Avverkning (slutavverkning)

Avverkningsanmälan på småhyggen?

7 inlägg 5361 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverkningsanmälan på småhyggen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235640 Funderar på att avvverka 300-400 fub fördelat på 4-5 mindre områden. Varje "hygge" blir på kanske 0,2- 0,3 ha men den totala ytan blir kanske 1,5 ha. Ska detta anmälas och hur då? På "mina sidor" lyckas jag inte rita in flera ytor med mindre än att varje yta blir ett eget ärende. Det känns lite överdrivet. Försöker just nu att ringa skogsstyrelsen men där är jättekö.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälan på småhyggen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235646 Tror det behöver vara ett visst avstånd mellan varje hygge, för att varje småhygge ska räknas som eget objekt. Vet att skogsstyrelsen letar oanmälda hyggen via satellitfoton.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälan på småhyggen?

Baggböla  
#235657 "Anmälan ska göras minst 6 veckor innan avverkning som omfattar minst 0,5 ha påbörjas och varje anmälan får endast omfatta en behandlingsenhet. Med behandlingsenhet menas ett sammanhängande område eller delområden belägna högst 100 meter från varandra. Större avstånd kan accepteras i vissa fall, exempelvis vid avverkning av myrholmar, under förutsättning att delområdenas planerade återväxt- och hänsynsåtgärder är likartade."

Skogsstyrelsen.

Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälan på småhyggen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235658 Kan tolkas som att 100 meter emellan småhyggena så är det ok?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälan på småhyggen?

Baggböla  
#235663 Jag skulle tolka det så.

Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälan på småhyggen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235671 Skrev exakt samma text som ovan i ett mail till SS. Blev uppringd av en trevlig tjej. Jag förklarade läget, hon tittade på kartorna och sa att "rent spontant så känns det som att du inte behöver anmäla"
Jag får väl stödja mig på det om jag blir attackerad av satellitspanarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälan på småhyggen?

Baggböla  
#235672 Isf skulle jag skicka ett mail och bekräfta samtalet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).