Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lätt och smart och billig vedtransport

85 inlägg 42770 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

opekka  
#229295 Skatteverket är bra att ha att göra med så länge man har redig bokföring och inte misstänks för skumrask.

Du måste momsregistrera dig innan köp. Med det klart är det inga problem att få lyfta momsen, men man får ligga ute med den ganska länge.

Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

axwell  
#229310
opekka skrev:katteverket är bra att ha att göra med så länge man har redig bokföring och inte misstänks för skumrask.


Ja ibland nästan mänskliga, det brukar även gå bra att registrera sig några månader för sent och ändå utnyttja momsavdraget retroaktivt.

Senare delen av feb. 2014 skall momsen redovisas för kalenderåret 2013, drygt 2 månader tidigare än förr om åren.

Det här gäller oss med begränsad omsättning.

Avatar Fallback

"Ny" traktor

Danskar´n  
#236129 Så tar sommaren slut, så småningom, fast vädret är fortfarande extremt gott. Det lyckats mig att hitta en gammal Holder A55, från 1974. Ful som fan men dom 3 cylindrarne startar som ett skott. Tänkte kolla om nån har, eller vet om en lastare till jäveln? Jag fikk med ett snöblad och beslag och undermonterad lift-grej, som jag skulle villa byta. Det finns en del fix, men mekaniken funkar, så nu får jag lära kända grejen. Fikk med en flerspråkig instruktionsbok, så jag hittar nog runt. Det bästa är att vinsjen passar perfekt.. :grin: Fikk traktorn för 3 dagar senn, så är fortfarande "nybörjare"... :mrgreen:

Vi hörs

Hälsningar Danskar´n

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

totte  
#236133 Kul, den vill vi förstås gärna se bilder på! :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Hema  
#236137 Frontlyften är väl toppen o ha? Den ska inte på något sätt vara i vägen för en ev. frontlastare. Grattis till traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236151 Den frontlyften skulle jag gärna byta till mig men jag har tyvärr ingen lastare att byta med.
Om du vill sälja lyften är jag intresserad.

Magnus M

Avatar Fallback

Lätt o smidig o billig osv

Danskar´n  
#236195 Jojomen, ska prova att lägga ner lite foton... jag funderar fortfarande på vad jag ska göra med den liften. Traktorn är försedd md en snygg bukplåt/frontgrill, som sitter i vägen för liften - tror jag - och eftersom jag ska köra i skogen, har jag mera använding för bukskydd änn för liften.
Men jag funderar lite på saken och skulle jag välja att sälja liften, har jag dig i minne, Magnus.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lätt och smart och billig vedtranspo

JensSkoog  
#236197
totte skrev:Kul, den vill vi förstås gärna se bilder på! :grin: :grin:

Gör en video! Jag älskar ljudet från en tresylindrat!

Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Danskar´n  
#283203 Jaha... nu är det omtrent ett år sen jag hittade Holder´n. Är väldig nöjd med den - den drar som fan!!
Tyvärr hittade jag en Ganske allvarlig fel här om dagen - kom sig av att liften tiltade när den gikk upp och satt fast I ena cylindern när den gikk ner.
Ojojoj...locket eller toppen over liftlådan hade en stor genomgåande spricke diagonal!!!

Inte lätt att få av - styrhyttan är nästan svetsat på, men med vinkelslip kom jag åt skruvorna - som ju satt lösa!! (tidigare ägare har säkert inte kunnet komma åt heller)

Frågan är så vart jag hittar reservdelar til en gamling från 1974 - kanske även äldre, om den är importerat.

Svetsa i gjutjärn är inte lätt, så enklaste lösning är nog en begagnat del....

Jag har sett att det finns andra som har Holders här I forum´et, så kanske jag har tur?

Mvh

Danskar´n

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

foton  
#283216 Lindsiröm i Lomma har varit generalagent för Holder.

Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Danskar´n  
#283229 Tackar. Annars kan han väl leda mig på rätt väg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283596 Attans otur :sad: Ja prova där får du se annars är det nog att leta på nätet. Störst chans är nog Ebay i Tyskland.

Är det runt lagringen till lyftarmarna som det spruckit? Känns ändå som nån med rätt kunskaper skulle kunna svetsa. Det finns väl inget annat i det locket än hålet för lagringen.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Si63  
#283601 bilder är kanon....

Avatar Fallback

lätt och smart och billig vedtransport m

Danskar´n  
#283615 Som ni ser...(hoppas jag), är det ganska allvarligt. Jag har varit I kontakt med Svenningsens.se och dom har grejerna. Sitter just och väntar på prisuppgift på delarna.
Pratade med den lokala svets-magikeren men han tackade nej. Skulle gärna göra jobbet men det håller inte - och jag får betala enddå... sa han.. :grin:

hör av mig när Holdern snurrar igen

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och osv

Danskar´n  
#284659 Så snurrar vi igen. Jag lyckats att få locket svetsat vid en traktormekaniker och det ser bra ut. Grejen är monterat och nu återstår att se hur det går när liften blir belastat. Tänker mig att dra hem lite försenad björktimmer här under helgen.
Va kul det vill vara om svetsningen håller... en ny kostar 8.500... + moms... :cry:

Trevlig sommar - om den kommer... :wink:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).