Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

65 inlägg 33471 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

Fredrik Reuter  
#236109 Bränsleförbrukningen (Diesel) hos skördare och skotare har mätts av Skogforsk sedan 2006 och senaste arbetsrapporten som avser mätning från 2012 visar att bränsleförbrukningen ökat sedan 2006.
Detta gäller både i mätningar per G15 timme och l/fub (liter per avverkad fastkubik).
Ökningen i bränsleförbrukningen är i:
- Gallring skördare: +13% (1,61l/fub)
- Gallring skotare: +9% (1,04 l/fub)
- Slutavverkning skördare: +5 (0,83l/fub)
- Slutavverkning skotare: 12% (0,78l/fub)

Siffrorna inom parentes är uppmätta medelvärden 2012.

Sammanvägd bränsleförbrukning (skördare + skotare i både gallring och slutavverkning) är 2012 1,86 liter per avverkad fastkubik meter virke (l/fub).

Allra störst orsak till ökningen av bränsleförbrukningen anges av Skogforsk vara högre effekt på maskinerna.

Tendensen med en ökad bränsleförbrukning måste ses som oönskad, frågan är bara varför?

Vad tror du?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

Mäki  
#236112 Det samma har hänt på lastbils sidan där har också bränsleförbrukningen stigit med åren.
Min teori är att effekten i bränslet har sjunkit eftersom bolagen ökar andelen
biobränslen i dieseln för att få en renare avgaser.
Detta resulterar i ökad förbrukning för att komma till samma effekt i motorn.

Så om det krävs mera bränsle för att nå samma nyttoeffekt så torde ju inte avgaserna minska
per nyttoeffekt men vid mätning under max belastning så kan man säkert se det som en
miljögärning att spä ut dieseln med "vatten" men när maskinen verkligen skall prestera så tror jag inte den är renare än med den gamla effektivare dieseln.

Användarvisningsbild

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

Skogshuggarninorr35  
#236117 Det är ett spel för galleriet, t ex jd med sitt egr system gör ju att det går åt mer diesel bara för att avgaserna förbränns en gång till. Sen sitter det en slang från luftrenaren till ljuddämparen så avgaserna blandas med ren luft

Användarvisningsbild

Re: Bränsleförbrukning

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236134 Känns som dieselsoppan blir klenare, våran MK1soppa verkar ha klart sämre energiinnehåll jmf med Europadieseln, detta borde lastbilar som kör på båda märka.

Helt klart är ju att partikelfilter etc gör att det går åt mer soppa, tex min fd. Volvo V70 D5 aut -03 utan partikelfilter gick lätt att köra på 5 lit / 100 km, men går det idag?

En annan synpunkt är kanske att vi gallrar klenare bestånd nu, iaf häromkring, och då haltar ju statistiken??

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236156 Misstänker oxå "miljödieseln".finns inte lika mycket energi/liter därför stiger förbrukningen.

Har en bekant som på en båtsemester i fjol tankade "diesel" på svenska sidan och trodde det var nåt fel på motorn,eftersom båten inte orkade plana.
Vid hemkomsten fick han rådet att pumpa bort svenskdieseln och fylla på med finsk istället.
Båten hade inga som helst problem att plana efter det....


Att däremot skylla på band så håller jag inte med om,man sjunker inte ner lika mycket med band och därför går det trots allt lättare med band

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning

rikard_e  
#236157
kalhygge skrev:Känns som dieselsoppan blir klenare, våran MK1soppa verkar ha klart sämre energiinnehåll jmf med Europadieseln, detta borde lastbilar som kör på båda märka.

Helt klart är ju att partikelfilter etc gör att det går åt mer soppa, tex min fd. Volvo V70 D5 aut -03 utan partikelfilter gick lätt att köra på 5 lit / 100 km, men går det idag?

En annan synpunkt är kanske att vi gallrar klenare bestånd nu, iaf häromkring, och då haltar ju statistiken??


Min bror har en v70 d5 automat -10 , han kör den på blandad köring runt 0.65, detta är dock ingen exakt jämnförelse då denna bil får dra hästtransport en del. Men så långt bort ligger det inte. Sen kanske effekten ut på hjulen är olika.

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

rikard_e  
#236159 Lite av mina erfarenheter

På lastbilar idag har iaf jag märkt att det lönar sig absolut inte att köpa en mindre motor.
En liten motor får dra hårdare och slita mer för att klara av lassen.
Givetvis behöver du inte en 16liters v8 eller rak 6a för att dra 30 ton.
Men någonstans måste man hitta balansen.
Vi har ett exempel där åkaren har köpt små lastbilar för att hålla kostnaden nere, men genom en annan åkare blivit rådd till att köpa en större bil med mer effekt, vilket lönade sig.

Men vi har andra faktorer med filter, mindre effektiv diesel och ad-blue, detta är till nytta för miljön, sen vet jag inte vart det avväger med framkallning av renare diesel, och transporter av ad-blue.

