Före och efter jobbet

Troende mindre intelligenta...

24 inlägg 14346 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Troende mindre intelligenta...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Troende mindre intelligenta...

JörgenO  
#233480 Jag förstår inte artikeln... :P

Avatar Fallback

Re: Troende mindre intelligenta...

axwell  
#233485
Niking skrev:
Troende mindre intelligenta...


...tror fan det..()...(!)

Användarvisningsbild

Re: Troende mindre intelligenta...

towes  
#233486 Köper teorin om att ett större behov av självkontroll hos överintelligenta spelar in: Det du inte vet har du inte kontroll över. Alltså tror du hellre inget än att gissa.

Känner åtskilliga mer eller mindre "troende" (av olika religioner) som är smartare än man önskat och ateister som är dummare än ett flisspån. Även motsatsen också. Så utom för en promille högst upp som inte är som andra, tror jag inte ett skvatt på ett sådant samband. Däremot tror jag omgivning och ålder spelar en väsentligt större roll.

I övrigt anser jag att man kan bevisa vad som helst beroende på hur man lägger upp en undersökning och hur man definierar saker. Det skulle nog tom gå att få fram en undersökning som säger att fuskfubb är lösnamt för skogsägaren, att fler reservat är bra för nationalekonomin eller att skogsbolags högsta vilja är att göra virkessäljaren rik, om man bara ansträngde sig. Allt beror på vad man menar och hur (fel) man räknar. :wink:

Avatar Fallback

Re: Troende mindre intelligenta...

torpöbo  
#233487 Jag känner flera troende som har lyckats bra i näringslivet, beror det på att det ägnar sig mer åt att jobba eller att kyrkan skapar en marknadsplats där man kan göra affärer, hålla varandra bakom ryggen och tipsa varandra?

Avatar Fallback

Re: Troende mindre intelligenta...

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233491 Jag känner flera framgångsrika personer som har storlek 44 på stövlar. Betyder det att man blir mer framgångsrik med rätt skostorlek eller kan det helt enkelt vara slumpen som spelar in? Djupa funderingar från en med storlek 43:)

Allting går att analysera till döds. Det enda man kan vara helt säker på är att alla Sverigedemokrater är dummare än genomsnittet !:)

Användarvisningsbild

Re: Troende mindre intelligenta...

towes  
#233496 Några tankar till...
Vad är egentligen troende?
Definiera det den som känner sig manad!

Många (främst karlar?) fnyser lätt när ämnet kommer på tal, känns kanske inte så särskilt maskulint att förknippas med religion eller tro...? Får en känsla av att icke-tro av många känns tryggast utåt rent socialt. Men är tro det samma som religion? Inte nödvändigtvis, i alla fall inte om man definierar religion som att man är strikt utövande någon av världsreligionerna. Men alla har ändå troligen någon existensiell tanke i huvudet.

Är jag troende frågar jag mig då? Svar Ja, det tycker jag absolut. Ateist är jag i alla fall inte.
Men är jag djupt kristen för det? Nja, inte särskilt djupt men där finns absolut något... Besöker i ärlighetens namn tyvärr bara kyrkan av tradition på vissa högtider, men trivs var gång. Vägrar tro att dessa besök spelar roll annat än för det egna välbefinnandet. Ser kristendomen snarast som en syn på etik och levnadssätt än som en solklar vetskap om vad som väntar...

Sonen hade en otroligt bra konfirmationspräst för ett antal år sedan. Han menade inför ungdomarna att var och en "själv väljer vad eller vilka delar man vill tro på". Det måste inte vara "allt eller inget". Tyckte det var ovanligt insiktsfullt sagt av en präst, förvisso en mycket modern sådan. Deras konfa-tid gav dem oerhört mycket utan att för den skull "tvinga på" någon en tro.

Är jag nu mindre intelligent för att jag klassar mig som troende och funderar på stora frågor ibland? Nej det kan jag inte tycka. För de frågorna är ofta så svåra att de snarare kräver en oerhörd tankeverksamhet. Säger för den skull inte att ateister tänkt mindre för att komma till sin slutsats, det kan ha krävt nog så mycket grubbel. Vad jag vill säga är att var och en söker sin väg och att den antagligen är rätt för densamme. Möjligen kan mängden tankar bero av ev överdos eller brist på IQ, mät det den som kan...

Användarvisningsbild

Re: Troende mindre intelligenta...

halvproffs  
#233500 Den enda som jag VET finns är MURHPY! :mrgreen: I denna upplyste del av världen tycker jag att det är häpnadsväckande att man kan TRO på olika religioner :shock:

Användarvisningsbild

Re: Troende mindre intelligenta...

JörgenO  
#233501 Jag var onekligen smartare när jag var ung. Då var det ju självklart att det som inte kan bevisas, ses eller tas på finns inte. Att hitta inkonsistenser, inkonsekvenser eller spår av människotankar i bibeln är ju också lika enkelt som att slå in öppna dörrar med stridsvagn.

På äldre dar har jag funnit en saknad efter något och en vilja att tro. Att sitta på gården i Tjäl o se all vacker natur får mig att tänka att nåt sånt här fint kan inte skapats av en slump. Samma när man tittar på barnen (iallafall när de var nyfödda o söta). Att höra eller läsa "Omkring tiggarn från Luossa" gör mig alltid tårögd. De få gånger jag funderar på framtida frånfälle kan jag krasst konstatera att dö, det vill jag göra i fast förvissning att någon väntar på andra sidan.

Det är väl en bit tills jag når denna fulla förvissning men precis som Towes har sonens konfirmation hjälpt en bit på vägen. Vägen till tro ser också jämnare ut om man kan bortse från detaljer det vill säga något mitt emellan "allt eller inget".

Användarvisningsbild

Re: Troende mindre intelligenta...

JensSkoog  
#233503 Dom ateister jag kenner och har sett i tidningar hør så långt jag kan fatta med i gruppen mycket starkt troende, och troen dom har er vel at det inte finns nogon tro!

Annars er det vel lite samsvar mellan intelligens och evnen til å bli rik. Som kaksen førklarade: "Jag køper før tre kronor och selger før fem, och det blir mycket penning av dom två prosenten!"

Användarvisningsbild

Re: Troende mindre intelligenta...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233507 Ateister är precis så som beskrivs ovan, de tror stenhårt på sin tro och viker inte en tum.
De talar gärna förringande om andra religioner och förlöjligar andra så fort de kan.
Det talar emot min liberala livsfilosofi att folk får väl tycka vad de vill.
Jag är inte ateist men försvarar deras rätt att vara det, få en ateist att säga samma om nån annan?

Användarvisningsbild

Re: Troende mindre intelligenta...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233543 Religion - tro på någon annans sanning (t.ex. Jesus, Modes, Muhammeds, Buddas...)

Andlighet - söka din egen sanning.

Religion nej tack, andlighet ja tack.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Troende mindre intelligenta...

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233601 Ligger nog något i det. :wink:
http://www.expressen.se/nyheter/tararna ... a-lusbajs/

Användarvisningsbild

Re: Troende mindre intelligenta...

totte  
#233844 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QjfpsprjUYo[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Troende mindre intelligenta...

Sti  
#233849 Kristendomen har dock överlevt i ca 2000 år.... Det går nog inte att bortförklara. Även om vi lever i en sk upplyst värld, tycker vi. Det tyckte nog de som levde på 1800 hundra talet att det då var en upplyst värld de levde i. Och den som kommer att leva under 2100 kommer att fnysa åt vår upplysta värld.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).