Motorsåg och handhållet

Vibrationer röjsåg Husqvarna 545 FXT

19 inlägg 19681 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vibrationer röjsåg Husqvarna 545 FXT

Gusten  
#233975 Hej!

Har i sommar haft ett trimmerhuvud på röjsågen och när jag bytte tillbaka till den vanliga röjklingan upplever jag att det är mer vibrationer än vanligt längst ut på sågen och i klingan. Har testat med olika klingor och det är ingen större skillnad. Bytte även tillbaka till trimmerhuvudet och då tycker jag den gick som vanligt.

Vibrationerna märks mest när jag gasar upp från låga varv och känslan är att klingan och området längst ut på riggröret nästan vill vrida sig runt sin egen axel. Dock blir det bättre på högre varv. Funderar på om något har/håller på att gå sönder eller om jag bara är orolig i onödan...



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vibrationer röjsåg Husqvarna 545 FXT

JensSkoog  
#233977 Hörs inte bra ut. Har erfart exackt det samma med tretandiga kratknivar när dom inte va balanserade. Har du provat en aldels ny klinga?

Avatar Fallback

Re: Vibrationer röjsåg Husqvarna 545 FXT

Gusten  
#233978 Ja, har testat även en helt ny klinga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vibrationer röjsåg Husqvarna 545 FXT

JensSkoog  
#233981 Är den "tight" i vinkelväckselen? Inga skador på låsbrickan och andra delar?

Avatar Fallback

Re: Vibrationer röjsåg Husqvarna 545 FXT

tallen100  
#233987 Låter som att klingan inte blir centrerad ordentligt, titta så allt ser helt ut och att det inte är glappt någonstans.

Användarvisningsbild

Re: Vibrationer röjsåg Husqvarna 545 FXT

JensSkoog  
#233989 Om man har körd m dårlig stramning av låsmutter, kan holet bli lite större och slingra, men här har han provat fläre blad.

Användarvisningsbild

Re: Vibrationer röjsåg Husqvarna 545 FXT

anersimyra  
#233999 Samma sak med min helt nya 545. Jag får även samma fenomen med en Sthil FS 150 med klinga monterad. Efter att 545:an körts in och klingan filats ner en aning är nu vibrationerna knappt märkbara. Det är helt enkelt klingorna som börjar vibrera vid gaspådrag, alltså inget fel på själva sågen.

Användarvisningsbild

Re: Vibrationer röjsåg Husqvarna 545 FXT

totte  
#234001 Kanske för snålt justerad på L-skruven så den inte accelererar som den skall. Det märker man inte så mycket med ett trimmerhuvud som har såpass liten massa.

Avatar Fallback

Re: Vibrationer röjsåg Husqvarna 545 FXT

Gusten  
#234002 Tack alla för bra svar. Ska kolla L-skruven!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vibrationer röjsåg Husqvarna 545 FXT

Röjaren  
#234006 Det kommer ofta vibrationer från axeln i riggröret vid något mellanvarv, pga av självsvängning.

Användarvisningsbild

Re: Vibrationer röjsåg Husqvarna 545 FXT

totte  
#234017
Röjaren skrev:Det kommer ofta vibrationer från axeln i riggröret vid något mellanvarv, pga av självsvängning.


Just och då är det viktigt att sågen axar bra så man kommer över det varvtalet kvickt.

Avatar Fallback

Re: Vibrationer röjsåg Husqvarna 545 FXT

Storken  
#234031 Jag tror att vibrationerna har att göra med att dom har bantat riggröret onödigt mycket jfr. med den större modellen.
På min Jonsered 2255 har jag aldrig haft några såna vibrationer, däremot på 2245 :an
så har jag precis samma fenomen som Gusten. Den yttre delen av riggröret skakar ordentligt när man gasar på från stillastående. Jävligt störande på en annars rätt skaplig såg! :roll:

Användarvisningsbild

Re: Vibrationer röjsåg Husqvarna 545 FXT

anersimyra  
#234042
Storken skrev:Jag tror att vibrationerna har att göra med att dom har bantat riggröret onödigt mycket jfr. med den större modellen.
På min Jonsered 2255 har jag aldrig haft några såna vibrationer, däremot på 2245 :an
så har jag precis samma fenomen som Gusten. Den yttre delen av riggröret skakar ordentligt när man gasar på från stillastående. Jävligt störande på en annars rätt skaplig såg! :roll:
Jag har samma fenomen på min 250 RX, trodde nog att det var klingan, men vibbar i axeln vid ett visst varvtal är det helt säkert frågan om trots grövre riggrör :sad:

Avatar Fallback

Re: Vibrationer röjsåg Husqvarna 545 FXT

peo528  
#234118 Har oxå en 545 o den vibrerar oxå vid ett visst varvtal. Har försökt att justera förgasaren för att få den till att accelera snabbare med de där förbaskade spärrarna på justerskruvarna gör ju så det inte går o ställa in bra. Hur får man bort dom?

Användarvisningsbild

Re: Vibrationer röjsåg Husqvarna 545 FXT

JensSkoog  
#234187 Kørde min FS460 (gått ungefär fem timmar) med tretandig kratkniv i dag (aldels ny), och kollade efter vibration. Kännde att det var en svag vibration och lite tortionsvridning på vägen från tomgångskörning til full gass. Kom i håg min engelska svärbror och hans sportsbil - den gick fint upp till seksti, så darrade den nestan omärkligt upp till nittio, och senn flöt den uppåt 160.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).