Uppvärmning

Litet vedtorkningstest

49 inlägg 38240 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Litet vedtorkningstest

stektlök  
#233108 Björkveden nedtagen i Feb-Mars.
Den kapade biten det handlar om är ca 40-45 cm lång och diameter ca 12-14 cm.

Sedan kluven på mitten och därefter vägd. Förvarad inne i vedbod och legat helt ensam på golvet med dörr öppen.

Start med klyv och vägning:
28/3 1703 gram
2/5 1369 gram (-334gram)
3/6 1260 gram (-109gram)
8/8 1188 gram (-72gram)
Total minskning 515 gram.

Vad ligger björken på i fukt % på vintertid?
Blir intressant att se fortsättningen på torkningen.
MVH



   TS
Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

Hema  
#233111 Kul test, men har vedboden din täta väggar eller springor?

Användarvisningsbild

Re: Litet vedtorkningstest

JensSkoog  
#233120 Om min matematik inte er aldeles på villa vegar, så har veden tappat 30%, som er fuktgehalt. Om den nu har kvar 15% fuktgehalt, så skulle det gje en fuktgehalt på ung. 40% nær du hugg. Det kan nog stemme før bjørk på vintern, men har inga vetskapliga tal å vise til.
Om veden tappar sig mer i vikt, skulle vel det va marginalt. Om den ligger kvar på samma sted, och det blir mycket fuktigt veder, kan den vel even ta til sig fukt. Holl oss informert!

Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

stektlök  
#233122 Hallå Hema.

Vedboden har bara spikade bräder på väggarna så nog finns det springor. Men jag hade även korsdrag med dörrar öppna så luft cirkulerar hela tiden.
Har läst här på forumet om folk som gjort sånt här test. Dags att göra det själv tänkte jag.

Vad ligger björken på i fukt % på vintertid?

Intressant att se att den även torkat i sommar. Det hade varit intressant att tagit ner en björk och sett hur mycket en vedklamp torkat mellan juni och augusti !

   TS
Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

stektlök  
#233123 jensskog..... jag kommer fortsätta väga den med jämna mellanrum. Uppdatering kommer!

Tack för infon. 15% räknas väl som torr ved :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Litet vedtorkningstest

JensSkoog  
#233129 Gør det. Blir interessant. Hade också varit interessant å kolla hur mycket råveden turkar genom juni och juli. Hør ju til tider personer som hevdar att ved måste turka i två år, men det er skitsnak.
Annars kollade jag med min kompis som er forstmann/skogekspert och jobbar med skogsupplysning. Han er på semester och hade inte bøckerne med sig, men han mente at bjørk om vinteren hade mellan 50(særs lågt) och 65%(høgt) fukt. Vårhuggen bjørk har 70+%, nær vattentrycket er som høgast. Vintras har vatnet i veden et innhold av glykol och annat som gør at det inte fryser slik at tredet spricker.
Ved med 15% fukt er mycket god brenne. Ska du ha det legre, ska det va mycket turt i luften øver tid.

Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

axwell  
#233144 Jag håller på med en liknande test.
Gran avverkad jan -12 till sågtimmer för hemmabruk, blev kvar på sågbordet fram till mars -13.
Tyckte det var intressant att veta om gran med bark som ligger helt fritt under bar himmel ca 1 meter över marken torkar snabbt eller långsamt.

Tog 50 cm av toppen, klöv fram en bit som vägde 1561 gram 9 mars, sedan den torkat inne vid/på täljstenskaminen var vikten 840 g 8 april.

Sedan dess har den förvarats inne intill kaminen som inte har eldats annat än sporadiskt sen i maj.
Vad kan den väga idag eller i april nästa år?


Har även ett parallellt försök med en sälg, där är inte viktminskningen lika påtaglig.

Användarvisningsbild

Re: Litet vedtorkningstest

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233152 Lattjo test, fortsätt gärna.