Vet många bönder som köper större och mer effektfulla traktorer på 200+hästar som förut hade en 90-100 hästars traktor. Någonstans måste man hitta balansen tycker jag. Sen är jag den som hällre kör lite mer med en snålare maskin än ha något större som drar mer diesel.

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

torpöbo  
#236161 Bror brukar tala om att den svenska dieseln tar 10 % av effekten idag jämfört med för 15 år sedan. Skulle vara spännande att bromsa en traktor som tankats med svenskt diesel och sedan göra samma sak med finsk eller norsk diesel.

Användarvisningsbild

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

T Landström  
#236172 Sedan kan det vara skillnad på diesel från olika märken...
Va det iaf tidigare... Jobbade på ett mark och anläggningsföretag för några år sedan och där hade vi en grävare som gick olika bra på olika diesel... Då va det Preems diesel som gällde...vet inte hur det är nu...

Användarvisningsbild

Re: Bränsleförbrukning

Baggböla  
#236246
kalhygge skrev:Känns som dieselsoppan blir klenare, våran MK1soppa verkar ha klart sämre energiinnehåll jmf med Europadieseln, detta borde lastbilar som kör på båda märka.

Helt klart är ju att partikelfilter etc gör att det går åt mer soppa, tex min fd. Volvo V70 D5 aut -03 utan partikelfilter gick lätt att köra på 5 lit / 100 km, men går det idag?

En annan synpunkt är kanske att vi gallrar klenare bestånd nu, iaf häromkring, och då haltar ju statistiken??



Det finns flera faktorer som rapporten tar hänsyn till som t.ex medelsstam, terrängtransportavstånd och användandet av kedjor och band.

"Orsaken till ökningen är främst att maskinerna blivit kraftfullare men även en
snörik vintersäsong och mera användning av band påverkade uppgången.
" - Är rapportens slutsats.

Där till skall vi veta att denna rapport är den andra undersökningen i en tänkt serie. Så idag kan vi inte riktigt dra några slutsatser egentligen, vid nästa serie så kan kanske se någon trend om det är en ökande minskande eller en oförändrad förbrukning.

Hur utvecklingen blir får vi ju se om några år och den beror ju på flera saker men främst dieselpriserna då naturligvis. Sedan så får skogsentreprenörer (och jordbrukare) inte längre dra av lika mycket av koldioxidskatten. Vilket då direkt påverkar kostnaden för entrepenören i form av kr/l. Ny maskinteknik som minskar bränsleförbrukningen tar ju ett några år innan den etableras på marknaden, då vi kan knappast räkna med att det totala antalet skogsmaskiner kommer att öka så måste ju den gamla tekniken successivt fasas ut mot ny när entreprenörerna ska byta ut en gammal maskin.

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

Skogsmange  
#236374 Frågan är om miljömupparna har tänkt rätt? I min värld borde en låg bränsleförbrukning vara det bästa totalt sett för miljön men det är ju bara utsläppen som räknas..

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

torpöbo  
#236410 En sak som gör att bränsleförbrukningen höjs är att motorerna blivit mindre effektiva när man tvingats sänka förbränningstemperaturerna för att sänka kväveoxidutsläppen.

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236576 Kör man rött minskar den iaf med åren ;)

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

skogshasse  
#236585
Admin@skogsforum skrev:Bränsleförbrukningen (Diesel) hos skördare och skotare har mätts av Skogforsk sedan 2006 och senaste arbetsrapporten som avser mätning från 2012 visar att bränsleförbrukningen ökat sedan 2006.
Detta gäller både i mätningar per G15 timme och l/fub (liter per avverkad fastkubik).
Ökningen i bränsleförbrukningen är i:
- Gallring skördare: +13% (1,61l/fub)
- Gallring skotare: +9% (1,04 l/fub)
- Slutavverkning skördare: +5 (0,83l/fub)
- Slutavverkning skotare: 12% (0,78l/fub)

Siffrorna inom parentes är uppmätta medelvärden 2012.

Sammanvägd bränsleförbrukning (skördare + skotare i både gallring och slutavverkning) är 2012 1,86 liter per avverkad fastkubik meter virke (l/fub).

Allra störst orsak till ökningen av bränsleförbrukningen anges av Skogforsk vara högre effekt på maskinerna.

Tendensen med en ökad bränsleförbrukning måste ses som oönskad, frågan är bara varför?

Vad tror du?

intressant läsning min maskin ligger på ca 0,7-0,8 l/fub

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

novis??  
#237207 hej jo jag undrar om någon vet medelstam på bränsle testet? Ser ut som om hela Sverige hade 0.21,var inte första veckan i princip vindfällen i mellan Sverige?tycker att skogforskstudier oftast är lek av gröna(nya)skogisar,har bland annat ett galringsprov utfört 9/10 med totalt intreserade o ointreserade förare.vart ett svar som man ropar får man svar .1470 en våran drar allt från 031lm3 till 0.98m3ca.DET i allt från 0.12upp till0.54

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).