Skogsvagn (Huggarvagnar)

Patruuna vagn och kran Slurfi

120 inlägg 86751 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Robertberg  
#226302 Vi kör alltid med armarna i toppläge, ibland i högsta toppläge, ett måste med svämtunnan efter.
De teleskopiska lyftarmarna är bra på många sätt.
IMAG1269.jpg


Man kan också koppla isär lyftarmen från.. staget och sedan binda lyftarmen i uppvikt läge.

FTG
Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

frågande och vetande  
#233389 Hmm, har aldrig hört talas om Patruuna innan. Verkar vara ett genomtänkt ekipage från vad man kan se på bilderna. Och priset verkar ju inte helt fel heller...

Är ute efter en tolv tons vagn och troligtvis deras största kran. Tror du Patruuna har något som tåls att jämföra med Moheda som är favorit (än så länge)? Både prismässigt och kvalitet?

Fint med många bilder, uppskattas:)

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233418 Tack för det, för min del var det bra ÅF och tillfälle som gav märket, annars har jag inte sett så stora
skillnader mellan fabrikaten att jag kunnat peka ut nån favorit.
Patruuna är uppköpt av Junkkari och säljs i Sverige av Lakkapää här i Norrbotten.
Här finns bilder och fakta:

http://www.junkkari.fi/pa_svenska/skogsvagnar

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

frågande och vetande  
#233430 Tack ska du ha, roligt att se vad de har att erbjuda.

Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233465 Kvalitet hos Patruuna är nog inte sämre än hos Moheda,de såldes även som Valtra ett tag.

Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

olli  
#233896 Finnarna kan!
Jag har just inköpt en 866 kran,som ska sitta på en 10 tons driven Patruunavagn.
Jag har tidigare kört med 751 kran på 11 tons KTS kärra, vilket har fungerat bra, förutom räckvidden, och även i viss mån lyftkraften. Har dock varit ett mycket smidigt ekipage i de flesta situationer.
Lyftkraften har jag bara saknat när jag ska lyfta 1 kubiks vedpallar till pannrummet.
Kvaliteten på Patruunas grejer tror jag är mycket bra och väl i klass med Mohedas.
Jag hoppas att jag blir nöjd med nya 866 kranen.

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233900 Kul! Bilder vore ju skoj.
Vilka spakar har du och har du justerbart flöde på nån funktion?

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

olli  
#233908 Har inte fått hem kranen än. Jag köpte den igår. Den är fabriksny och sitter, har suttit på en 8-tons vagn. Den är utrustad med dämpning och tvåspaks system med on/off på grip och utskjut.
Just nu har jag 751 kranen på patruuna vagnen, men den ska tillbaka på KTS vagnen så snart jag har monterat Winch och manöverbord som passar till Valtran. Jag ska ta några bilder när jag är klar

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233931 Perfekt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

olli  
#236806 Nu är ekipaget med nya 866 kranen och drivna 10tons Patruunavagnen klar, förutom lite snyggare slang- och kabeldragning här och där. Winschen är från Weimer, och jag har gillat den pga dess låga profil. Den ligger under ovansidan på bommen och hakar inte i träd så lätt. Jag har provkört lite, och allt fungerar till belåtenhet. Hittills är väl bäst att tillägga. Valtran är skogsutrustad med 18,4*34 bak och 14.9*24 fram. Bukplåtar, svängkrans på stolen och bakrutekil. Jag har skapligt med plats för att svänga stolen.
Allt kunde ju vara rymligare, men bredden mellan bakhjulen är ju den största begränsningen.
Försöker skicka med bilder, men min data kunskap är inte i världsklass, så jag hoppas på att lyckas.

Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Blivande snickare  
#236832 Ser fint ut! :smile:
Bara måttligt avundsjuk! ;)

Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236883 Hur upplevs styrkan i svängen med bara en cylinder?

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

hlb  
#236890 Har kört patruuna i 30 år. Numera sedan 5 år 8+ ton med 6.6 m kran som det står Valtra på. Valtra A95 som dragare.
Mina skäl för patruuna: Genomtänkt kran med rätt svetskonstruktion. Kort och smidig med utskjutet inne men med långt utskjut.
Stark nog att ha 0,23 grip och hantera rundbalsensilage på nära 1000 kg.
8+ vagn för att den har ett centralt fyrkantsrör som ger torrosionsfjädring och inte spricker i svetsarna.
Systemfel: Korrosion på grund av kondens längst in mot mitten av svängcylindrarna. Kan motverkas om man svänger kranen maximalt då och då för att smörja cylindern längst in.
Jag bor ändå mitt i Mohedaland.
Hlb

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

stegmaster  
#236899 Mycket fin vagn och kran.
Det enda jag inte gillar, er enkle svängcylindrar och utanpåliggande cylindrar på stödbenen, annars verkar det som en kanon vagn/kran.
Fina bilder. :grin:
Kör du både kran och drift av vagnen med traktorhydraulikken, och i så fall räcker det med 52l/min pumpen???

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236914 Fint, och extra kul med bilder.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).