Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman och Polaris

32 inlägg 16427 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kranman och Polaris

H-kan  
#234508 Nu är jag ute med grannens grejor. En Polaris 750cc och en Kranman vagn. Jag har ingen kran på utan kastar i pinnarna. Det var lite annorlunda att köra än vad jag trodde det skulle. Speciellt i lite terräng. Det är jobbigt. Väldigt jobbigt, och atv'n har ett eget liv. Det aset. Det hör till att det är trångt, knöligt, stubbigt och fullt med grenar mm, som jag skall kravla mig över, så det är inte så konstigt. Vändradien är ju i tankerklass. Precisionsbackning i terräng är inte heller min grej, så jag får göra stickvägar för framåt marsch!

Jag är i en slags gallring av 13 år gammal tall, sådd med frön. Det blir mkt björk däri som jag skall ta ut. Trångt är bara förnamnet. Skulle vara roligt att göra en reklamvideo, där jag sitter på hjulingen och röd av ilska hojtar, 'SVÄNG FÖR HE__E, DIN JÄ__A xxxxxxx'. Kanske inte så säljande.

Kärran är nog bra. En sak stör jag mig på. Den skramlar väldigt mkt när den är tom. Och nu saknar jag en 'bank', eller vad det heter. Det troliga är att den har skuttat av på vägen hem, men vi har inte hittat den. Eller så har ngn varit inne i vår carport och norpat en av de sex bankarna.

Ni som har Kranman. Skramlar det? Ramar de av?



   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman och Polaris

Hema  
#234509
H-kan skrev:Nu är jag ute med grannens grejor. En Polaris 750cc och en Kranman vagn. Jag har ingen kran på utan kastar i pinnarna. Det var lite annorlunda att köra än vad jag trodde det skulle. Speciellt i lite terräng. Det är jobbigt. Väldigt jobbigt, och atv'n har ett eget liv. Det aset. Det hör till att det är trångt, knöligt, stubbigt och fullt med grenar mm, som jag skall kravla mig över, så det är inte så konstigt. Vändradien är ju i tankerklass. Precisionsbackning i terräng är inte heller min grej, så jag får göra stickvägar för framåt marsch!

Jag är i en slags gallring av 13 år gammal tall, sådd med frön. Det blir mkt björk däri som jag skall ta ut. Trångt är bara förnamnet. Skulle vara roligt att göra en reklamvideo, där jag sitter på hjulingen och röd av ilska hojtar, 'SVÄNG FÖR HE__E, DIN JÄ__A xxxxxxx'. Kanske inte så säljande.

Kärran är nog bra. En sak stör jag mig på. Den skramlar väldigt mkt när den är tom. Och nu saknar jag en 'bank', eller vad det heter. Det troliga är att den har skuttat av på vägen hem, men vi har inte hittat den. Eller så har ngn varit inne i vår carport och norpat en av de sex bankarna.

Ni som har Kranman. Skramlar det? Ramar de av?


Förlåt om jag skrattar här på min sida om tangentbordet, men det var så underbart bra beskrivet, så självigenkännande. =)) =)) :))

Ja det kan nog skramla lite när man har en tom vagn och det är nog så att du har tappat en bank påväg ut, för att tappa påväg hem, (då är ju vagnen lastad), låter lite konstigt.

Jag vet inte hur mycket erfarenhet med ATVkörning du har, men nog får man använda kroppen för att enklare får ATV:n dit man vill. Se till att du har bra hjul, gärna kedjor på i skogen. Du säger att det kärran är kranlös, då borde du kunna lägga någon traktorvikt på pakethållaren fram för att få ned kraften fram och på så sätt även återfå styrförmågan. (Klart med 4wd o låst diffarna (automatiskt på Polaris har jag för mig) kan det va lite kämpigare att svänga).

Sedan är det bara skogen kvar och där får man tillbaka allt förebyggande man har gjort. Att ha rensat lite, så man kan komma fram. Att ha tänkt ut naturliga ställen att komma intill för att kunna lasta lättare osv.

