Gallring

Gallring med hypro 755

82 inlägg 57931 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

valtra6350  
#70532 Hemma så gallrar vi med en HYPRO 755 och det går att producera en hel del med den, men speciellt som vi gallrar själva så vill vi ha ett bra resultat är vi lite försiktigare, och man kan få ett riktigt fint resultat med den.
Den var även näst intill oumbärlig i stormarna. :smile:

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

Bergstrand  
#75783 om man kör på eget förstår jag de fungerar, men om man kör ute åt andra får man verkligen vad man behöver då? en valtra me dubbelkomando + hypro 755 + gubbe.. o sen in i en första gallring där man inte producerar så väldigt mycket.. går det ihopa sej o köra så? bara undrar..

Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

frågande och vetande  
#233717 En gammal tråd som jag försöker skakas lite liv i, istället för att skapa en snarlik ny. Har funderingar på att köpa en hypro 755, men 500'000 kr är lite i överkant tycker jag för en självverksam, går det verkligen att räkna hem att köpa en sådanhär processor? kommer gå i gallring främst, för lite tveksam är jag att ha den i svv med tanke på kapsprickor, kvist och liknande.

Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

frågande och vetande  
#233718 eller är det någon som har en annan uppfattning?

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

bodaedet  
#233722 Kapsprickor och kvistning är inga problem. Räkna hem är nått annat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

Tonfisk  
#233748 http://www.blocket.se/jonkoping/Rottne_ ... ?ca=17&w=3

Hur vore det med en sådan här som självverksam tror ni.
Är det vansinne d.v.s bara skruva el kan det funka istället för en större hypro.

Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

frågande och vetande  
#233756 Om du vet vad du ger dig in på mek och underhållsmässigt sätt. Är jag helt säker på att denna maskin kommer fungera alldelees utmärkt. Om du tycker den passar dina behov skulle jag köpa den.

Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

Tonfisk  
#233786 Jag ska inte köpa någon än.
Tänkte köpa en när jag fyller 40 istället för en Porsche ,)

Vi har en hypro450 idag det får funka så länge.
Problemet är med stickvägsbredden om men har tänkt använda större maskiner vid senare gallringar

Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

frågande och vetande  
#233872 Det går många funderingar vad gäller stickvägarna, avstånd, bredd med mera. Själv kommer jag nog lägga stickvägarena på ett bekvämt avstånd från varandra (det ska inte vara för svårt att wincha fram fälla osv). Helst skulle jag vilja ha ca 50 m mellan stickvägarna så man alternativt kan låta en entreprenör hugga upp en väg i mitten. Själva vägen gör jag alltid 4,5 m bred.

Hur fungerar din hypro Tonfisk i gallring? har du kran på? Hur bär du dig åt för att få upp träden som är fällda rakt över vägen, går det att få upp dem till maskinen lätt?

Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

Tonfisk  
#236028 hej,lite sent svar men bättre sent än aldrig...

Hypron funkar bra i gallring och även vid vindfällen det är bra med vinschen.

Vi har den korta kranen på,den känns av någon anl ALLTID för kort ,)
Om man backar in i beståndet så är det inga problem med träd över vägen.
Titta gärna på mina bilder så ser du våran "gallringsgrupp"

Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

frågande och vetande  
#236122 Det är bara tacksamt att du tar dig tid att svara på lite av mina funderingar. Du verkar ju helt klart nöjd med hypron. Tyvärr står jag väl lite och väger om det är dags för en investering på grund av kostnaden. en halv miljon är ganska mycket pengar. Gick in på dina bilder för att se ditt ekipage men gick av någon anledning inte att ladda bilderna...?

Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

frågande och vetande  
#236123 Det är bara tacksamt att du tar dig tid att svara på lite av mina funderingar. Du verkar ju helt klart nöjd med hypron. Tyvärr står jag väl lite och väger om det är dags för en investering på grund av kostnaden. en halv miljon är ganska mycket pengar. Gick in på dina bilder för att se ditt ekipage men gick av någon anledning inte att ladda bilderna...?

Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

frågande och vetande  
#236124 Har ca 13 hektar återkommande gallringar varje år, och en långsam niab processor. Därav funderingen att införskaffa något bättre.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

Seb macahan  
#249601 Måste man räkna hem allt alla gånger då? Funderar också på en hypro 755 till ca 60Ha skog. Det är inte alls vettigt. Men räkna på en driven skogsvagn med en hyfsad dragare eller en bra dragare med en hyfsad skogsvagn så är det inte helt enkel ekvation det heller. Detta är ju kul leksaker i verksamheten. Räkna så här i stället. En ny Hypro 755 490tsk. dra den i verksamheten och du får ett minskat netto med ca 50% eller påverkad balansräkning med 50%. Vi får ca 200tsk över. Åk o köp en XC90, Audi A6 eller vilken bil som helst vad kostar den netto. Mycket mer än en Hypro och två veckor senare så har den både tappat massor i värde och känns som vilken bil som helst. Äg den i 3-4år så har den minskat med hälften i värde. Jag vågar gissa att du kan nog sälja Hypron för 350-400tsk efter 3-4år. Och då har den dessutom hjälpt till att öka upp ditt netto på din avverkningar och gallringar. Visst är det en grym initial kostnad men hur kul som helst. och mycket mer inspirerande än en ny bil enl. mig. Sen är det ju inte alla som använder sina pengar till att skatta med dom.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

bodaedet  
#249618 Sålde min 755 efter två år för lite drygt halva nypriset. Blev inte direkt nerringd. Valmeten med 10000 Tim+ däremot fick jag mer än jag gav för.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).