Vedmaskiner, flishuggar

Problem med klyv

7 inlägg 5404 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med klyv

trollskidan  
#234213 Hej!

Min Bala 320 har börjat "hacka" i klyven? :sad:
Ungefär som om den skulle kärva kollat å sliden går lätt vad kan de va?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Problem med klyv

Nordin  
#234219 Lite olja i hydraulsystemet?

Avatar Fallback

Re: Problem med klyv

axwell  
#234256
Nordin skrev:Lite olja i hydraulsystemet?


Med kombination fellutad, då blir det känsligt med oljemängden.

Avatar Fallback

Re: Problem med klyv

trollskidan  
#234306 HIHI fann felet (felen) Har fösta modellen där filtret å urtaget sitter under så muttern hade vibrerat upp så de läckte ut men synds inte (ja de var miljöbov) så den sög luft också där när jag fylde på olja.

En dom fråga råka fylla i kedjeolja gör va kan hända???

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med klyv

Hema  
#234320 Har du otur kan väl vätskorna separera så att du inte får den önskade funktionen. Vet inte hur kedjeolja reagerar på den värmen som kan uppstå i en kylv. Är du rädd om klyven kanske en tömning, byte av filter och sedan i med endast hydraulvätska vore på sin plats? (kanske inte räcker?)

Fast på traktorer är det inte ovanligt att hydraulvätskan delar uppgift med transmissionsvätskan i växellådan. Att det är någon form av universalolja, som duger till båda jobben. Tyvärr har jag för lite kunskap inom området för att verkligen veta.

Användarvisningsbild

Re: Problem med klyv

totte  
#234321 Det är inte bra att blanda oljor på det viset, sen har ju kedjeolja komponenter som gör att den skall ha hög vidhäftning vid kedjan, kan gissa att detta inte är alls bra i ett hydraulsystem. Jag skulle byta olja för att vara säker.

Användarvisningsbild

Re: Problem med klyv

JensSkoog  
#234322
totte skrev:Det är inte bra att blanda oljor på det viset, sen har ju kedjeolja komponenter som gör att den skall ha hög vidhäftning vid kedjan, kan gissa att detta inte är alls bra i ett hydraulsystem. Jag skulle byta olja för att vara säker.

Viktigt det Totte skriver. Hydrauloljan är specialtilpassat och ska tåla tryck och varme och har høgt kokepunkt. Annan olja har andra egenskapar, och under trycket som är i en hydraulisk cylinder kan den "koka" och gå i gasform, och då är det minst gale som kan hende at pakningarne ryker.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).