Något som jag lärde mig den hårda vägen, var att försöka sig på att dra runt på en odriven krankärra kommer ha en förmåga att vilja djävlas med en. Tur jag hade vinschen fram. Jag blev så förbannad att jag sålde ATV till fördel för en traktor.. Nu vet jag lite bättre och hade jag kunnat backa bandet hade jag köpt större hjul (bigfoot) och en lunningskärra alternativt en lunningsspulka.
Bild

Då kan man köra in så långt det går o sedan bara koppla på pulkan och börja lasta på medan man kör ut mot bättre mark, där man kommer fram med kärran.

Lycka till och hoppas du hittar den saknade banken.

Användarvisningsbild

Re: Kranman och Polaris

totte  
#234511 Som sagt, ursäkta, men denna målande beskrivning utlöser verkligen ett =))

Avatar Fallback

Re: Kranman och Polaris

Qkeeper  
#234512 Vänd dom översta stakarna upp och ner på dit vägen och vänd sedan upp dom tillbaka när du lastat upp till den höjden då de behövs igen.

Användarvisningsbild

Re: Kranman och Polaris

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234513 Helt korrekt beskrivning, atv kräver stor yta för att svänga, samma med snöskoter
så är man van vid det så gör man stickvägarna anpassad för det.
Kanske bättre du skaffar en jordbrukstraktor och hänger en skogsvagn med
vagnsstyrning efter, då sitter du bara och småler hela dagarna.

Användarvisningsbild

Re: Kranman och Polaris

H-kan  
#234519 Jag har silvertejpat de återstående bankarna så att de sitter bättre och är tystare. Alltså inte tejpat fast dem, utan dragit runt delarna så att de sitter bättre i hålet. Jag skall fara ut i morgon bitti igen, samma väg, så jag hoppas verkligen att jag hittar den sjätte.

Jag är ovan atv-förare, och jag försöker luta mig åt det ena och det andra hållet. Men boven i dramat är absolut den stela bakaxeln. Lite halvkasst fäste fram så blir det jobbigt.

Att rensa vägarna är viktigt har jag märkt.

Men trots allt tycker jag att det är roligt som tusan, och jag ser fram emot passet i morgon när jag skall ut och göra stickväg.

Traktor med vagn och lastare? Skulle absolut sitta som en smäck, men atv'n behöver nog lite mindre yta. Till saken hör att grannen har en riktig skotare, så när det är riktiga gallringar, eller huggning, så är han där.

Jo, jag tog inte hem pinnarna, utan lade dem vid närmaste väg. Sen åkte jag hem. Därav tapet på hemvägen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman och Polaris

Hema  
#234531
H-kan skrev:Jag har silvertejpat de återstående bankarna så att de sitter bättre och är tystare. Alltså inte tejpat fast dem, utan dragit runt delarna så att de sitter bättre i hålet.

Bra där.
Jag är ovan atv-förare, och jag försöker luta mig åt det ena och det andra hållet. Men boven i dramat är absolut den stela bakaxeln. Lite halvkasst fäste fram så blir det jobbigt.

Kör man i skogen är det rekomenderas det att man har ena knät på sadeln, likt hur man kör snöskoter. Då blir det även enklare att använda sin kroppsvikt på ett mer positivt sätt.
Men trots allt tycker jag att det är roligt som tusan, och jag ser fram emot passet i morgon när jag skall ut och göra stickväg.

Det är rätt inställning :)
Jo, jag tog inte hem pinnarna, utan lade dem vid närmaste väg. Sen åkte jag hem. Därav tapet på hemvägen.

Då är jag med. Lycka till som sagt!

Avatar Fallback

Re: Kranman och Polaris

Nolltax AB  
#234543 Bankar är balkarna som sitter på tvären.
Låter på beskrivning som att en stake är tappad. Dom pekar uppåt på sidorna istuckna i bankar.
Om så är fallet brukar dom sitta fast med en kedjestump.
Saknas kedjan så tappar man stakar förr eller senare på en tom vagn.
Det studsar för mycket, helt enkelt.
Enklast lösning, ryck av dom å lägg i lämplig låda. Eller surra fast på grinden.

Planera körningen. Backa med last är nästintill omöjligt.
Backa utan last triggar nog så många uttrycksfulla ord....

Det optimala är att hugga en slinga så man aldrig behöver vända på skräpet.

