Uppvärmning

Litet vedtorkningstest

49 inlägg 38225 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

axwell  
#233226
stektlök skrev:Hallå ! Jag återkommer med exakta mått på vedklampen. Hade inte tumstock i närheten när jag vägde den sista gången :)
Blir mkt intressant och se när och om den ökar i vikt i höst.

Mät den nu, så exakt det går, den kan ha krympt i volym 8-10 % sedan du vägde den första gången.

Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

stektlök  
#233233 Idag är jag på jobbet men tar tag i detta imorn..... lovar att nästan mäta sönder klampen. Ska även komma med lite mer info om klampens kompis den andra kluvna halvan som fått ligga ute under bar himmel samma period och även en st okluven !!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

Hälge  
#233243 Var nyfiken på hur stor skillnad det är om vedträ är klyvt eller inte. Gjorde därför följande test under våren. Det är olika träslag, kanske inte så smart, men det visar ändå att vedträt torkar mycket fortare om det är klyvt.

Här är resultatet.
Björkbit klyvd
23 febr 2210 gr
20 april 1700 gr
6 juni 1570 gr
24 juni 1550 gr
10 aug 1500 gr
27 aug 1450 gr

Al-bit med bark, ej klyvd.
23 febr 1310 gr
20 april 1200 gr
6 juni 930 gr
24 juni 850 gr
10 aug 730 gr
27 sept 680 gr
Senast redigerad av Hälge fre 27 sep 2013, 22:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Litet vedtorkningstest

machonisti  
#233246 Får högre torkningsprocent på albiten än björkbiten?

Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

axwell  
#233255
machonisti skrev:Inlägg av machonisti » Idag, 16:49
Får högre torkningsprocent på albiten än björkbiten?

Visst, trots att björken är kluven.

Att al torkar snabbt tycker jag mig ha upplevt, plus att alens torrsubstans är lägre än för björken, så det här fortsätter nog ett tag till.

Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

stektlök  
#233257 Jag ger mitt resultat på kluven och okluven klamp imorn, båda björk.
Hälges resultat liknar mitt ganska exakt :grin: björkklampen ljuger aldrig !

   TS
Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

Hälge  
#233300 Här är en intressant tråd om vedtorkning på "Pellets.info" Att torka ved. Trevlig läsning, min favorit är ved-tågen =)
http://pellets.info/viewtopic.php?f=5&t=6256

Användarvisningsbild

Re: Litet vedtorkningstest

JensSkoog  
#233303 Tokigt men trevligt! Han har hatt mycket intressant arbete i det här! (Han med vedtoget, alltså!)
Senast redigerad av JensSkoog sön 11 aug 2013, 19:17, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

TorxE14  
#233337 Vill du ha reda på vedklabbens volym kan du linda in den i gladpack eller en plastpåse (med så lite luft som möjligt) och sedan trycka ner den under ytan i en bräddfylld hink och mäta hur mycket vatten som svämmar ur. Det är samma volym som vedklabben som på vattnet den trycker ur.

Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

stektlök  
#233359
klamar (480x360).jpg

stektlök skrev:Björkveden nedtagen i Feb-Mars.
Den kapade biten det handlar om är ca 40-45 cm lång och diameter ca 12-14 cm.

Sedan kluven på mitten och därefter vägd. Förvarad inne i vedbod och legat helt ensam på golvet med dörr öppen.

Start med klyv och vägning:
28/3 1703 gram
2/5 1369 gram (-334gram)
3/6 1260 gram (-109gram)
8/8 1188 gram (-72gram)
Total minskning 515 gram.

Vad ligger björken på i fukt % på vintertid?
Blir intressant att se fortsättningen på torkningen.
MVH



fortsättning:

Nu har jag mätt klamparna och här kommer mer exakta siffror å dyl !
Första klampen som jag talade om i trådstarten är 43,5 cm lång och kommer ifrån en liten stock som var 10 cm i diameter. (lite fel gissat av mig i början :???: ) Denna klamp hade även legat inomhus.

Nu till denne klampens kompis alltså den andra biten som blev till när jag klöv ursprungsstocken. Har legat ute under bar himmel på en stubbe och torkat.
Samma mått på den här förövrigt.
start med klyv å vägning:
28/3 1523gram (lite lättare pga att jag varit i den med sågen å rispat)
2/5 1245gram (-278gram)
3/6 1183gram (-62gram)
11/8 1055gram (-128gram)
Totalt -468 gram.

On nu en okluven med längden 43,5 cm och diameter 9,5 cm ca beror på vart man mäter men det är nog ett ganska bra medelmått på just den klampen. Även denna har legat ute under bar himmel!
Start:
28/3 2981gram
2/5 2813gram (-168gram)
2/6 2599gram (-214gram)
11/8 2395gram (- 204gram)
Total -586gram

Min reflektion:
Jag har ibland struntat i att klyva vissa bitar som jag tyckt varit för smala. Men det är juh stor skillnad i hur dom torkar så hädanefter klyver jag även mindre och smalare bitar.
Den som legat under bar himmel och den som legat inomhus (välventilerat) är det ingen direkt skillnad på. Nu undrar jag istället hur den som låg inomhus torkat om den hade legat i en trave !!??? Jag ser också en liten skillnad på torkningen från juni till augusti då den kluvna som låg utomhus har torkat lite bättre än den inomhus. (superduperbra sommar också)

Ös på med kommentarer nu :grin:

Med vänlig hälsning

   TS
Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

axwell  
#233363 Intressant men ändå som vi kunde ha väntat oss.
Biten på stubben är "riskkapitalisten" eller går det så går det, det under tak litar på fasta avtal med liten rörlig del.