Användarvisningsbild

Re: Litet vedtorkningstest

machonisti  
#233156
Slurfi skrev:Lattjo test, fortsätt gärna.

Tycker desamma. Tyvärr kan klabben bli tyngre ifall luftfuktigheten är hög. Tror inte det inträffar under denna höst däremot om testet fortgår.

Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

axwell  
#233172
stektlök skrev:jensskog..... jag kommer fortsätta väga den med jämna mellanrum. Uppdatering kommer!

Tack för infon. 15% räknas väl som torr ved :roll:

Då vid 15 % är den riktigt bra torkad, senare i höst kommer den att bli tyngre om den förvaras på samma plats som nu.

Det skiljer på björk och björk, som Jens Skoog skriver kan björk få riktigt höga fukthalter av savstigningen.
Fjällbjörk kommer aldrig över 40 % enl. Yngve Ryds "Eld".

Nu utgår jag ifrån att Jens har räknat rätt, har inte kollat.

Användarvisningsbild

Re: Litet vedtorkningstest

JensSkoog  
#233182 Jag räkna rett! Det händer, men inte alltid. Men det här er mycket intressant. I Norge säljs ved från Baltikum och den är inte turr, men säljs för det.

Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

axwell  
#233193
JensSkoog skrev:Jag räkna rett! Det händer, men inte alltid. Men det här er mycket intressant. I Norge säljs ved från Baltikum och den är inte turr, men säljs för det.


Både du och jag gillar ju att räkna, fast jag har räknat fel några ggr. så jag får lita på dig när jag nu kommer till samma resultat.

Provbiten borde vara lite mindre än cirkamåtten, annars är vi vid 1188 g och nosar i underkant av torrdensiteten för den här vedbiten.

Ved som håller mer än 20 %, hur går det till, Norge trodde jag hade normer för vedens kvalitet, till skillnad från i Sverige, här bör det bara vara si eller så.

Det här ämnet hade jag en tråd om i "Densitet" 2010.

Användarvisningsbild

Re: Litet vedtorkningstest

stegmaster  
#233198
axwell skrev:
Ved som håller mer än 20 %, hur går det till, Norge trodde jag hade normer för vedens kvalitet, till skillnad från i Sverige, här bör det bara vara si eller så.

Jo du, normar finns, men det säljs mycket skitved för det. :sad:
Ola Nordmann (eller medel svenson som ni säger i Sverige) har ingen större koll på detta.
Normana er ju mer för oss som tillverkar veden.
Men nu er man vel snart på gång med detta nya projektet, med att fukt och vikt ska uppgis, så det blir lettare för kunden att veta vad han köper i antal kw (hur nu det tenkas at kunden ska kunna kontrollera at uppgifter er korrekte :???: ).

Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

stektlök  
#233209
axwell skrev:
JensSkoog skrev:Jag räkna rett! Det händer, men inte alltid. Men det här er mycket intressant. I Norge säljs ved från Baltikum och den är inte turr, men säljs för det.


Både du och jag gillar ju att räkna, fast jag har räknat fel några ggr. så jag får lita på dig när jag nu kommer till samma resultat.

Provbiten borde vara lite mindre än cirkamåtten, annars är vi vid 1188 g och nosar i underkant av torrdensiteten för den här vedbiten.

Ved som håller mer än 20 %, hur går det till, Norge trodde jag hade normer för vedens kvalitet, till skillnad från i Sverige, här bör det bara vara si eller så.

Det här ämnet hade jag en tråd om i "Densitet" 2010.


Hallå ! Jag återkommer med exakta mått på vedklampen. Hade inte tumstock i närheten när jag vägde den sista gången :)
Blir mkt intressant och se när och om den ökar i vikt i höst.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Litet vedtorkningstest

JensSkoog  
#233224 Vi ska få norm ock krav i vedförseljande, men när kunderna er mest upptagna av om veden vill ta sig godt ut bredvid spisen, så är det strunt! Folk vet för lite om vad dom köper.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).