Motorsåg och handhållet

McCulloch - vad är det?

34 inlägg 33180 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: McCulloch - vad är det?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234364
totte skrev:Det finns ingen Husqvarna-märkt såg som också säljs som McCulloch, inte än i alla fall. McCulloch, och tidigare Partner, är sågar speciellt tillverkade för varuhusmarknaden. De sågar som heter Husqvarna finns också som Jonsered, i något andra "kläder", men inte som något annat märke.

Jodå, letar man lite så hittar du såg i McCulloch sortiment och Husqvarna Även Jonsered precis som innan fast nu utan Partner i svängen.
HVA 400 serie till exempel finns i McCulloch, troligen i rött med.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: McCulloch - vad är det?

totte  
#234371 Säker på det? Det har tillkommit på senare tid i så fall, tror inte det fanns nån medan Partnermärket fanns som var samma som en Husqvarna.

Användarvisningsbild

Re: McCulloch - vad är det?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234373 Husqvarna 445 E-serien: http://www.husqvarna.com/se/products/ch ... -e-series/
http://support.husqvarna.se/PrintCreato ... 675162.pdf
McCullough CS 450: http://www.mcculloch.com/se/products/ch ... 450-elite/


Partner/Jonsered Husqvarna hade tidigare modeller som var rakt igenom samma. Lite olika färg o kåpor, handtags vinkel etc. Samma motor (vevhus/kolv/cylinder/förgasare) i olika utförande.

Det är fortfarande så.

Användarvisningsbild

Re: McCulloch - vad är det?

totte  
#234376 OK, då är det så nu, det hade jag helt missat. Och jag vet att under en period efter uppköpen så fanns det ett antal modeller som var i stort sett desamma av Hva/Jonsered/Partner. Sedan under en rätt lång period från nån gång på 90-talet och framåt var det inte så, Partner/McCulloch gjordes då i Italien och hade inget gemensamt med Hva/Jonsered-sågarna. Den här förändringen kom väl för endast några år sedan.

Användarvisningsbild

Re: McCulloch - vad är det?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234378 De mindre sågarna har nog inte förändrats, de större och renodlade proffs försvinner från annat än Husqvarna är det tänkt.
Olyckligt vis är denna sista 500 serien kanske den sista i rött.

Avatar Fallback

Re: McCulloch - vad är det?

anderswestergren  
#235317 Så rätt, det som Totte skrivit här ovan, "det är skamligt att förnedra fina gamla varumärken genom att klistra dom på produkter som ligger långt under den standard som de en gång representerade".

Mc Culloch var en gång proffs-sågar tillverkade i USA. Ännu när jag började i skogen (1978) fanns det kvar en del Mc Culloch's i skogsbruket. Eller rättare sagt envisa gamla huggare som vägrade byta till Husqvarna.

Och Partner, som numera försvunnit som varumärke, var fortfarande ganska stora. De var svensktillverkade (i Partille) och så sent som 80-talets slut gjorde de en viss comeback i skogsbruket med Partner 5000 och 5500. Marknaden var då, liksom nu dominerad av Husqvarna, Jonsered och Stihl, och jag hade hunnit bli en riktig Husqvarna-huggare. Numera är jag Jonsered-entusiast.

Men jag fick förmånen att testa en Partner 5000 i en hel vecka, tack vare att skördarföraren som jag fällde till var son till en Partner återförsäljare.
Döm om min förvåning när jag upptäckte att Partner 5000 gick bra som fan i den kvistiga sista-gallring i gran som vi jobbade med. Jag fick fälla och för-kvista många träd. Partnern var ypperlig till detta. Det var dessutom ganska kallt så jag fick tillfälle att testa den originella handtagsvärmen (avgasuppvärmning). Den fungerade perfekt. Reklamens ord "ett driftsäkert system som ger fullvarma handtag även vid sträng kyla" visade sig stämma.
Jag skrev ett mycket positivt testprotokoll.

