandsatsen. Men urstark blir den då.

Service och reparationer föredömligt, korta väntetider, bra reservdelstillgång.

Användarvisningsbild

Re: NY ATV!

halvproffs  
#236670 Tycker inte min är särskilt törstig däremot finns det ljud från transmissionen som jag tycker är för höga. Som Traktorz skrev; vindruta och handtagsvärme är skönt men tumgasen går tungt av värmetrådarna så min tumme kroknar efter ett tag. Ett bra köp!

Användarvisningsbild

Re: NY ATV!

anersimyra  
#236680 Går gasen tungt p.g.a tumvärmaren ? Det låter som den då monterats fel. Förutom det som nämnts ovan fungerar handtagsskydd bra mot kyla. Hur Polaris originalvärmare fungerar vet jag inte, dock vet jag att marknadens populäraste handtagsvärmare, vilka jag i skrivande stund glömt namnet på,fungerar "sådär". Värmen är ojämnt fördelad mellan handtagen, ofta är det: allt eller inget, värmesteg 1-2 fungerar knappast i praktiken. Eventuell vire i vinschen bytes med fördel genast ut mot dyneemalina, finns ingen anledning att köpa Polaris original, Dyneema finns i välsorterade båttillbehörsbutiker, 5 mm grå ( kallas svart ) rekommenderas. En RT 25/30 rymmer lätt 25 meter av denna lina. Det är lätt att göra egna öglor på den om man vill, annars fungerar en bra knop lika bra.

Användarvisningsbild

Re: NY ATV!

anersimyra  
#236681 Hantagsvärmarna jag talade om är av märket: SYMTEC. Vissa kunder är nöjda, mitt första par var trasiga, dom nya fungerar som jag beskrivit i inlägget ovan.

Avatar Fallback

Re: NY ATV!

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236821
anersimyra skrev:Går gasen tungt p.g.a tumvärmaren ? Det låter som den då monterats fel. Förutom det som nämnts ovan fungerar handtagsskydd bra mot kyla. Hur Polaris originalvärmare fungerar vet jag inte, dock vet jag att marknadens populäraste handtagsvärmare, vilka jag i skrivande stund glömt namnet på,fungerar "sådär". Värmen är ojämnt fördelad mellan handtagen, ofta är det: allt eller inget, värmesteg 1-2 fungerar knappast i praktiken. Eventuell vire i vinschen bytes med fördel genast ut mot dyneemalina, finns ingen anledning att köpa Polaris original, Dyneema finns i välsorterade båttillbehörsbutiker, 5 mm grå ( kallas svart ) rekommenderas. En RT 25/30 rymmer lätt 25 meter av denna lina. Det är lätt att göra egna öglor på den om man vill, annars fungerar en bra knop lika bra.

Jag kör med syntetlina nu med på winchen,men kör med wire till hydraulwinchen på hydraulvagnen.polarisen är beställd med syntetlina till warn vinchen!Tacksam för tipset att köpa lina på båttillbehörsbutiken,lär nog vara billigare! knopa ögla lär inte vara något problem eftersom jag jobbar som klättrande trädfällare,och knopar en hel del!

   TS
Användarvisningsbild

Re: NY ATV!

anersimyra  
#236842
huggar*n skrev:
anersimyra skrev:Går gasen tungt p.g.a tumvärmaren ? Det låter som den då monterats fel. Förutom det som nämnts ovan fungerar handtagsskydd bra mot kyla. Hur Polaris originalvärmare fungerar vet jag inte, dock vet jag att marknadens populäraste handtagsvärmare, vilka jag i skrivande stund glömt namnet på,fungerar "sådär". Värmen är ojämnt fördelad mellan handtagen, ofta är det: allt eller inget, värmesteg 1-2 fungerar knappast i praktiken. Eventuell vire i vinschen bytes med fördel genast ut mot dyneemalina, finns ingen anledning att köpa Polaris original, Dyneema finns i välsorterade båttillbehörsbutiker, 5 mm grå ( kallas svart ) rekommenderas. En RT 25/30 rymmer lätt 25 meter av denna lina. Det är lätt att göra egna öglor på den om man vill, annars fungerar en bra knop lika bra.

Jag kör med syntetlina nu med på winchen,men kör med wire till hydraulwinchen på hydraulvagnen.polarisen är beställd med syntetlina till warn vinchen!Tacksam för tipset att köpa lina på båttillbehörsbutiken,lär nog vara billigare! knopa ögla lär inte vara något problem eftersom jag jobbar som klättrande trädfällare,och knopar en hel del!
Samma knop som man knopar fast prusiken med i karbinen funkar mycket bra, kroken nöter inte lika mycket som med t.e.x en pålstek.. :P

Användarvisningsbild

Re: NY ATV!

Seabass  
#238051 Fantastisk maskin, lite för högt tillslag i variatorn tyckte jag när jag hade min, "drevades" ner för att gå saktare i skogen med vagn, annars mycket nöjd med den, hade en 09a med servo som fick bytas efter 80t och alla bussningar, barnsjukdommar tror jag, har säkert blivit bättre!
Stark så inni helvete och fantastisk servo och fjädring/comfort/framkomlighet

Avatar Fallback

Re: NY ATV!

OlarsM  
#239021 Jag har en Sportsman 500 -05. Går d verkligen att dreva dn ner? Skulle ha vart väldi bra, för jag tycker att backen ä alltför hög. Kör lite ved i skogen, så låg fart blir d mest. En väldi bra atv, men jag tycker inte om knappen man måste trycka in för å backa. :smile:
Ä d nån som vet vad man ska använda för tändstift? Har kört över 100 tim på samma stift. ;)

Användarvisningsbild

Re: NY ATV!

anersimyra  
#239032
OlarsM skrev:Jag har en Sportsman 500 -05. Går d verkligen att dreva dn ner? Skulle ha vart väldi bra, för jag tycker att backen ä alltför hög. Kör lite ved i skogen, så låg fart blir d mest. En väldi bra atv, men jag tycker inte om knappen man måste trycka in för å backa. :smile:
Ä d nån som vet vad man ska använda för tändstift? Har kört över 100 tim på samma stift. ;)

Nej den går inte schimsa för att "dreva ner" den, remmen ligger redan i botten på variatorn. Men du kan ändra karaktären på variatorn genom att byta fjädrar och vikter. Har man monterat större hjul kan detta vara bra att få högre tillslagsvarv, samt att den inte växlar upp lika snabbt. Overideknappen kan du spärra i intryckt läge med ett buntband. Angående stiften, använd samma som tidigare.
Mvh Anders.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).