Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Husqvarna reservdelspriser - kilrem

19 inlägg 23418 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna reservdelspriser - kilrem

Hugin  
#233421 Visserligen behagligt sällan som gräset erfordrat klippning denna torrsommar, men ibland måste man ändå. Naturligtvis går en kilrem på åkklipparen av!

Reservdelspris (med Husqvarnanummer): 300 kr!

Säker på att om jag hade haft standardmåttet så borde jag klarat mej under hundringen.

(Aktuell rem är den som driver de tre knivarna på "Rider13" och har Husqvarnanummer 531 0050-22 (handskrivet 3-625) på förpackningen).

Gissar att nästa rem som går är drivremmen mellan motor och klippaggregat, eller mellan motor och vx.-låda (hydrostat).

Någon som kan översätta Husqvarnanummer till standardnummer för maskinelement (remmar, kullager etc.)?



   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna reservdelspriser - kilrem

Brumsten  
#233424 Hej, det var inte så dyrt, en del handlare tar nästan 400 för samma rem.
Jag undrar vad du får för kvalite' på en rem under 100 kronor?, 20% är ju moms och det får du inte ett skit för.

Tänk på att en spridarrem går mot en brytrulle vilket gör att den måste ha en annan
kordstruktur än en vanlig kilrem.
Köp orginaldelar då vet du vad du får.
Det är inte delarna som är dyra, det är stilleståndet.
Ha de//

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna reservdelspriser - kilrem

T Landström  
#233425 Hur ofta har du bytt remmarna?

Tror vi bytt 2 remmar på 15 år på våran Hva Rider 11...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna reservdelspriser - kilrem

Hugin  
#233493
T Landström skrev:Hur ofta har du bytt remmarna?

Tror vi bytt 2 remmar på 15 år på våran Hva Rider 11...


Jodå, har hållit bra, ~ 10 år och första rembytet.

Men visst är det så att Husqvarna använder standardremmar och sätter dit eget reservdelsnummer.

- Är säker på att köp "utan omväg via Husqvarna" skulle bli betydligt billigare!

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna reservdelspriser - kilrem

axwell  
#233509
Hugin skrev:Men visst är det så att Husqvarna använder standardremmar och sätter dit eget reservdelsnummer.

Mycket troligt men den här typen av rem som skall tåla att böjas åt två håll är dyrare än en ren standardrem.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna reservdelspriser - kilrem

T Landström  
#233527 Då är väl inte 300 sek så farligt... 30 sek / år ;)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna reservdelspriser - kilrem

ÅsaNisse  
#233533 Jag vet inte riktigt hur Husqvarna gör, men Stiga har helt egna längder som ligger mellan standard.
Det gör att för kort =går ej montera eller knäcker lager Går ej frikoppla på drivning. För lång slirar och hoppar av.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna reservdelspriser - kilrem

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233549 Är det inte så att gräsklipparremmar är förstärkta för att hålla,har en Jonsered FR13 som det endast har bytts en knivrem och styrvarjrar på sen 1998.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna reservdelspriser - kilrem

machonisti  
#233597 Testade standardrem på stiga klipparen. Den gamla körde jag slut på när jag tvingade den att äta långgräs. Remmen vände sig och gick på ryggen så att jag plötsligt befann mig i ett rökmoln.

Köpte standardrem eftersom jag inte förstod bättre. Längden passade och klipparen igång igen med suveränt resultat.
Lyckan var kortvarig. Redan nästa gång mattfan skulle klippas luktade remmen gummirök. Eländet fungerade men fick lov att ta det väldigt varligt.
Nästa klippning kastade åkklipparen av remmen efter 2 meter. Klipparen dök i mattan och rullade på remhelvetet för att snopet se fanskapet hoppa av efter ytterligare 2 meter.

Inhandlat är nu en originalrem. Den var så dyr att den antagligen innehåller inlägg av bladguld.
Återkommer med fakta efter nästa klippning. Regn har flyttat fram mattskötseln så den nya remmen möter en riktig utmaning.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna reservdelspriser - kilrem

totte  
#233813 Trehundra spänn är faktiskt riktigt billigt för en bra rem.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna reservdelspriser - kilrem

Hugin  
#233903
totte skrev:Trehundra spänn är faktiskt riktigt billigt för en bra rem.



.. börjar på allvar bli tveksam till Tottes uppgifter på forumet, att han skulle vara smålänning av börden! - Hjälp därför till (alla forumvänner) att avslöja den rätta identiteten... . Samma tveksamheter tvingade häromåret president Obama att publicera sin födelseattest (men i Tottes fall återstår även frågan om hur uppfostran gått till...).

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna reservdelspriser - kilrem

tallen100  
#233909 Det är billigt, har en Murray traktormodell å till den kostar klippremmen ca femhundra.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna reservdelspriser - kilrem

ÅsaNisse  
#233913 Jag har ingen koll på Totte, men är själv smålänning och håller med helt och fullt.
Han är nog både född och fostrad rätt.
Trehundra spänn är faktiskt billigt för en BRA rem.
Vi smålänningar är inte snåla, bara ekonomiska. Bättre en rem för trehundra och det funkar än tio för typ 50-lappen/st och bara problem.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna reservdelspriser - kilrem

totte  
#233918 Nog f-n är jag smålänning, skulle aldrig köpa en rem för 300 om jag kunde få samma rem för 298 nån annan stans :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna reservdelspriser - kilrem

JensSkoog  
#233979 Är det så att smålänningar er snåla? Visst jag inte. Har mötts med non, och dom va aldels inte snåla! Tvärt om!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).