Motorsåg och handhållet

Översyn av Husqvarna 254

206 inlägg 89187 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#197593 Här kommer en bild på ena halvan med lager som sitter som gjutet.
Ska höra mig för om avdragare/press. Har ju inte så mkt att tillgå just i min studentlägenhet. :wink:
20121204_9598.JPG



Plockade med kastskyddet och hade ett svagt minne om något varnande ord om fjäder..... :???:
JA och den kunde jag passa på att göra ren nu när den var lös, någonstans i rummet... Plockade då loss en liten dubb/sprint som är markerad i bilden. Då var allt enkelt att rengöra. Hur lite sliten får bromsbandet vara för att det inte ska vara farligt?
På bilden har jag fått tillbaka fjädern, det var inte så hopplöst som jag trodde. Nu är det "bara" att "räta" ut lederna ovanför skruvmejseln som jag fick trycka dit för att få i sprinten i plastkopan och en av metalldelarna.
20121204_9597.JPG

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

totte  
#197600 En hyggligt stadig avdragare, helst med tre klor. Tvåkloavdragare är jäkliga att hantera, vill vika sig ner åt sidan och det är rent besvärligt att både dra åt och hålla kursen på den samtidigt. Har en som jag givit många fula namn.

Vad man kan se av bilden så ser väl bromsbandet väldigt bra ut.

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#197615 Japp ska kolla efter en avdragare med tre klor.

efter bilden med kedjebromsen togs så tog jag loss skruvmejseln och skruvade tillbaka locket som täckte fjäder. Sedan monterade jag tillbaka kastskyddet och kunde utan större svårigheter trycka ihop fjädern med den,och dvs "räta ut" de leder som jag nämnde om tidigare..

   TS
Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

åberg  
#197625 Bromsbandet ska enligt manual vara minst 0,6 mm på mest slitna stället. Har tittat i två olika revisioner av manualen men kan inte säga vilka år dessa kommit. Gissar att det var samma mått från början till slut.

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

totte  
#197628
molnia skrev:Japp ska kolla efter en avdragare med tre klor.

efter bilden med kedjebromsen togs så tog jag loss skruvmejseln och skruvade tillbaka locket som täckte fjäder. Sedan monterade jag tillbaka kastskyddet och kunde utan större svårigheter trycka ihop fjädern med den,och dvs "räta ut" de leder som jag nämnde om tidigare..


Precis så man skall göra!

Finns hyggliga grejor på Biltema och Jula, inte industrikvalitet, men duger mycket bra för hempularen.

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#226959 Jag hoppas snart komma igång med detta projekt igen.
denna vår har varit så mycket, bröllop( inte mitt), begravning (inte heller min), hade 8v praktik, och så flyttade både jag och så hjälpte jag min bästa kompis att flytta. Idag så lämnades examensarbetet in på skolan så på fredag tar jag förhoppningsvis examen och får kanske mer tid till såg-mekande därefter.

är illa att jag inte har berättat hur det har gått såhär långt men fick tag på en avdragare så jag fick isär vevhus halvorna.
20130126_0931R.jpg

20130126_0932R.jpg

Såhär långt hade jag hunnit den 26 januari i år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

totte  
#226963
begravning (inte heller min)


Att det inte var din är vi mycket glada för. :grin:

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

Tosca  
#226965 En bra nivå på rengöringen när man törs lägga sågdelarna på parketten utan att vara rädd för fläckar.

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

åberg  
#226978 Rejäl översyn ser det ut att bli.

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#227035
Tosca skrev:En bra nivå på rengöringen när man törs lägga sågdelarna på parketten utan att vara rädd för fläckar.

:mrgreen:
åberg skrev:Rejäl översyn ser det ut att bli.

jo det skulle ju börja som en översyn men jag insåg att jag mekar så sällan så om jag inte gick igenom sågen nu så skulle det inte bli av de närmaste åren innan 2020.. eller nått i den stilen. :wink:
Jag äger inte egen skog utan min far lånar ut såg när han vill ha hjälp med skogen. Jag står inte och behöver sågen i dagsläget även om jag längtar till att få den i ordning.
Den 9onde februari gjorde jag ett ryck innan det blev lagt på is.
20130209_1354R.jpg

20130209_1361R.jpg

20130209_1356R.jpg

20130209_1363R.jpg

20130209_1364R.jpg

påbörjade att pressa ihop vevhushalvorna med ny packning men vevaxeln kom för nära ena halvan så den tog emot. Där är jag idag då jag inte har jobbat mer med den sen dess.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#227036
åberg skrev:Bromsbandet ska enligt manual vara minst 0,6 mm på mest slitna stället. Har tittat i två olika revisioner av manualen men kan inte säga vilka år dessa kommit. Gissar att det var samma mått från början till slut.

Tack för denna info,jag mätte fram den till 0,5 så det blev nytt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

totte  
#227040 Bra jobbat. Fin lösning med träklossarna för lagerpressningen tycker jag. Värm vevhushalvorna när du skall ha dit dom, då behövs knappast nån presskraft.

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227052 Centrera dem efter du monterat halvorna innan du monterat tätningarna..
Kommer inte ihåg om 254 hade stöd kant till ett lager på ena sidan, tror inte det.

Ser mycket roligt o trevligt ut! Tror du har lite känsla för detta.

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

åberg  
#233405 Hmm, här är det dags för en vänlig knuff framåt tror jag bestämt. :smile:
Har det skett nån mer sen senast?

/Nyfiken

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#233457 hejsan, jo det har hänt lite sedan sist, men inte något med sågen. :oops:
åter igen inser jag att jag har för många intressen..
jag började ett nytt utmanande jobb efter studierna tog slut, återupptog snickerier på min fars gård på fritiden, och nu håller vi på med dagvatten/dränering på en annan fastighet.
Har nu haft 2 veckors semester, bortrest så min bror har visst "hittat" en såg i delar på min vind när han skulle vattna blommor.. %%- (och låna ett långpass) 🤷‍♂️

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).