Öppna kategorin

Röjsågar !

20 inlägg 10255 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjsågar !

fredde b  
#235698 Vad skall man ha ?
Skall man välja 460 eller 490 ?????????
Står i valet och kvalet skulle vara tacksam för tipps !



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Röjsågar !

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235700 Om du tar 460, se till att du får med den bättre selen. Lyckas du hitta en 480 så är den det bästa valet.

Avatar Fallback

Re: Röjsågar !

fredde b  
#235701 Finns ju ju inte att frambringa nya 480 där jag bor !
Var min tanke att köpa ett sådant !
Lutar nog åt 490 tack vare stora klingorna !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsågar !

JensSkoog  
#235702 Har just køpt en 460 och har provat den nogra dagar med tråd, røjsågsklinga och tretandig kratkniv. Før mig, som er en stel och tjock gubbe på 100 kg och 180 cm, kjenns den betre enn 480'n som jag har kørd nogra år. Har varit väl nøgd med 480, men 460 känns som den har bettre balans. 490 är nästan 1. kg tyngre enn 460, och har høgre vibration, och den kendes klumpigare när jag provade i affären. Till mitt bruk spelar det ingen roll at 460 har en motor på 45,6 och 490 har 51.6cc.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågar !

JensSkoog  
#235703
Skogsola skrev:Om du tar 460, se till att du får med den bättre selen. Lyckas du hitta en 480 så är den det bästa valet.

Och få med bröstremmen. Den är extra, men betyder mycket genom arbetsdagen.

Avatar Fallback

Re: Röjsågar !

fredde b  
#235704 Såg att stihl hade en annan sele som extratillbehör ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsågar !

JensSkoog  
#235706
fredde b skrev:Såg att stihl hade en annan sele som extratillbehör ?

X-fit? Har inte provat den, men den ser interessant ut, och den har even fløyte!!! Så kan man spela lite när man rastar! Den ser mycket bra ut, men innan man har provat, så er det svårt å vurdera. Kør med Advance, och den er bra, men utan brøstrem, kan högra axelremmen falle av, eller det som är lika illa, känns som den ska till å falle av! Oavsedd, så är det värd å lägga kronor i selen. God sele gör hela skilet mellan å jobba lätt eller om det skal kjenns tungt genom dagen.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågar !

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235711 Vi har haft x-fitselen rätt länge, rent kvalitetsmässigt så håller de 2 "billigare" selarna längre...
I början hade x-fitselen problem med att upphängningskroken nöttes sönder, det har dom fixat nu iallafall, nu är det mest svarta plastflärpen på upphängningskroken som kan gå sönder rätt snabbt på vissa krokar.

kör man med husqvarnas filmall bak i den mindre fickan på ryggsäcken så nöter den rätt snabbt hål i ryggsäcken.

Nu har många dock gått sönder vid olika spännen.

selarna överlag håller trotsallt något längre än vad en maskin gör så man får sällan brist på selar.

Överlag gillar jag x-fitselen men vissa grejer önskar man var lite mer robusta.

Givetvis brukar man få nya selarna utan några problem om man väl lämnar in dem i tid ifall något skulle vara fel.

Kvaliteten på husqvarnaselarna och stihlselarna är relativt lika.

Angående såg så har vi gått över från 460 till 490.
Ett bekymmer med de nya 490-sågarna är att man kan behöva köra med macksoppa/tvåtaktsolja under den första tanken för att få bort vissa avlagringar, men återförsäljarna vet om det och dom bör stå för den första tankningen!

Användarvisningsbild

Re: Röjsågar !

JensSkoog  
#235713 Interssant, SkogsGotte. Hade tänkt å skaffa mig X-fit, men kanske jag ska tänka mig om. Har två Advance, och en äldre J'red sele, som faktiskt är hemskt god i bruk. Har också en RTS beräknad før grensågen HT, och den har jag också körd med til den långa hecksaxen och 480'n m trådhuvud - och det funkar gott och gir lite variation.

Avatar Fallback

Re: Röjsågar !

fredde b  
#238223 NU har jag hittat den optimala sågen och sele !
Sthil 490
HUSQVARNA XT
Kan varmt rekomendera detta koncept
FREDDE

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsågar !

Wester  
#238236 Har kört endel med Stihl 480 och Husqvarna Balance XT sele
även Stihl 460 med Stihl Advance sele (med bröstrem)
stämmer in i vad många med mig tycker.
Husqvarnas sele är betydligt bättre/ komfortablare,
MEN deras krokar käkas upp av Stihls sågar, förstärka eller köpa nya krokar är ett måste.
Vad gäller 480 eller 460 tycker JAG att de är ganska lika.
Tycker att Stihl överlag alltid är lättstartade.
Körde Husqvarna förr men upplevde dem betydligt mera svårstartade,
detta gällde både röjsåg och motorsåg.
Är dagens Husqvarna lika lättstartade som Stihl?
Någon som kan svara på detta ?
Att rycka i ett startsnöre lite för många gånger är inte bra för humöret. 😡

Användarvisningsbild

Re: Röjsågar !

JensSkoog  
#238242
fredde b skrev:NU har jag hittat den optimala sågen och sele !
Sthil 490
HUSQVARNA XT
Kan varmt rekomendera detta koncept
FREDDE

Vad kostar XT'an i Sverige. Ska prova den ochså, innan jag köper ny sele, och kolla priset her.

Avatar Fallback

Re: Röjsågar !

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238307 460 är en bra röjsåg. Men tråkig! Det är väl elektroniken som gör att den inte har det där riktiga klippet som t.ex Hva 252. Man förlorar inget i tid ändå. Det blir en vilsammare arbetsteknik när inte sågen jagar på.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågar !

Jeep  
#238315 Jag var på väg att köpa en 460 denna sommar men fick en 490 inkl X-fit sele som de hade hemma för samma pris som 460 skulle kosta så det blev en 490 i slutänden som jag är väldigt nöjd med även om jag inte är en proffsanvändare.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågar !

Cbjm65  
#402325 @ Cbjm65 - < 1 min
Har röjsåg Hq 245r köpt bränslefilter då den är svårstartad. Hur byter jag detta?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).