Tyvärr fick jag aldrig tillfälle att prova någon av Mc Cullochs sågar, på den tiden de gjore riktiga grejor.

Användarvisningsbild

Re: McCulloch - vad är det?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235320
anderswestergren skrev:Och Partner, som numera försvunnit som varumärke, var fortfarande ganska stora. De var svensktillverkade (i Partille) och så sent som 80-talets slut gjorde de en viss comeback i skogsbruket med Partner 5000 och 5500. Marknaden var då, liksom nu dominerad av Husqvarna, Jonsered och Stihl, och jag hade hunnit bli en riktig Husqvarna-huggare. Numera är jag Jonsered-entusiast.

En liten komplettering: Jonseredssågarna tillverkades i Partille och Partner i Mölndal. I slutet av 70-talet flyttades Partner-tillverkningen till Jonsered (som ligger i Partille) och i slutet på 80-talet eller början på 90-talet flyttades all tillverkning till Huskvarna, numera finns bara en liten testverksamhet kvar i Jonsered.

Så beroende på hur gammal din Partner är kan den vara tillverkad på olika orter.

Användarvisningsbild

Re: McCulloch - vad är det?

totte  
#235337 Partner 5000-serien var kan man säga de sista riktiga Partner-sågarna, även om de gjordes först i Jonsereds fabriker och sen i Huskvarna. Sen började dom klistra Partner på italienska konsumentsågar. Dom var rätt skapliga just som sådana, kunde t o m duga som farmarsågar för måttliga behov, men det var ju inget i närheten av det som en gång var de starkaste och mest driftsäkra svenska sågarna.

Användarvisningsbild

Re: McCulloch - vad är det?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235354 En annan liten kul notering...

Electrolux ägde distributions rättigheterna för McCulloch och de var de som sålde dem i Europa.
Efter en satsning på nya fabriker i Belgien och Italien bla så kom de in i McCulloch på allvar.

Detta gav nog mersmak eftersom de senare köpte Husqvarna/Jonsered/Partner/TML/Jo-Bu/Norlett/Poulan/Roper/Dimas/McCulloch/Zenoah mfl

Avatar Fallback

Re: McCulloch - vad är det?

anderswestergren  
#235650 Jonsered ligger i Partille kommun. Det är därför postadressen är Partille till den gamla Jonsered-fabriken, som låg i det lilla brukssamhället Jonsered.
Mitt emot mig, på andra sidan ett par kaffekoppar, sitter just nu lillasystern till förre chefs-sekreteraren på Jonsereds motorsågar, därav min stöddighet i denna fråga.

Användarvisningsbild

Re: McCulloch - vad är det?

totte  
#235652 M a o vad som i journalistkretsar kallas "vanligen välunderrättad källa" :lol:

Användarvisningsbild

Re: McCulloch - vad är det?

JensSkoog  
#238259
MiniMac (9).JPG
Har en på Mini Mac på bänken nu. Ska inte annat enn å fila kedjan och göra ren luftfilter. Inte en såg som jag dra ville til skogs. Skitjobb bara å få lossnat kedjan - muttrar och två skruvor. Står att den är ihopskruvad i Mexico.

Användarvisningsbild

Re: McCulloch - vad är det?

JensSkoog  
#238260 Här är bild av sågen - fick bara med en bild.

Användarvisningsbild

Re: McCulloch - vad är det?

totte  
#238269 Inte att förväxla med den ursprungliga Minimacen, den gjordes på 70-talet och var också en förskräcklig liten sak. Gick som tusan när den nån gång gjorde det, att skruva i den är en mardröm. Det här är nån senare modell, hobbysåg gissningsvis, verkar vara svårt att hitta några data om den.

Användarvisningsbild

Re: McCulloch - vad är det?

JensSkoog  
#238271 Tidligare egare gav upp den, startade inte. Så fick jag den i gang för et par år tilbaks och överlot den til nuvarande egare - han sågar inte mycket, och är nögd. Kan inte finna nogra tekniska data annat enn det som står på den påklistrade lappen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar