Traktorn i skogen

vinschproblem

19 inlägg 10464 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

vinschproblem

lodjuret  
#235882 Tänkte montera en vinsch på bakvikten till traktorn (bm 430) och koppla in det på eluttaget så det blir enkelt att haka på/av (3-punkt).

Ska sätta en lång rulle som skyddar vajer nedåt mot bakviktskanten.

Min fundering är att sätta 2 st wirerulle/brytrulle/block eller liknande med wiren i mitten så man enkelt kan dra 180 grader utan allt för mycket arbete.
Inte ute efter att öka dragkraften utan bara påverka vinkel mot vinsch då man drar.

Bakvikten är plan men någon som har någon bra idé på vad man kan sätta permanent på bakvikten mellan vinsch och krok så man kan dra "snett" men ändå rakt mot vinsch?

Enklast är nog om det är något som går att montera med en bult i mitten på "trissan".
Desto billigare lösning man kan hitta roligare är det men samtidigt bör den klara belastningen. ;)



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: vinschproblem

rikard_e  
#235883 Vad är det för vinsch du har skaffat?

Användarvisningsbild

Re: vinschproblem

lodjuret  
#235887 http://www.jula.se/vinsch-12v-4080kg-604098

dock för 1000 lägre i pris.

Ska fixa infästningen för vinschen imorn i bakvikten och sedan har jag en del träd att testa på om vinschen duger något till eller om man måste lämna tillbaka den. Inte roligt då skogen är en "hobby" ekonomiskt, hade man haft det som yrke så hade jag garanterat valt annat märke....


Det som oroar mig är hur mycket det sliter på vinschen då man drar in 80-90 grader snett mot vinsch, därav min fråga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: vinschproblem

lodjuret  
#235889 bild på vikten, ska dock kapa av ca 1 dm på var sin sida, onödigt stor och tung.
8002

   TS
Avatar Fallback

Re: vinschproblem

Blivande snickare  
#235925
lodjuret skrev:Det som oroar mig är hur mycket det sliter på vinschen då man drar in 80-90 grader snett mot vinsch, därav min fråga.

Om du måste dra så snett så kanske du kunde skaffa ett "rullhjul"(minns inte vad det heter nu :oops: ) å fästa runt ett träd. Då drar vinchen rakare och vajern rullas upp betydligt redigare.

Avatar Fallback

Re: vinschproblem

rikard_e  
#235928 Du ska ha den att dra stock med antar jag.

Hur snabb är den ? styrkan verkar absolut finnas iaf

Användarvisningsbild

Re: vinschproblem

lodjuret  
#235931
rikard_e skrev:Du ska ha den att dra stock med antar jag.

Hur snabb är den ? styrkan verkar absolut finnas iaf


Ja träd/stock beroende på tyngd.

har hellre mer kraft än jag tror mig behöva, av nån anledning så dyker förr eller senare det upp ett behov av mer...

Enligt jula:
kg_____meter/minut_____A
0________8.6__________70
907______4.7_________160
1814_____3.5_________240
2722_____2.8_________310
3629_____2.35________390
3856_____2.2_________415

   TS
Användarvisningsbild

Re: vinschproblem

lodjuret  
#235937
Blivande snickare skrev:
lodjuret skrev:Det som oroar mig är hur mycket det sliter på vinschen då man drar in 80-90 grader snett mot vinsch, därav min fråga.

Om du måste dra så snett så kanske du kunde skaffa ett "rullhjul"(minns inte vad det heter nu :oops: ) å fästa runt ett träd. Då drar vinchen rakare och vajern rullas upp betydligt redigare.


Block/talja fäst i ett rep? (tror jag)


Jo det har jag förmodligen också tänkt använda men då mycket av den tid den kommer att användas så är det utefter trafikerad väg (privat men bilar/lastbilar lite nu och då) därav största delen av mitt problem, vill helst inte blockera hela vägen.

skulle vara praktiskt om man skulle kunna göra något så man kan dra "snett" men ändå "rakt", lär nog även vara tvungen att använda block också.

edit: visst kan man använda den lösningen men då man helst står rakt efter väg så blir kopplingen mot ett block i ett träd längre bort vilket gör det svårare att se hur stocken dras.

