Inomgårdsmaskiner

Spinner alla stiga villa med däcken?

65 inlägg 115000 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

M_M  
#175155 Personligen överväger jag att börja använda snökedjor.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

viktor meck  
#175409 jag sålde min stiga villa och köpte en hva rider 850 istället :mrgreen: så nu har jag inte det problemet längre :grin:

Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Skogsmästarn  
#234090 Hej! Köpte nyligen en beg stiga villa 12 med 85 combi aggregat, årsmodell -07.
Den spinner lätt så jag söker billiga snökedjor/terrängkedjor 🧠 max 500kr/paret

någon som köpt biltemas för 399kr? går ju att flytta länkarna så det passar 8" däcket tror jag

Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

totte  
#234125 Funkar nog fint till en klippare, gräsunderlaget sliter knappast kedjorna mycket så det lär inte göra så mycket att det är ganska låg stålkvalitet.

Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

meknisse  
#234185 Man kan lyfta lite på aggregatet för att få mer tryck på drivhjulen.

Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

tallen100  
#234246 Eller backa istället :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234257 slang i däcken å i med vätska sen om det inte räcker hjulvikter

Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234848 Stiga Villa ÄR felkonstruerade i det avseendet att de har stel midja.
Jag trodde ärligt talat knappt mina ögon första gången jag körde en Stiga och upptäckte detta.
När det blir ojämnt, till exempel när man försöker köra snett upp för en slänt, så hamnar all vikt på två av hjulen (diagonalt) medan de två andra får nästan noll marktryck. Det är därför det slirar.
Extra vikt gör de hjul som tar all vikt lite plattare och får den därmed att gå uppför lite bättre men det löser inte grundproblemet.

Detta är anledningen till att en vanlig trädgårdstraktor, Huskvarna Rider eller liknande tar sig fram ojämförbart mycket bättre än Stigan. De har nämligen en pendlande axel och drivhjulen kan därmed ligga an mot marken hela tiden.

Jag höll på att bli vansinnig när jag tvingades köra Stiga Villa ett par somrar. I jämförelse med den 25-år gamla Toro jag var van vid var Stigan fullkomligt värdelös. Ärligt talat slår samtliga andra klippare jag kört, inklusive billiga trädgårdstraktorer, Stigan.

Men det är klart, har man en lite mindre villatomt som är jämn och fin och inte har för många träd och sånt så funkar säkert Stigan skapligt. Den klippte fint i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234849
Anders Olsson skrev:Stiga Villa ÄR felkonstruerade i det avseendet att de har stel midja.
Jag trodde ärligt talat knappt mina ögon första gången jag körde en Stiga och upptäckte detta.
När det blir ojämnt, till exempel när man försöker köra snett upp för en slänt, så hamnar all vikt på två av hjulen (diagonalt) medan de två andra får nästan noll marktryck. Det är därför det slirar.
Extra vikt gör de hjul som tar all vikt lite plattare och får den därmed att gå uppför lite bättre men det löser inte grundproblemet.

Detta är anledningen till att en vanlig trädgårdstraktor, Huskvarna Rider eller liknande tar sig fram ojämförbart mycket bättre än Stigan. De har nämligen en pendlande axel och drivhjulen kan därmed ligga an mot marken hela tiden.

Jag höll på att bli vansinnig när jag tvingades köra Stiga Villa ett par somrar. I jämförelse med den 25-år gamla Toro jag var van vid var Stigan fullkomligt värdelös. Ärligt talat slår samtliga andra klippare jag kört, inklusive billiga trädgårdstraktorer, Stigan.

Men det är klart, har man en lite mindre villatomt som är jämn och fin och inte har för många träd och sånt så funkar säkert Stigan skapligt. Den klippte fint i alla fall.


Min villa av äldre modell har pendlande bakaxel men nu är den bytt mot en park compact 16 4WD.

Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234853 Attans, jag blandade ihop modellerna.
Det var Stiga PARK jag menade, de som är midjestyrda.
De har jag endast sett med stel midja

Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234861
Anders Olsson skrev:Attans, jag blandade ihop modellerna.
Det var Stiga PARK jag menade, de som är midjestyrda.
De har jag endast sett med stel midja


På parken är det pendlande midja. :mrgreen:
Skulle nog vara svår att köra annars.
Den enda hel stela åkare jag vet om är en i traktormodell.

Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234906
Mikael skrev:På parken är det pendlande midja. :mrgreen:
Skulle nog vara svår att köra annars.
Den enda hel stela åkare jag vet om är en i traktormodell.


Nån stel traktormodell har jag aldrig sett själv faktiskt.

Den Stiga Park jag körde, som förvisso var ganska gammal, hade då ytterst marginell pendling, om än någon. Jag inspekterade den noga, av ren förvåning, men kunde inte se några tecken på någon led som skulle tillåta pendling i tillräcklig omfattning.

Jag kikade lite på dessa bilder med jag får inte ihop det: http://stiga-park.blogspot.se/2013/05/1 ... d-sly.html

Med mina ögon ser den ganska stel ut. En midjestyrd maskin av den modellen skulle väl behöva åtminstone typ +/-20 graders pendling för att bli användbar, men jag kan inte se hur det är möjligt på de bilderna?
Eller har den en ytterst begränsat pendling som jag hela tiden körde den i botten och därför upplevde den som stel?

Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234930 Har en gammal Park Typ som den här (ej min)---> http://www.blocket.se/arjeplog/Stiga_Pa ... ?ca=18&w=3

Den har pendling i midjan. Det är inte många grader men det finns pendling redan på dom äldre modellerna.
Ser likadant ut på dagens nya modeller oxå i både funktion och uppbyggnad.
Sitter tre smörjnipplar i midjan å hittar ni alla tre så förstår ni oxå hur pendlingen fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234946
Henrik K skrev:Har en gammal Park Typ som den här (ej min)---> http://www.blocket.se/arjeplog/Stiga_Pa ... ?ca=18&w=3

Den har pendling i midjan. Det är inte många grader men det finns pendling redan på dom äldre modellerna.
Ser likadant ut på dagens nya modeller oxå i både funktion och uppbyggnad.
Sitter tre smörjnipplar i midjan å hittar ni alla tre så förstår ni oxå hur pendlingen fungerar.


Det stämmer, midjan behöver inte röra sig så mycket fören att det ska bli en stor rörelse på hjulen.

Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

stektlök  
#234979 Har en park power 18 kusar som ä midjestyrd å bakhjulsdriven å den slirar lätt också. Tur man har platt gräsmatta :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).