Små skogsmaskiner och övriga maskiner

2hjulstraktor i skogen?

114 inlägg 67243 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

JensSkoog  
#235048
strombom2 skrev:En ATV kanske skulle vara ett alternativ kanske ?

Ett mycket godt alternativ, vill jag tro. Har tittat rundt, men priserna är höga. Tvåhjulstraktorn är ett alternativ, och så har den en charme som en modern ATV inte har, isär för oss gammla gubbar som gillar å skru och mekka på gammalt jarn!

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

totte  
#235053
JensSkoog skrev:Tvåhjulstraktorn är ett alternativ, och så har den en charme som en modern ATV inte har, isär för oss gammla gubbar som gillar å skru och mekka på gammalt jarn!


^:)^ :grin: :-bd

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235059 Jag körde lite med min gamle Irus och en hemmabyggd vagn. Det fick inte vara för
kuperat för jag hade ingen vagnsdrift. Blev lite vedkörning i "röj/gallringar" och när
jag kom ut ur skogen lasta jag över med griplastaren.

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

kungsis  
#235096
strombom2 skrev:En ATV kanske skulle vara ett alternativ kanske ?


För min del så är en 2hjulstraktor ett bättre/mera passande alternativ p.g.a att den:

1. Den är mindre och framförallt smalare = kan leta sig fram bättre FÖRBI stenar, andra hinder och in i röjningsskog där jag vill plocka ut lite ved..
2. Den är billigare. Ska man ha en ATV som har lite kvalite så snackar vi ju stora pengar (iaf enligt mig).
3. Dom känns rejälare. Dom ATV som jag kollat på verkar rätt smäckiga och lite för moderna i sin uppbyggnad.
4. Jag retar mig något offantligt på hur ATV är uppbyggda. Du har en atv med en bra motor till drift, men ska man ha några drivna redskap så måste man köpa med egen motor påmonterad. Helt otroligt att de inte fixat någon sorts kraftuttag :surp: . På Dessa små "trädgårdsmaskiner sitter det ju uttag så man kan nyttja motorn.

Men egentligen ska jag väl inte uttala mig för mycket. Har ju än så länge ingen praktisk erfarenhet utan mina åsikter ska väl ses mera som funderingar/motiveringar gentimot mig själv.

M.v.h
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

strombom2  
#235421 Jag kan ju säga som så att även jag inte har någon som helst erfarenhet med 2 hjulsdrifttraktor i skogen, bara utav fyrhjuling Yamaha Grizzly 700cc med odriven enkel vagn där lastningen sker med handkraft, och skotare men hör dock inte till saken.

Jag ser flera fördelar med ATV.
Smidig tar sig fram princip överallt även med lass fast de är ju som vanligt ju knepigare väg de är ju mindre får man lasta.

Tar sig fram relativt snabbt cirka 5-15km/h i terrängen vilket jag ser som ett plus :D

Sen bland de stora fördelarna med den går att använda som lite nöjes maskin med och ''leka'' med :D

Nackdelen är väl att dem inte är dom robustaste.
Yamahan som farsan äger men jag använder, har jag lyckats med att kröka bak axlen. men de gick på garanti. Fast som han säger att jag kör något stora lass och lite för hårt körsätt för jag ska bara fram hur det än är.

Men de blir nog bra vad än blir ;)

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

Hema  
#235457 Köp en modell större jordfräs Husqvarna/Jonsered och koppla bort aggregatet. Borde väl funka. De ligger under 10.000:- beg. på blocket, men ska du ha en bra pris får du va snabb, för de billiga försvinner väldigt fort. :)

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

totte  
#235483 Den fräsen har bara en växel plus back, helt oduglig som traktor.

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

Hema  
#235490
totte skrev:Den fräsen har bara en växel plus back, helt oduglig som traktor.

Hmm det stämmer visst, iaf de nya. För mig att jag sett äldre maskiner som har 4+1, men kanske har fel även där.

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

totte  
#235496 Ja, det är möjligt att det finns äldre, vet jag inget om, men de som funnits nu sen nån gång på nittiotalet är enväxlade, synnerligen primitivt, men förstås billigt att bara ha fram och back. En hjuldriven fräs med bakmonterat aggregat behöver fler växlar för att vara effektiv under olika förhållanden. Det är stor skillnad på att fräsa upp gammal grässvål och att genomfräsa ett potatisland t ex och då vill man ha mycket låg respektive lite högre hastighet. Nå det är off topic, men dom är i alla fall inget att ha som traktor eller redskapsbärare för andra ändamål.

Begagnad Honda, Agria, Irus eller liknade är nog det man skall satsa på, Finns fler fina gamla märken, men dom är rätt sällsynta.

Köp inte Belos, mycket bra grejor men passar inte alls i skogen, det är renodlade parkmaskiner med liten markfrigång och med de stora hjulen på har man ingen krypväxel. Senare modeller har bara en hjulstorlek men fortfarande rätt liten markfrigång.

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

Hema  
#235502 Har haft en Belos o kan bara instämma. Min var en diesel med 2L +2h, klart hade man fixat större hjul så kanske, men det är ingen lätt pjäs o den är inte förlåtande om du gör bort dig.

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

totte  
#235526 Just, jag har kört både den äldre 222 med två växlar och tillhörande transporthjul som skruvas utanpå och den senare 272 med två + hög/låg. Inga skogsmaskiner, mycket bra till gräsklippning, snöröjning och transporter på slät mark. 272 är nog samma grunsmaskin som du hade Hema, men med en 11 hk bensinare.

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

Hema  
#235592 Ja måste varit något liknande. Elstart var inte helt fel.

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235615 Om du skal ha tohjuls traktor i skogen tror jeg du må velge en gammel de er mer solid har flere gir. Det finnes nye også men da snakker vi om pris over 100.000,- NOK.
Bla Aebi CC

Gammel men har vel det meste som tohjuls skogstraktor!

Bild


Finnes en til salgs på Finn.no http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tool/object?finnkode=43737927

Dette er jo også en tohjuls traktor orginalt: http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tool/object?finnkode=43365151

eller denne:
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=43585293

Her får du nye motorer til "gamle" tohjuls traktorer:
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=43283155

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

totte  
#235617 Bra tips att kolla i Norge, där finns mycket fler tvåhjulare än här.

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

skogsterri  
#235820 Själva kör vi med en Volvo BM 350 Boxer -64, på med piggkedjor och inget stoppar den! :wink: Otroligt vad en sån gammal maskin går bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).