Motorsåg och handhållet

Hålla vasst -kedjeslip-tips och trix

38 inlägg 28403 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hålla vasst -kedjeslip

stegmaster  
#235122 Joda, du har helt rett Mange.
Vet ju at du er proffs innom detta område(ochså), men tycker frågan slutligen blir om man ska legga krefter på at få ut den sista finishen vid daglig bruk.

Et tankeeksperiment:

Om man säger at DU klarer handfila en kedja til 99% (antar 100% er omojligt eftersom du säger at det alltid kan bli bättre).
Sen kanske en en slipmaskin + handfilning blir 95%
Endast slipmaskin 90%
Endast handfilning kan vel variera från kanske 60% - 98%

Min slutsats er at dessa 90% håller för mig i daglig bruk, då jag heller slipar kedjorna i slipen varje dag om det behovs, istället för at lirke ut en ekstra skärpa vid varje slipning.
(Er öppen för andra % forslag? :grin: )


Kan ju legga til at just vedmaskinen var största orsaken til at jag själv köpte slipmaskinen, då det er svårt åtkommlig at handfila med kedjan på maskinen.
Dessutan kör man mycket virke på kort tid i vedsesongen, så at man kan slipa upp en kedja snabbt, er mycket prisvärd.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hålla vasst -kedjeslip

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235134 Proffs är jag inte, men intresserad av ämnet o vill lära mig mer.

För mig går det fortare och blir bättre för hand än på maskin, oavsett maskin, tror jag. Har provat några stycken hittills o kommer säkert/förhoppningsvis att få prova fler.
Det ska inte bara bli vasst, det ska hålla skärpan bra och vara lätt att underhålla.

Skiva, dressning, vinklar, hastighet, finns mycket som påverkar...

En referens punkt på skärpa och och filning är nytt.
När jag slipar blir en kedja kanske något lite bättre, 5-10% eller så..
Handfilat 15-20% bättre.

En ny kedja är ett bra ämne, men inte färdig.

Avatar Fallback

Re: Hålla vasst -kedjeslip

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235318 Helt rätt mange! en ny kedja är inte färdig! jag är nog en av få som sätter en ny kedja i slipen innan den används första gången! har nog blivit lite miljöskadad med jobbet man har,vill ha en kedja som skär ordentligt från början! har nog blivit lite av perfektionist när det gäller skärpa och vinklar på olika kedjor.slipar olika beroende på träslag,årstid kedjetyp,sågar som dom ska gå på! Har tillbringat MYCKET tid vid slipmaskinen för att komma dit jag är idag med resultatet på slipningen!Det tar TID att lära sig att få en perfekt kedja,vare sig det är med slip eller fil.

Avatar Fallback

Re: Hålla vasst -kedjeslip

sveakatten  
#235348 Kan ni ge lite tips på vinklar mm till en som försöker?
Jag köpte en ny kedja igår som jag tänkte ställa slipen efter,

Användarvisningsbild

Re: Hålla vasst -kedjeslip

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235352 Visst är det kul, huggar*n.
Det finns massor o tjäna på att ha riktigt vasst alltid.

Jag tror inte man kan få den perfekt. Finns alltid nåt o förbättra.

Avatar Fallback

Re: Hålla vasst -kedjeslip

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235361 En tråd med tips o trix vore på sin plats lr så använder vi den här 8)

Jag vill absolut inte avråda nån från att skaffa en automatslip,men att bara köpa en slip och slänga dit en stensågad kedja så lyckas inte utan vissa förkunskaper bör man ha.

Renlighet är en sak.
En slipfirma tvättar kedjan innan slipning,tex med en ultaljudstvätt.
På så vis får man bort kedjeolja som annars bränns fast på slipskivan och ytterligare förvärrar blånadsrisken.

Slipskiva
Finns olika typer och av olika material,man bör testa fram den som funkar bäst för en själv.
En mjukare skiva ger mindre problem med blånad men kräver oftare profilering,dvs att man med ett mothåll formar skivan "rund" dvs samma form som en fil.

Kapacitet.
En stensågad kedja som kräver,tja låt oss säga att man tar bort 4 mm så kanske är lämligast att först ta 2 mmm,sen 1 mm åt gången,dvs köra den 4 varv i automaten.
Tänk på att kör man den det minsta blå så går dom inte att manuellfila efteråt.

WP_20130902_001.jpg


WP_20130902_004.jpg


Den här kedjan som bilderna visar så kördes först en gång där 4 mm slipades bort,tanden blev då blåfärgad,sen en gång till ( nedre bilden) då togs 1 mm till bort,den blåa färgen förvann ( men en stor del av tanden tog ändå härdning så en vanlig fil "slinter" nog bara nu.
Krävs att man kör den en gång till för att få bort det mesta av graderna.
En sån här stenkörd kedja blir aldrig som ny,men i en klen gallring kan den duga :roll:

Avatar Fallback

Re: Hålla vasst -kedjeslip

Mariaskogsrået  
#235380 Ska testa lägga till tips o trix i trådnamnet, vitsen med tråden var att hålla vasst effektivt så bara ös på:-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hålla vasst -kedjeslip-tips och trix

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235383 Vissa kedjor är känsligare för värme än andra.

Att veta vilket resultat man vill ha, vinklar form etc. finns det inga genvägar för utan det blir o prova sig fram.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).