Motorsåg och handhållet

254 xpg Renovering eller inte??

28 inlägg 14694 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 254 xpg Renovering eller inte??

P-A78  
#235068 Hej

Då var det ihop sättning av 254:an idag ny kolvring monterades och den startade några gånger men ville inte vara upp vid gaspådrag eller gå på tomgång. Men komprissionen blev något bättre det knepinga är att den inte ens tänder på startgas även att gnista finns. Är detta ett hopplöst fall?

M.V.H P-A78

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 254 xpg Renovering eller inte??

JensSkoog  
#235074 Intet är hopplöst förenn man har fått full tenning själv och slagit sågen flat med en stor hammare! Hur är ljuddemparen i skick? Får den bensin och har den gnist skall den i principet gå! Gi inte upp, men ta nogra dar lov frå sågen och prova så normal start.

Användarvisningsbild

Re: 254 xpg Renovering eller inte??

totte  
#235080 Kolla dämparen som Jens säger, är den igensatt så går det inte. Men annars gissar jag att vevhustätningarna är slut, det är vad jag skulle kolla först. En annan sak att kolla är att inte svänghjulet vridit sig på axeln, då kommer gnistan vid fel tid och den går inte alls. Du har väl bytt tändstift? Somliga stift kan se OK ut, men väl iskruvade så funkar de lika förb-t inte.

Använd inte startgas för att testa tvåtaktare, ingen smörjning i det. En tesked oljeblandad bensin på luftfiltret är bäst.

Avatar Fallback

Re: 254 xpg Renovering eller inte??

P-A78  
#235113 Hej

Den tanken har slagit mig med att det blev för bra komp så att vevaxeltätningarna gav upp för det var ett jäkla komp i den vid första draget efter ihop sättningen men sen avtog det lite.

M.V.H P-A78

   TS
Avatar Fallback

Re: 254 xpg Renovering eller inte??

P-A78  
#235114 Glömde att tala om att soppa får den så att den blir sur.

M.V.H P-A78

   TS
Användarvisningsbild

Re: 254 xpg Renovering eller inte??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235115 Hade du olja i cylindern vid montering?
Har du Rätt stift?, kollat kablar avstånd etc?

Användarvisningsbild

Re: 254 xpg Renovering eller inte??

totte  
#235145
P-A78 skrev:Hej

Den tanken har slagit mig med att det blev för bra komp så att vevaxeltätningarna gav upp för det var ett jäkla komp i den vid första draget efter ihop sättningen men sen avtog det lite.

M.V.H P-A78


Nej kompen påverkar inte vevaxeltätningarna. Kompressionen sker uppe i cylindern. En viss kompression sker i vevhuset när kolven går ner, det är det trycket som spolar upp bränsle-luft-blandningen till cylindern, men det påverkas inte av cylinderkompressionen.

Om den blir sur så tror jag inte i första hand det är vevaxeltätningarna, håller med Mange, troligast är tändningen inte korrekt, svag gnista eller gnista vid fel tidpunkt.

Avatar Fallback

Re: 254 xpg Renovering eller inte??

P-A78  
#235256 Hej

Då var det lite skruvande i dag med justera förgasaren så startade den och gick som en drömm prova såga i en stock och även det gick bra. Och den var extremt lätt startad även varm blev riktigt glad sen började den dumma sig genom att inte starta när den väl kom i gång så misstände den så jag kolla hur stiftet såg ut det var ok. Tog isär ljuddämparen tömmde den på lösa delar men nä ville inte funka ändå
sen uppkom det ett metalliskt ljud i cylindern när kolven är i topläge. Så jag rev av cylindern och kolla allt ser ok ut enda jag upptäckte var glapp i vevstaken nere i vevaxeln.

M.V.H P-A78

   TS
Användarvisningsbild

Re: 254 xpg Renovering eller inte??

JensSkoog  
#235259 Här måste kanonerna på banen! Ingen annan stad har jag truffit så månge duktiga och kunniga personer som på det här forumet! För mig, om det varit min såg, hörs det snart ut som ett tilfälle av att hänta största smidjehammaren och göra spiker av elendet!

Användarvisningsbild

Re: 254 xpg Renovering eller inte??

totte  
#235260 Var det glapp i sidled, i så fall helt normalt. Glapp i längsled däremot, då är det illa och betyder vevaxelbyte.

Har du bytt bränsleslangar?. Ofta när man får igång en såg som stått ett tag så släpper det beläggningar i bränsleslangarna och korkar igen inloppet i förgasaren.

Avatar Fallback

Re: 254 xpg Renovering eller inte??

P-A78  
#236321 Hej

Har pillat lite med sågen och kollat på den och jag får ingen ordning på den så den får gå i graven R.I.P HVA 254 xpg. Jag har ju min Jonsered 2152 från 2005 men saknar klippet som var i 254:an när var ok så det blir att leta efter bättre beg. såg runt 55-60 kubik har kollat på en beg. sthil 59cc från runt -04 dom vill ha 3000:- så vi får se vad som händer. Ett Stort tack till alla som har svarat på den här tråden och supportat mig med hjälp.

M.V.H P-A78

   TS
Användarvisningsbild

Re: 254 xpg Renovering eller inte??

JensSkoog  
#236322 Håppas du finner nogot som passar. En av mina såger är en Stihl 361, med 59cc. Den kan jag godt tro att du ville gilla even om jag tycker 3000 för en såg från -04 är lite kostbart, om den inte är i mycket bra skick.

Användarvisningsbild

Re: 254 xpg Renovering eller inte??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236323 2152 borde prestera stort set lika som 254 om den går rätt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).