Motorsåg och handhållet

skydda filen

25 inlägg 11389 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

skydda filen

Hammaren  
#235088 Hur skyddar ni filen när ni röjer eller hugger? jag har min i väskan på selen, men den rostar ju så fort den hinner av fukt, och följden blir ju att den blir värdelös att fila med, har ni nåt tips?
kan man stryka lite fett på den? har ni silicagel i väskan?
Mvh/Örjan



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: skydda filen

Blivande snickare  
#235090 Instucken i mellanrummet på kombidunken.

Användarvisningsbild

Re: skydda filen

JensSkoog  
#235091 Brukar lite kedjeolja på lite pappar och vindar den inn i. Silicagel styr jag undan - vet inte hur det skulle påvärka filningen, men man får gelen på alt annat och da blir det svårt å fästa tak med henderna.

Användarvisningsbild

Re: skydda filen

Hammaren  
#235095 Man minns ju dom gamla svarta filarna som var oljade och låg i läskpapper. Det var lite bättre
kvalité på dom mot för dagens filar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: skydda filen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235117 Finns många knep...
Sugrör, tygpåsar, handduk...

Viktigast är att den är ren o torr!

Användarvisningsbild

Re: skydda filen

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235118 Jag har den nedstoppad i en passande rör stump i min bränsledepå aldrig haft rost...

:D :D :D

Avatar Fallback

Re: skydda filen

rikard_e  
#235124 Fick höra på motorsågsutbildningen att den absolut inte fick sitta i kombidunken pga av att den kan få olja på sig, så att olja in filen ska man tydligen inte.

Vad har du för filar? Jag kör med husqvarnas filar, har aldrig sett att dom rostat oavsett väder

Användarvisningsbild

Re: skydda filen

JensSkoog  
#235128 Olja på filen skadar inte -och gir enligt vad jag erfart bettre filning.

Användarvisningsbild

Re: skydda filen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235131 Olja kan binda skit och förkorta livet på en annars bra fil. Så olja i sig är inget farligt, men i kombination med skiten den drar till sig är det kass.

Skitiga kedjor, olja/fett är det som oftast gör att filen inte tar.
Skador på fil blir oftast vid vibrationer dvs den bara studsar och inte skär.

Jag förhindrar detta genom att efter första draget snurra filen 1/2 varv så man inte packar skit in i den nästa drag då tanden är ren. Efter tanden drar jag av filen i trasa.
När dem inte tar tvättas den sen går det igen.

Användarvisningsbild

Re: skydda filen

JensSkoog  
#235132 Jag lärde av en kompis, verktygmakare, å putsa filen med en massingborste, och tvätta med olje, och aldri ha turr fil. Filade han mjukt jarn eller mjuka metaller, så strøk han på lite kritt före filningen, Då festade sig inte spon i filen.

Användarvisningsbild

Re: skydda filen

Hammaren  
#235135 Dom senaste jag hade stod det Husqvarna på, och dom rostade nästan snabbare än andra filar jag haft, man tycker ju det borde räcka att ha filen i väskan, men man får väl linda in den
i nåt, en påse med risgryn kanske ;-)

   TS
Avatar Fallback

Re: skydda filen

rikard_e  
#235886
JensSkoog skrev:Olja på filen skadar inte -och gir enligt vad jag erfart bettre filning.

Var bara så vi fått lära oss på motorsågskursen, och att krita filen för att den skulle hålla bättre. Annars har man lärt sig att när man slipar nått med sandpapp så tar det bättre med olja, borde som du säger att den tar bättre.

Avatar Fallback

Re: skydda filen

tallen100  
#235888
rikard_e skrev:
JensSkoog skrev:Olja på filen skadar inte -och gir enligt vad jag erfart bettre filning.

Var bara så vi fått lära oss på motorsågskursen, och att krita filen för att den skulle hålla bättre. Annars har man lärt sig att när man slipar nått med sandpapp så tar det bättre med olja, borde som du säger att den tar bättre.

Alla har sina metoder, huvudsaken är att man är nöjd själv.

Avatar Fallback

Re: skydda filen

rikard_e  
#235924
tallen100 skrev:
rikard_e skrev:
JensSkoog skrev:Olja på filen skadar inte -och gir enligt vad jag erfart bettre filning.

Var bara så vi fått lära oss på motorsågskursen, och att krita filen för att den skulle hålla bättre. Annars har man lärt sig att när man slipar nått med sandpapp så tar det bättre med olja, borde som du säger att den tar bättre.

Alla har sina metoder, huvudsaken är att man är nöjd själv.


Självklart.

Användarvisningsbild

Re: skydda filen

Huskyman  
#236163 Skumt. Jag har aldrig haft problem med rost på mina filar.
Men filar är ju ganska billigt.......... :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).