Skotare

Rottne F10

30 inlägg 14702 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rottne F10

Fredrik Reuter  
#11803 Hej,
Rottne är lite kryptiska gällande info verkar det som, men nu har ett reklam-blad på F10 kommit ut på deras hemsida, direktlänk:

http://www.rottne.com/prod/pdf/F10/F10%20bladweb.pdf

Vad tror ni om maskinen?

MvH Fredrik



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13325 Tyckte den hade en fin hytt, men i övrigt såg det det ut som den gamla F9:an, inget märkvärdigt...blev faktiskt besviken

Användarvisningsbild
masterchief  
#13328 Inget fel på att den bygger på F9an en hel del tycker jag, är trots allt ett beprövat concept...
Läser man broschyren så är det mycket nytt motormässigt och hydralikmässigt, tror det är där man kan göra vinsterna produktionsmässigt. Och inte minst hytten är ett lyft komfortmässigt, lite synd att de inte erbjuder den dämpningen F18 har, men det kanske kommer.

Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13329
masterchief skrev:Inget fel på att den bygger på F9an en hel del tycker jag, är trots allt ett beprövat concept...
Läser man broschyren så är det mycket nytt motormässigt och hydralikmässigt, tror det är där man kan göra vinsterna produktionsmässigt. Och inte minst hytten är ett lyft komfortmässigt, lite synd att de inte erbjuder den dämpningen F18 har, men det kanske kommer.


Ja, hyttfjädringen på F18 är imponerande, undrar varför ingen kommit med det tidigare?? Är det samma lastbärare då eller är det en tiotonnare nu?

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#21507 Hej,
Här kommer en relativt färsk video från YouTube:

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/j7jhsfRooqE"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/j7jhsfRooqE" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

Det skiljer en del mellan hytterna F10/F9!

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21529
masterchief skrev:Inget fel på att den bygger på F9an en hel del tycker jag, är trots allt ett beprövat concept...
Läser man broschyren så är det mycket nytt motormässigt och hydralikmässigt, tror det är där man kan göra vinsterna produktionsmässigt. Och inte minst hytten är ett lyft komfortmässigt, lite synd att de inte erbjuder den dämpningen F18 har, men det kanske kommer.


Är du säker att F10:an inte redan har den fjädringen?
Den verkar på filmen att röra sig å fjädra en hel del.

Avatar Fallback
Ellingsson  
#21555 stog de inte comfort line på hytten ?

Avatar Fallback
f12s  
#21567 Det ät yttfjädringen på F10 med. jag var och tittade på både F18 och F10 när rottne hade visnig i braås..

Användarvisningsbild
Skogsluffarn  
#21715 Har vart nere på Rottnes fabrik just i Rottne där alla maskiner slutmonteras (utom SMW).

Fick då med mig lite info:
F10 och F18 har samma hytter och därför så har båda maskinerna hyttdämpning. Men denna hyttdämning fungerar även som en nivelering.

Förklaring:
Hytterna har ett rörelse spel upp till 10 cm till dämpning och nivelering, och om maskinen står snett, t.ex vid välta så kommer hytten att försökar nivelera upp detta efter 3 sek med de 10 cm som finns att "spela" på. För övrigt var hytten jävligt fin med inbyggda förvarings fack och matvärmare, och grövre tyg på hytt stolparna.

För övrigt så kommer det att vara Sakae spakar i dem för det ansåg att de var det som kunderna önskade.

Det kommer även att vara DASA 5 dator i den som styr maskinen, alltså samma dator som sitter i deras nyare skördare.

Det är dock fortfarande en 9:tonnare, då NAF som gör boggie lådorna åt de flesta maskin tillverkare inte har nåra kraftigare med 22,5 däck,

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23588 Hörde nå rykten att skolan i Ljusdal hade beställt 4 stycken F10or...

Avatar Fallback
Henrik86  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23590 Stämmer bra det var upp till Ljusdal i lördags å pratade med några gammla lärare sen vart det 2 840,3 med loadflex

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23600 jag provade en f10 lite bara på en grusplan känns som att åka lastbil.. något spm jag tycker dom har krånglat till lite är att det står siffror på alla knappar istälet för symboler som visar direkt vad dom är till. antar att detta bero på att man själv ska kunna välja vilken knapp till vilken funktion. en möjlighet som är mindre nödvändig i en skotare enligt mitt tycke

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23620 En ny 911 och 1270 skulle det väl åxå bli? Får hyffsat fräsch maskinpark sen !

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23632 Hej,är det någon som har kört med den nya hyttdämpningen nån längre tid?och vad tycker ni om den?.Jag menar att det nuvarande systemet med gummiupphängning har ju hängt med sen mitten av 70-talet och om man jämför med tex en lastbil så känns det som om vi hamnat efter

Avatar Fallback
bjorn_k87  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23787 Vi hade en F10:a ute på demo för någon vecka sen... jag var och provade den en dag och jag tycker att hyttfjädringen var riktigt bra! Det är verkligen på tiden att komforten vidareutvecklas i skogen. Jämför man med Traktorer, lastbilar och dumprar så ligger skogsmaskinerna en bra bit efter, i synnerhet skotarna. Hytten i övrigt var stor och bra, för att nämna några minus så skymde hyttstolparna ganska mycket.
Det var ganska svårt att orientera sig bland alla knapparna runt spakarna men det vänjer man sig nog ganska fort om man sitter där och kör några dagar men några symboler hade ju inte varit fel! Sen så är det ju Rottnes kran som jag aldrig har gillat riktigt, huvudbommen är ju alldeles för lång enligt mitt tycke men försäljaren som var ute sa att man kunde få huvudbommen 30cm kortare, om man väljer till Cranabs dubbelutskjut så blir det kanske en ganska vettig kran (den skulle bli runt 9 m om jag minns rätt)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).