Skogsekonomi

Skogskontoränta

115 inlägg 35645 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Tonfisk  
#222703 Glömde visst.
landshypotek betalar 2,3 på sparkontot.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

surjämten  
#228011 Hej alla skogsmänniskor !
I går ägnade jag tre timmar åt att delvis byta bank. Inte frågan om några jättesummor, utan bytet
gjordes mest för att gynna en bank som jag uppfattar mera aktiv och offensiv än en annan bank.
Lämnade Nordea för Länsförsäkringar bank. På köpet fick jag ca 0,4% bättre ränta.

Användarvisningsbild

Re: Skogskontoränta

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228016 Går det att förhandla om räntan på bankerna, eller är den "huggen i sten"

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228025
Zixten skrev:Går det att förhandla om räntan på bankerna, eller är den "huggen i sten"


Allt går tydligen att förhandla.

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235993
Trapper500 skrev:Ponera att du har 500.000 SEK på skogskontot. Med en skillnad på 0,8% (skillnaden mellan SEB och Danske Bank) så gör det 4.000 SEK och 3.400 SEK efter skatt 15 % = 283 kr/mån netto...
Det är bra signaturen "Skogsmark skall producera maximalt" - att du har koll på läget!

Nu har bankerna också gjort det svårare att föra över egna slantar från en bank till en annan. Varför? - Kan man fråga sig... Förut kunde du be den NYA banken enkelt sköta om hela överföringen. Nu måste du själv ordna överföringen till ett "mellankonto" innan det kan öppnas ett nytt skogskonto i den nya banken. Varför har det blivit så krångligt helt plötsligt? Är det någon tyst överenskommelse för att "stoppa" överföringarna???

Hur länge skall vi understödja välbetalda och ganska nonchalanta bankekonomer? Storbankerna har ju vant sig vid att alltid få hjälp av staten (skattebetalarna) varje gång det krisar... Vetskapen om att staten alltid täcker förlusterna gör dessvärre handläggarna tämligen likgiltiga och passiva inför oss sparare.

Jag flyttade ett skogskonto från SHB till DB i juni, DB ordnade allt. 0,5% högre ränta.
Om vi flyttar våra skogskonton så blir bankerna vassare.
Jag flyttade allt annat från SHB till Nordea då de erbjöd bättre bolån.
Vi måste utmana bankerna. Det är inte så besvärligt att byta bank.
Aktuella räntor på skogskonto
DB 2,5%
SHB 2,0%
Swedbank 2,1%
Nordea 2,15%

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

elis  
#236000 Flyttade du bolån fick du väl betala ränteskillnandsersättning??

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236025
elis skrev:Flyttade du bolån fick du väl betala ränteskillnandsersättning??

Jag flyttade inte bolån. Jag köpte en ny bostadsrätt och fick mycket bättre erbjudande på bolån hos Nordea än hos SHB. SHB ville tjäna för mycket på mig. Synd för de har varit en bra bank med bra tjänsteman.

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254740 Nytt år och dags att fundera på i vilken bank man ska öppna skogskonto efter förra årets avverkning. Så här ser de rörliga räntorna ut just nu för skogskonto hos några inlåningsinstitut om man får tro deras hemsidor.

Swedbank 1,85%
Handelsbanken 1,75%
SEB 1,80%
Nordea 1.90%
Danskebank 2,50%
Landshypotek 2,50% (icke medlem, 2,60% för medlemmar)
Länsförsäkringar 2,25%

Storbankerna verkar inte vara intresserade av skogspengar vad det verkar.

Kom gärna med fler förslag!
Senast redigerad av David S lör 04 jan 2014, 09:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogskontoränta

T Landström  
#254743 Hur är det med "utlåningsräntorna" på bankerna?

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254749 Jag lånar för Stibor 90 0,94%
plus 0,80%=1,76%
hos Handelbanken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).