   TS
Användarvisningsbild

Re: vinschproblem

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235941
lodjuret skrev:
rikard_e skrev:Du ska ha den att dra stock med antar jag.

Hur snabb är den ? styrkan verkar absolut finnas iaf


Ja träd/stock beroende på tyngd.

har hellre mer kraft än jag tror mig behöva, av nån anledning så dyker förr eller senare det upp ett behov av mer...

Enligt jula:
kg_____meter/minut_____A
0________8.6__________70
907______4.7_________160
1814_____3.5_________240
2722_____2.8_________310
3629_____2.35________390
3856_____2.2_________415


Blir det ett kärnkraftverk som drivkälla? :D för traktorns generator lär nog ha och göra med att hinna med.

Användarvisningsbild

Re: vinschproblem

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235944
Bild


Jag har en Igland winch på kranen, längst fram på bommen är det ett löphjul
som gör att man kan wincha från vilken vinkel som helst.
Kolla på bilden så kanske det framgår hur den funkar.

Användarvisningsbild

Re: vinschproblem

lodjuret  
#235952
Mikael skrev:
lodjuret skrev:
rikard_e skrev:Du ska ha den att dra stock med antar jag.

Hur snabb är den ? styrkan verkar absolut finnas iaf


Ja träd/stock beroende på tyngd.

har hellre mer kraft än jag tror mig behöva, av nån anledning så dyker förr eller senare det upp ett behov av mer...

Enligt jula:
kg_____meter/minut_____A
0________8.6__________70
907______4.7_________160
1814_____3.5_________240
2722_____2.8_________310
3629_____2.35________390
3856_____2.2_________415


Blir det ett kärnkraftverk som drivkälla? :D för traktorns generator lär nog ha och göra med att hinna med.


hehe jo borde man tänkt på/kollat upp innan.

Kommer bara användas för ved så man kan ju dra den vikt/storlek den klarar av men man lär märka vad den klarar av....
Kommer heller inte dra många lass per dag utan snarare lite nu och då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: vinschproblem

lodjuret  
#235953
Slurfi skrev:
Bild


Jag har en Igland winch på kranen, längst fram på bommen är det ett löphjul
som gör att man kan wincha från vilken vinkel som helst.
Kolla på bilden så kanske det framgår hur den funkar.


tackar, var det jag var ute efter men saknade vad det hette, underlättar sökandet en del.

Ska dock testa vad den klarar av att dra innan man investerar i en sån.

   TS
Användarvisningsbild

Re: vinschproblem

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235958
lodjuret skrev:
Mikael skrev:
Blir det ett kärnkraftverk som drivkälla? :D för traktorns generator lär nog ha och göra med att hinna med.


hehe jo borde man tänkt på/kollat upp innan.

Kommer bara användas för ved så man kan ju dra den vikt/storlek den klarar av men man lär märka vad den klarar av....
Kommer heller inte dra många lass per dag utan snarare lite nu och då.


För sporadisk användning och ett friskt batteri så kommer du nog klara dig, styrkan finns ju iallafall. :-bd
Tänk på och använda grova kablar för det blir väl ett lite större avstånd till batteriet?

Användarvisningsbild

Re: vinschproblem

stegmaster  
#235967 Her en liknande variant från Farmi.
Kan vincha 360grader om så önskas.
Vet inte va man ska kalla det? en styrrulle, cable winder, wirestyrare?? :smile:
Men dessa ruller sitter vel i prinsipp på alla traktorvinchar, så bordet inte vara svårt at spora upp.

Användarvisningsbild

Re: vinschproblem

lodjuret  
#235968
Mikael skrev:
För sporadisk användning och ett friskt batteri så kommer du nog klara dig, styrkan finns ju iallafall. :-bd
Tänk på och använda grova kablar för det blir väl ett lite större avstånd till batteriet?


2 st 12v 70ah köpta ifjol.

Avstånd, beror på om man gör en permanent lösning eller om man kör med klämmor på batteri medans man kör vinschen.
Batterierna sitter mellan ratt och framruta, kortast möjliga sträcka ligger nog runt 2.5 meter ska man dra "riktigt" och därmed snyggt 3.5-4 eller något.

Har ingen riktig kabel som jag kan använda för test i helgen men tänkte använda startkablar.

Är inte tillräckligt nykter att räkna på det nu men gissar jag behöver 35-50 mm2.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).