Motorsåg och handhållet

förslag på ny såg?

32 inlägg 12814 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: förslag på ny såg?

tallen100  
#233229
rikard_e skrev:
tallen100 skrev:Ja det ska helst vara en gammal hederlig förgasare så man kan bestämma själv om sågen ska gå bra eller dåligt.


Kan ju bara inte göra nått annat än att säga emot dig.

Med mina upplevelser så kommer jag undvika traditionella förgasare.

Köpte ett hva 359 för två år sen. Helt nytt, startade gick bra, körde på försiktigt , dog i mellanåt, fick kalna för att få igång igen. Höll på så några gånger, bluddrade vid gaspådrag.
Lämnade in, dom hittade inga fel, fick nytt såg , startade provkörde, gick bra. sågade 30 minuter, blev orkeslöst, dog, försökte ställa in på förgasaren själv. Går ej att ställa så mycket då stoppklackarna på förgasarskruvarna bottnar.

Efter besök på husqvarna så gick såget bättre, det kunde dö på tomgång ibland och vara svårstartat.


Efter 200 m3 så gick det bra. var på motorsågskurs, som startade hos hva-återförsäljare. Bytte mellan 359:an till ett nytt 560xpg med automatförgasaren (autotune)
Han tog såget som stod på visningshyllan, ingen bensin i , tankade och pumpade några tag på blåsan, chokade drog 4 gånger sen startade såget. Körde in såget så som det stod i manualen, har inte krånglat en enda gång på 1 år, startat på max 3 ryck. ställer in sig vid varmare tempratur. aldrig för hög tomgång så kedjan drar eller nått.


Visst är elektronik bra så länge den fungerar som det är tänkt, men när den inte gör det så står man oftast där å kliar sej i huvudet. Men visst det finns ju skit ex av allt oavsett märke eller modell.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: förslag på ny såg?

rikard_e  
#233245 Precis! Kommer väl bli dyrare att laga när det väl går sönder, men sköter det sig såpass bra så kan jag inte annat än berömma husqvarna. Än så länge är jag både imponerad och nöjd!

Avatar Fallback

Re: förslag på ny såg?

Blivande snickare  
#233268 Jag tycker dom ska ha en stor eloge för att dom försöker utveckla vidare! :grin:
Gränsen är hårfin mellan succé å misslyckande.

Användarvisningsbild

Re: förslag på ny såg?

herjman  
#233306 Har förvisso inte kört husqvarnas 550 eller 560 modeller men jag kan inte förstå vad man ska ha en 560 till om man inte har en äldre bokskog eller större ekdunge. 0,7kg som skillnaden är blir jobbigt att släpa på en hel dag i onödan.
Man kommer långt med 50cc och 15" och otroligt långt med 18" som 550:n också måste klara.

Avatar Fallback

Re: förslag på ny såg?

tallen100  
#233314
Blivande snickare skrev:Jag tycker dom ska ha en stor eloge för att dom försöker utveckla vidare! :grin:
Gränsen är hårfin mellan succé å misslyckande.


Det tråkiga är att det troligen blir svårt för framtida veteransågsamlare att ha gång på grejorna som dom har idag.

Användarvisningsbild

Re: förslag på ny såg?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233317
tallen100 skrev:
Blivande snickare skrev:Jag tycker dom ska ha en stor eloge för att dom försöker utveckla vidare! :grin:
Gränsen är hårfin mellan succé å misslyckande.


Det tråkiga är att det troligen blir svårt för framtida veteransågsamlare att ha gång på grejorna som dom har idag.

Då blir det väl som med moderna bilar, det kommer inte att vara möjligt att köpa delar till dem om 25 år.

Avatar Fallback

Re: förslag på ny såg?

Hema  
#233322 Här snackar vi såg
Bild

http://www.blocket.se/stockholm/Svardkap_paketkap_kedjekap_virkeskap_45475359.htm?ca=16&w=3
Synd bara att den var så dyr..

Avatar Fallback

Re: förslag på ny såg?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233330
tallen100 skrev:
Blivande snickare skrev:Jag tycker dom ska ha en stor eloge för att dom försöker utveckla vidare! :grin:
Gränsen är hårfin mellan succé å misslyckande.


