Skogsnyheter

Förstörda yngre träd i Stockholms Län

6 inlägg 3421 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förstörda yngre träd i Stockholms Län

PerAlltrelen  
#236118 Efter denna vinter har många yngre träd böjts och brutits av i Stockholms Län. Hela områden är nästan oframkomliga av alla knäckta och böjda träd. Jag har aldrig sett på maken sådan förstörd skog förut och jag är 55. Många säger att det beror på snön som var i vintrats. Men det har ju varit mycket snö och tö även vintrarna innan, och andra vintrar och då har inte detta hänt. :shock:

Eftersom som man aldrig sett något liknande i denna omfattning börjar man ju undra om det kan vara någon miljöförstöring som gjort de yngre träden mycket ömtåligare.

Finns det någon här som är insatt i detta :?:

Hoppas på många intressanta svar / Per Alltrelén



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Förstörda yngre träd i Stockholms Län

Baggböla  
#236150 Snöbrott är inget ovanligt alls. Utan ens ha sett det så är det högst sannolikt snöbrott.

Användarvisningsbild

Re: Förstörda yngre träd i Stockholms Län

halvproffs  
#236166 Kommer det tösnö först som fryser fast på träden och sen mer snö kan dom bli väldigt tunga och med riktig kyla så blir dom sprödare och går av.
Är det dessutom dåligt gallrat så dom står för tätt blir det "metspön" som inte tål tyngder alls.

Skulle tro att så här mycket snö var det nog längesedan ni hade.

Användarvisningsbild

Re: Förstörda yngre träd i Stockholms Län

JensSkoog  
#236196 Skicka nogra bilder om du har chans. Alltid lättare å "diagnostisera" när man kan se hur det är. Annars är det nog ganske säkert at det är tala om snöbrott. Sett det altfor titt.

Avatar Fallback

Re: Förstörda yngre träd i Stockholms Län

Nolltax AB  
#236199 I min kommun gallrar dom för hårt.
Pinnarna som står kvar har inte en chans mot snön.
Gallra max 30 procent under en 10-årsperiod har jag fått lära mig.
Dom gallrar fram vad dom kallar parkskog, kanske uppemot 60 procent går bort...
Efter en vinter ligger hälften på backen...

Användarvisningsbild

Re: Förstörda yngre träd i Stockholms Län

anersimyra  
#236226 Det vi drabbats av är snöbrott, jag har under året huggit mängder av snöbrott i stadens naturreservat. Främst gran i täta partier är drabbade av toppbrott, även grovväxta lövträd är drabbade av grenbrott i stor utsträckning. När det gäller reservatskog är detta enbart av godo då mängden död ved ökar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).