Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Big foot och kedjor?

25 inlägg 9615 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Big foot och kedjor?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227644 Har kört med mina nya Big foot nu i några veckor. Grymt bra på blött och griper tag bra i sten och rötter med klackarna. Men någon som har erfarenhet av att kombinera Big foot och piggkedjor?
Ger det ännu bättre grepp med kedjor på sten och rötter så att det motiverar kostnaden?



   TS
Avatar Fallback

Re: Big foot och kedjor?

skogssvinet  
#227662 Har mudhjul på min atv. Vet inte om det är samma som bigfoot men det är ett rejält traktorliknande mönster i alla fall. Men jag tycker inte det är någon större skillnad. Förutom på vintern då.

Avatar Fallback

Re: Big foot och kedjor?

skogssvinet  
#227663 En annan fråga (hoppas inte du tycker jag smutsar ner din tråd). Dina stag som du sätter på. Blir det inte väldigt skumpigt?

Användarvisningsbild

Re: Big foot och kedjor?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227669
skogssvinet skrev:En annan fråga . Dina stag som du sätter på. Blir det inte väldigt skumpigt?


Jo! Verkligen, ibland känns det som om ryggraden ska komma ut ur nacken. Jag får köra sakta, men fördelarna överväger nackdelarna enormt. Sen är det ju så att de bara sitter på när jag kör med kranvagn, aldrig annars.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Big foot och kedjor?

Kse  
#227685 Jag tycker att kedjor gör varken till eller från på så pass grova däck.
Köpte ett par kedjor men har bara testat dom en gång, kedjorna lägger sig mellan klackarna i däcken och det kändes som om det inte gjorde nån skillnad. Köpte en satts skruvdubb och satte i framdäken istället, var tanken att jag skulle ha både fram och bak men jag bestämde för lite dubb.:

Avatar Fallback

Re: Big foot och kedjor?

skogssvinet  
#227806 Kan hålla med om dom lägger sig mellan klackarna. Annars har dom här kedjorna från kedjan ab fått bra betyg i tråden blider timmer och vedkörning med atv

download/file.php?id=7614&mode=view/Foto0039.jpg

Användarvisningsbild

Re: Big foot och kedjor?

anersimyra  
#228030
skogssvinet skrev:Kan hålla med om dom lägger sig mellan klackarna. Annars har dom här kedjorna från kedjan ab fått bra betyg i tråden blider timmer och vedkörning med atv

download/file.php?id=7614&mode=view/Foto0039.jpg
Jo det är kedjan AB:s TB kedja, priset är högt, omkring 10,000 för 4 st. Kedjan är byggd för att inte lägga sig i däckspåren. Skillnaden i grepp på alla underlag är markant, stålkvaliten är det bästa som går att få för pengar, kör man professionellt ska man inte tveka att investera i dom, det höga priset har man snabbt igen, inte minst då dom skyddar däcken mot nedslitning.

Användarvisningsbild

Re: Big foot och kedjor?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234494 Sådärja, då är de nya kedjorna från Nyvab ordentligt körda på barmark, i stenig och rotig terräng. Båda kedjorna fram gick av och kedjorna bak la sig i huvudsak mellan klackarna. Helt värdelöst alltså som slirskydd på barmark.

Så återstår att pröva Kedjans modell eller släppa det här med kedjor. För kommande säsong så får det bli som vanligt, utan kedjor och sen band när snön kommer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Big foot och kedjor?

Hema  
#234496
Uvskogen skrev:Sådärja, då är de nya kedjorna från Nyvab ordentligt körda på barmark, i stenig och rotig terräng. Båda kedjorna fram gick av och kedjorna bak la sig i huvudsak mellan klackarna. Helt värdelöst alltså som slirskydd på barmark.

Så återstår att pröva Kedjans modell eller släppa det här med kedjor. För kommande säsong så får det bli som vanligt, utan kedjor och sen band när snön kommer.

Dessa du syftar på, när du nämner Nyvab?
Bild

Användarvisningsbild

Re: Big foot och kedjor?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234501 Just dessa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Big foot och kedjor?

anersimyra  
#234507
Uvskogen skrev:Just dessa.

Dessa kedjor är värdelösa med "traktormönstrade" däck, det är endast Kedjan AB:s TB kedja som fungerar. Annars är skruvdubb avsedd för året runt bruk ett bra alternativ på vintern.

Avatar Fallback

Re: Big foot och kedjor?

masjäveln  
#234575 Nyvabkedjorna funkar klockrent med Polaris orginalhjul iallafall

Användarvisningsbild

Re: Big foot och kedjor?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234579
masjäveln skrev:Nyvabkedjorna funkar klockrent med Polaris orginalhjul iallafall


Jo, det gör dom med AC originalhjul också.
Var ute och kollade lite mer noggrant och tror att skälet till att länkarna gick av, var att de fastnade i armarna på framhjulen. De fick helt enkelt inte plats med de breda däcken på. Detta märktes inte förrän det blev stora rattutslag i riktig terräng.
Bak höll de ju utan problem, och jag testade ordentligt men där kröp de ner för mycket i stället.

Mitt syfte med kedjor är ju i första hand ökat grepp på ren sten så tror jag att det behövs en annan typ av kedja. Nyvabs är i första hand avsedda för grepp på snö och is, inte sten.
Det man kanske skulle ha är någonting som mer liknar de "kedjemattor" som de har på de stora maskinerna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Big foot och kedjor?

anersimyra  
#234604 Snökedja är egentligen en felaktig benämning, kedjor ökar inte greppet i snö. Grepp i snö fås med tätmönstrade däck med god bärighet på snö, och med ett mönster som, INTE, skyfflar undan snön, alltså av typen grovt " traktormönster ". Den enda kedja som fungerar på " traktordäcken " är TB kedjan med sina två parallella rader. På halt berg finns ingen kedja som kommer i närheten, det oavsett vilket däck man använder, den är bäst på alla typer av däck. Dessutom finns knappast andra kedjor med TB:s kvalité, den väger, TJUGO KILO paret. Visst, dyra i inköp, men hållbarheten gör dom billiga i längden.

Avatar Fallback

Re: Big foot och kedjor?

Hema  
#234610 För att öka greppet på sten, så är väl ett lägre lufttryck bra, men det får ju inte bli för lågt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).