Motorsåg och handhållet

McCulloch - vad är det?

34 inlägg 33188 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

McCulloch - vad är det?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234277 Såg idag hos Bauhouse att de säljer McCulloch motorsågar. Någon som vet vad detta är för sågar? ser att det står "Husqvarna, Sweden" på paketet.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: McCulloch - vad är det?

johan eriksson  
#234278 Maknadsfördes som Partner tidigare, bytte i början av 2012 har jag för mig.
Kinatillverkad såg.
Ett av Husqvarnas många varumärken.

Användarvisningsbild

Re: McCulloch - vad är det?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234280 ..men är det en Husqvarna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: McCulloch - vad är det?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234281:!: :!: :!: :!:

Avatar Fallback

Re: McCulloch - vad är det?

axwell  
#234283
th skrev::!: :!: :!: :!:


Joo nästan, lika mycket som Homelite och Partner samt i viss mån Jonsered.
Husqvarnakoncernen äger ju varumärkena.

Det skulle vara intressant att få en analys även betr. Stihl var man tillverkar sina produkter för respektive konsumentgrupper.

Kan tänka mig att den aktuella modellen tidigare gjordes i Tandsbyn (Jämtland).

Avatar Fallback

Re: McCulloch - vad är det?

Brumsten  
#234300 Hej, det enda motorsågsmärke som har tillverkats i Tandsbyn är Companion.
Husqvarna köpte företaget för många år sedan och har tillverkat röjsågar och kapmaskiner i
den fabriken. Fabriken är numera nedlagd om jag minns rätt.
Companion var pionjärer när det gäller röjsågar, jag tror att dom var först i Sverige, kanske även
i världen.
Partner som varumärke är nu mera insomnat, synd på ett så fint gammalt märke som
var störst i Sverige på motorsågar fram till början på sjuttiotalet.
Ha de//

Användarvisningsbild

Re: McCulloch - vad är det?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234308 Companion var inte först i världen men var nog först att göra en maskin specifikt för röjning här.
De andra tillverkarna här hade hittils använt sig av röjsågstillsatser.

Användarvisningsbild

Re: McCulloch - vad är det?

totte  
#234313 Det går att tvista mycket om vad det är. Det som är någorlunda klart är följande:

Det är inte en Husqvarna som är ett sågmärke, men märket McCulloch, liksom Partner, som nu avvecklats, ägs av den koncern som också äger varumärkena Husqvarna, Jonsered och en fruktansvärd massa andra märken jorden runt.

Märket används enbart för varuhus-sågar, konsumentprodukter, dock av av något bättre kvalitet än 700 kronors kina-sågar.

Tillverkningen sker på många olika håll, någon/några görs/har gjorts i Sverige, många har gjorts i Italien, kanske görs fortfarande, kanske Kina numera. Det är ganska oväsentligt var de görs, de byggs för att ha en varuhusanpassad kvalitet oavsett var.

Märket har inte längre någonting att göra med det som en gång var en av USA:s ledande tillverkare av proffssågar. Detta är produkter för massmarknaden och är inte varken proffssågar eller farmarsågar.

Som villaägare, för att kapa en halvtimme i kvartalet, så kan man tänka sig att köpa en sån. En bågsåg eller vettig begagnad motorsåg är bra alternativ.

Slutligen: Jag anser att det är skamligt att förnedra fina gamla varumärken genom att klistra dom på produkter som ligger långt under den standard som de en gång representerade. Avsikten med att göra så är givetvis att lura kunden att tro att det man köper är mycket bättre än vad det är. En form av laglig men oerhört falsk marknadsföring.

Användarvisningsbild

Re: McCulloch - vad är det?

JensSkoog  
#234323 Gjorde lite service på en MacCulloch för en tid tilbaks. Vet inte när den var producerat, men det var definitivt av brukbar kvalität, men oerhörd tung och klumpig jamförd m moderna såger. Dom moderna MacCulloch man ser på netet, ser ut som skit.

Användarvisningsbild

Re: McCulloch - vad är det?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234326 Om den inte var mer än 25-30 år så var det garanterat en Elux produkt.

Elux har ägt distributions rättigheterna i Europa väldans länge, ett bra tag innan Husqvarna funderade på att göra såg.