Det tråkiga är att det troligen blir svårt för framtida veteransågsamlare att ha gång på grejorna som dom har idag.


Ännu tråkigare när de som köper nytt för att använda grejorna inte får gång på dem.

Avatar Fallback

Re: förslag på ny såg?

Traktorkalle  
#233339 Hej
Köpte mej en Husqvarna 555 med Autotune för några veckor sedan, för att ersätta en stulen 357a. Den har gått djävulskt bra från första stund, och som jag ser det finns ingen väg tillbaka...
O.T så blev jag av med en stihl 241 med M-tronic vid samma tillfälle.
För ett ögonblick kändes det som Stihl hade övertaget, men nu är jag övertygad om att det är tvärt om...
Hur vi som samlar har det om 25 år känns som ett litet bekymmer jämfört med hur vi som brukare kan ha det nu;-)
Mvh

Avatar Fallback

Re: förslag på ny såg?

rikard_e  
#233364
herjman skrev:Har förvisso inte kört husqvarnas 550 eller 560 modeller men jag kan inte förstå vad man ska ha en 560 till om man inte har en äldre bokskog eller större ekdunge. 0,7kg som skillnaden är blir jobbigt att släpa på en hel dag i onödan.
Man kommer långt med 50cc och 15" och otroligt långt med 18" som 550:n också måste klara.


Det är riktigt stor skillnad på dom, men som allroundsåg är 550 klart bäst.
Klart, ska man bara ha ett såg så är 550 bättre, men jag har ett 560xpg och ett 339xp, jag klarar mig riktigt långt på det, 339:an tar allt från 5 cm till 40cm och 560xpg tar vedhögen och dom träd som är över 40 cm.

Användarvisningsbild

Re: förslag på ny såg?

herjman  
#233375 Funkar 339:an bra för dig? Har provat en och tyckte den var extremt orkeslös. Synd för den var trevlig, lätt och fint balanserad! Iofs sa han som har den att den blev rappare efter en inkörningsperiod.

Gillar annars 242:an!

Avatar Fallback

Re: förslag på ny såg?

rikard_e  
#233416 339an är otroligt pålitlig tycker jag. Två-tre ryck så är den igång vid kallstart.

Riktigt fin att gallra och kvista med. Orkeslös i skillnad mot mitt 560xpg, men duger bra i en 1:a och 2:a-gallring.

Hade ju inte skadat med lite mer effekt, men det önskar man väl i alla såg :grin:


sådär går väl ungefärligt sådär.

Ska dock bli spännande att se nya 439xp som kommer till hösten

Avatar Fallback

Re: förslag på ny såg?

axwell  
#233435 Vad har jag missat nu när 339 inte produceras längre, var den billig att köpa i förhållande till effekt.
Klippet imponerade inte men mer kan man kanske inte förvänta av en såg med 1,8 kW.

Inbillar mig att min 4 kilossåg är rappare med Biltemas 80 kr + momskedja, en Tanaka ecv4501.

Kostade ny 3200 + moms, var Husqvarnan ännu billigare?

Avatar Fallback

Re: förslag på ny såg?

rikard_e  
#233452 Nä husqvarna låg på runt 6700 inkl.

Husqvarna har slutat att produceras. En ersättare är 439, att 339:an försvinner är pga skärpta avgasregler.


kan inget om tanaka, kände på en och för mig kändes den lätt, helt okej, men väldigt plastig och ömtålig dock. annars verkar det som ett trevligt såg.

Avatar Fallback

Re: förslag på ny såg?

axwell  
#233459
rikard_e skrev:
kan inget om tanaka, kände på en och för mig kändes den lätt, helt okej, men väldigt plastig och ömtålig dock. annars verkar det som ett trevligt såg.


Vad man kan anmärka på betr. Tanakas 4501 är väl avvibreringen, fast det gäller ju de flesta lätta sågar inkl 339 och Stihl 200.
En detalj som jag inte märker något av, siffrorna säger det.

Kanske ser plastig ut men 4501 har magnesiumhus som de riktiga proffssågarna.

ÅF-nätet kan vara glest men i mina trakter är det inga problem, Raket-Lasse.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).