Stubbiten började torka först när sommarvärmen kom i slutet av maj, med en blötare sommar skulle skillnaden ha varit till den den takades fördel, fast även den skulle ha torkat något långsammare.

Att den okluvna björken skulle vara förlorare i alla lägen hade väl de flesta av oss räknat med.
Björknäver är ett fantastiskt mtrl. som inte ger upp i första taget, kan fungera som regn/nederbördsskydd på tak otroligt länge tack vare oljeinnehållet.
Så tätt att fukten i björkveden inte tar sig ut.

Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

Hema  
#233367
TorxE14 skrev:Vill du ha reda på vedklabbens volym kan du linda in den i gladpack eller en plastpåse (med så lite luft som möjligt) och sedan trycka ner den under ytan i en bräddfylld hink och mäta hur mycket vatten som svämmar ur. Det är samma volym som vedklabben som på vattnet den trycker ur.


Eller så skär man ut en bit, med känd storlek (t.ex. med stämjärn) och väger den. Sedan väger man hela biten och får på så sätt storleken/volymen.

Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

stektlök  
#262182 Här kommer en ny uppdatering, jag lägger till ett nytta datum den 1/feb 2014

Nu har jag mätt klamparna och här kommer mer exakta siffror å dyl !
Första klampen som jag talade om i trådstarten är 43,5 cm lång och kommer ifrån en liten stock som var 10 cm i diameter. (lite fel gissat av mig i början :???: ) Denna klamp hade även legat inomhus.

Nu till denne klampens kompis alltså den andra biten som blev till när jag klöv ursprungsstocken. Har legat ute under bar himmel på en stubbe och torkat. Men legat inomhus i höst och vinter tills nu.
Samma mått på den här förövrigt.
start med klyv å vägning:
28/3 1523gram (lite lättare pga att jag varit i den med sågen å rispat)
2/5 1245gram (-278gram)
3/6 1183gram (-62gram)
11/8 1055gram (-128gram)
1/2 2014 1076gram (+21gram) OBS!!!!!!

Den har alltså ökat i vikt !!!! MEN läs nedan för nu fattar jag inget !!!!


On nu en okluven med längden 43,5 cm och diameter 9,5 cm ca beror på vart man mäter men det är nog ett ganska bra medelmått på just den klampen. Även denna har legat ute under bar himmel! Men inne i höst och vinter.
Start:
28/3 2981gram
2/5 2813gram (-168gram)
2/6 2599gram (-214gram)
11/8 2395gram (- 204gram)
1/2 2014 2325gram (-70 gram) OBS!!!!!!!

VARFÖR HAR INTE DEN OKLYVNA BITEN ÖKAT I VIKT??? Den andra två hade ökat i vikt och dom var klyvna! Dom har legat på samma ställe allihop.

Vet någon varför det är så här?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Litet vedtorkningstest

Vedproducent  
#262228
stektlök skrev:Här kommer en ny uppdatering, jag lägger till ett nytta datum den 1/feb 2014

Nu har jag mätt klamparna och här kommer mer exakta siffror å dyl !
Första klampen som jag talade om i trådstarten är 43,5 cm lång och kommer ifrån en liten stock som var 10 cm i diameter. (lite fel gissat av mig i början :???: ) Denna klamp hade även legat inomhus.

Nu till denne klampens kompis alltså den andra biten som blev till när jag klöv ursprungsstocken. Har legat ute under bar himmel på en stubbe och torkat. Men legat inomhus i höst och vinter tills nu.
Samma mått på den här förövrigt.
start med klyv å vägning:
28/3 1523gram (lite lättare pga att jag varit i den med sågen å rispat)
2/5 1245gram (-278gram)
3/6 1183gram (-62gram)
11/8 1055gram (-128gram)
1/2 2014 1076gram (+21gram) OBS!!!!!!

Den har alltså ökat i vikt !!!! MEN läs nedan för nu fattar jag inget !!!!


On nu en okluven med längden 43,5 cm och diameter 9,5 cm ca beror på vart man mäter men det är nog ett ganska bra medelmått på just den klampen. Även denna har legat ute under bar himmel! Men inne i höst och vinter.
Start:
28/3 2981gram
2/5 2813gram (-168gram)
2/6 2599gram (-214gram)
11/8 2395gram (- 204gram)
1/2 2014 2325gram (-70 gram) OBS!!!!!!!

VARFÖR HAR INTE DEN OKLYVNA BITEN ÖKAT I VIKT??? Den andra två hade ökat i vikt och dom var klyvna! Dom har legat på samma ställe allihop.

Vet någon varför det är så här?

Har inte räknat på dina siffror men om den okluvna biten har högre fuktighet så kan den ju torka mer även när fuktigheten i luften på hösten ökar och sjunker då i vikt. Den kluvna veden är torrare och drar åt sig fuktigheten på hösten igen och ökar i vikt. Sen har den större yta ved som fukten lättare går in i jämfört med den okluvna. Tycker ditt resultat är som man kan vänta sig.

Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

SaabAero  
#262241 Tycker också ökningen verkar trolig och det baserar jag på hur min ladugårdsdörr beter sig :)
Dörren ändrar storlek ganska mycket under året och vissa tider är den svår att öppna stänga. Värst är det kring jul men nu börjar den gå lättare igen. Den är fortfarande mycket trögare än under älgjakten.

Min slutsats utifrån dörren är att fukthalten är som högst kring jul där jag bor :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).