Avatar Fallback

Re: Kranman och Polaris

axwell  
#234545
H-kan skrev:Jag är ovan atv-förare, och jag försöker luta mig åt det ena och det andra hållet. Men boven i dramat är absolut den stela bakaxeln.


Dumt nog kan det tyckas men du skall luta dig utåt i svängen med ATV:n.
Då tillåts det inre bakhjulet slira något och det svänger lite mer tvärt.

H-kan skrev:Traktor med vagn och lastare? Skulle absolut sitta som en smäck, men atv'n behöver nog lite mindre yta.


Med samma vagn bakom är inte en ATV i närheten av en liten traktors smidighet på små ytor. Dessutom har traktorer så många alternativ med växlar att du hinner manövrera vagnen som du vill, inte så att du måste gasa på för att överhuvud taget få det lastade ekipaget att komma ur fläcken.

Avatar Fallback

Re: Kranman och Polaris

Nolltax AB  
#234547 Å en sak till: tänk till när du lastar. Håll tyngdpunkten över vagnsaxeln, eller strax bakom.
Hamnar lastens tyngd framför axeln så "sätter" sig hojen på rumpan å framhjulen lättar.
Då får du en svängradie värdig en jumbojet....

-Den däringa granen är tio meter bort. Börja svänga nån gång, då!

Användarvisningsbild

Re: Kranman och Polaris

H-kan  
#234594
Nolltax AB skrev:..

-Den däringa granen är tio meter bort. Börja svänga nån gång, då!


:lol:

precis.

Att få lasten långt bak ja, då får man väl trycka gallret bakåt.

Nu har jag bytt taktik. Jag är ute och hugger och rensar vägar innan jag ens ger mig ut med vagnen. Men jag fick avbryta alltihopa idag. Tappade handskarna. :shock: Hade glömt extraparet. Så nu ligger en stake :wink: och ett par vantar och skräpar.
hua. Vägen tillframgång är inte rak. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman och Polaris

anersimyra  
#234605
H-kan skrev:
Nolltax AB skrev:..

-Den däringa granen är tio meter bort. Börja svänga nån gång, då!


:lol:

precis.

Att få lasten långt bak ja, då får man väl trycka gallret bakåt.

Nu har jag bytt taktik. Jag är ute och hugger och rensar vägar innan jag ens ger mig ut med vagnen. Men jag fick avbryta alltihopa idag. Tappade handskarna. :shock: Hade glömt extraparet. Så nu ligger en stake :wink: och ett par vantar och skräpar.
hua. Vägen tillframgång är inte rak. :???:

:lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Kranman och Polaris

Hema  
#234613
Vägen tillframgång är inte rak. :???:

Så sant så :)

Till nästa par handskar, så kan du ju fästa senilsnören ;)

Avatar Fallback

Re: Kranman och Polaris

ÅsaNisse  
#234628 Min grabb hade snöre genom armarna på jackan till sina vantar när han var liten. Kanske något att ta efter.
Beträffande vändradie så har jag exakt samma erfarenhete, så då byggde jag en mekanisk ramstyrning på kärran för att kunna komma fram där jag kör med traktorn. Nu följer kärran i stort i samma hjulspår som ATV-n så länge det är lite lagom last. När jag lastar lite för mycket så blir ekipaget stelopererat för då styr framhjulen och bakhjulen tuggar på tvärs så det uppför sig som att boggin på kärran är bakaxel.= Långt

Användarvisningsbild

Re: Kranman och Polaris

anersimyra  
#234630
ÅsaNisse skrev:Min grabb hade snöre genom armarna på jackan till sina vantar när han var liten. Kanske något att ta efter.
Beträffande vändradie så har jag exakt samma erfarenhete, så då byggde jag en mekanisk ramstyrning på kärran för att kunna komma fram där jag kör med traktorn. Nu följer kärran i stort i samma hjulspår som ATV-n så länge det är lite lagom last. När jag lastar lite för mycket så blir ekipaget stelopererat för då styr framhjulen och bakhjulen tuggar på tvärs så det uppför sig som att boggin på kärran är bakaxel.= Långt
Det vill vi självklart ha bilder på !!!! :P

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).