Elux byggde McCulloch i Belgien och Italien fram till de tog över alltihop globalt.
Nu vet jag inte om de drivs..

Avatar Fallback

Re: McCulloch - vad är det?

Palakangas  
#234327 På slutet av 50 och på 60-talet hade min far och några grannar bara McCulloch. En modell hette D-44, tror jag. En bit in på 70-talet hade far små McCulloch, de minns jag när han använde, ovanligt lätta för sin tid. De högg på heltid åt Iggesunds Bruk och de sa sig vara nöjda med de sågarna. Men två andra huggare blev "agenter", åt Partner och Jonsered och talföra som de var så köpte många huggare dessa.

Användarvisningsbild

Re: McCulloch - vad är det?

totte  
#234344 Jo, de där riktigt små Macarna från 70-talet gick som tusan när de gick. Men ofta gick dom inte så länge, smörjningen brukade vara det första som bröt ihop. I stort sett oreparabelt, blev att använda den manuella oljepumpen som fanns.

Och dom var mardrömmar att reparera allmänt otroligt bökiga att komma åt och att lyckas få in grejorna i skalet om man väl lyckats få isär dom.

Power-Mac 310, 34.4 cc, en senare variant med kedjebroms, föregångaren Mini-Mac hade inte det.
Bild


En D-44: (http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument )
Bild

Användarvisningsbild

Re: McCulloch - vad är det?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234351
axwell skrev:
th skrev::!: :!: :!: :!:


Joo nästan, lika mycket som Homelite och Partner samt i viss mån Jonsered.
Husqvarnakoncernen äger ju varumärkena.

Det skulle vara intressant att få en analys även betr. Stihl var man tillverkar sina produkter för respektive konsumentgrupper.

Kan tänka mig att den aktuella modellen tidigare gjordes i Tandsbyn (Jämtland).

Det är väl skillnad på tillverkare (eller det som numera kallas "varumärke") och ägare. Kolla t.ex. på hur Findus har utvecklats. Först ägdes de av Marabou och sedan av Nestlé och sedan av olika investmentbolag. Har du någonsin hört talas om Marabou saltgurka :?: :wink:

Avatar Fallback

Re: McCulloch - vad är det?

axwell  
#234357
th skrev:Det är väl skillnad på tillverkare (eller det som numera kallas "varumärke") och ägare. Kolla t.ex. på hur Findus har utvecklats. Först ägdes de av Marabou och sedan av Nestlé och sedan av olika investmentbolag. Har du någonsin hört talas om Marabou saltgurka :?:


Investmentbolagen vill sälja mycket nu, senare också men det är helt underordnat detta kvartal.
Om Marabou hade trott att det namnet skulle sälja bäst så skulle det ha stått Marabou på dessa "Bengan-boys burkar".

Nestlé har ännu fler skandaler i konsumenternas minne så det är ännu sämre.

Husqvarnas ägare tänker också kortsiktigt, så har de beslutat att strunta i sitt framtida rykte så är detta en Husqvarna(syftar på bilden med made in PRC), den finns troligen även som McCulloch för den marknad där det namnet säljer bäst eller när man vill hålla ett lägre pris för samma produkt.

Man äger varumärkena och har därför rätt att släppa ut maskiner på marknaden om de uppfyller gängse krav.

Användarvisningsbild

Re: McCulloch - vad är det?

totte  
#234358 Det finns ingen Husqvarna-märkt såg som också säljs som McCulloch, inte än i alla fall. McCulloch, och tidigare Partner, är sågar speciellt tillverkade för varuhusmarknaden. De sågar som heter Husqvarna finns också som Jonsered, i något andra "kläder", men inte som något annat märke.

Att det står "Husqvarna AB" på Kina-kartongen innebär bara att koncernen ansett det lämpligt att den här sågproduktionen skall ägas av det bolaget, det har inget att göra med vad det är för såg.

Så McCullocharna är via ägande Husqvarna-produkter, men de är inte Husqvarna-sågar. Man måste skilja på märken och ägande bolag. Volvo var en Ford-produkt, nu en Geely-produkt, men ingen skulle väl kalla det för annat än en Volvo.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar