Öppna kategorin

SMV Snökvarn

10 inlägg 4424 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

SMV Snökvarn

Ture  
#235503 Hej!
Undrar om det finns någon som vet av en Snökvarn till en Myran vessla? Vi har fått en förfrågan, men den vi har i utställningen är inte till salu!
Skick är nog ganska oväsentligt.

Mvh / Ture



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: SMV Snökvarn

totte  
#235514 Och vad i höge farao har man en snökvarn till?

Användarvisningsbild

Re: SMV Snökvarn

svampbob  
#235515 En vågad gissning är att man packar ihop snön med den. Jag använde något liknande på den tiden som jag körde virke med skoter.

Avatar Fallback

Re: SMV Snökvarn

tallen100  
#235517 Kan hända, men tycker inte den ser ut att passa till det. skulle hellre tro att man river lös snö, men har inte en aning :???:

Användarvisningsbild

Re: SMV Snökvarn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235520 Ser ut som en lämplig manick för att få ur luften ur snön så den inte isolerar marken
från kylan. Säkert bra på myrar där man vill köra ut virke på.
Egentligen borde man ju ha nån historie-tråd här på forat där man kan läsa om
forna metoder att göra isvägar och annat skoj.

Avatar Fallback

Re: SMV Snökvarn

axwell  
#235549 Eftersom jag inte vet vad det är så frågade jag Google.

http://www.skogsmuseet.se/index.php?opt ... &Itemid=79

Det finns fler artiklar.

Avatar Fallback

Re: SMV Snökvarn

Blivande snickare  
#235550 Bra länk axwell! :grin:

Avatar Fallback

Re: SMV Snökvarn

ulfgustav  
#235572 Var det möjligen Stensele Mekaniska som byggde dessa, detta med tanke på SMV som var deras "varumärke"? Har aldrig sett någon live.

Avatar Fallback

Re: SMV Snökvarn

Ture  
#235623 Helt rätt, kvarnen malde snö och när luften försvann ur snön så frös den snabbt och blev sladdningsbar. En "basvägsmanick"! Den var kraftuttagsdriven och växlad så att den roterade fortare än dragfordonet. Det gjorde att den verkligen malde ned snön. Det är Sandbergs Mekaniska Verkstad som tillverkat den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: SMV Snökvarn

totte  
#235653 Sedär ja, då fick jag svar, tittade lite nogrannare på bilden och då syns ju drivaxeln och växelhuset.

Heter den SMV så måste det nästan vara Stensele Mek som gjort den.

Då var det bara Tures startfråga kvar, om det finns nån sån kvar nånstans som kan bli till salu.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).