Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hydrostat?

10 inlägg 49412 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydrostat?

mikbo1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23303 Hej på Er!
Går i funderingar på att köpa mig en atv. Har lurat på en honda 500 TRX FA. Sen va det ju det med hydrostat. Hur fungerar/ och vad är det igentligen. Är det att det är en automat eller.. Är det någon som har några synpunkter. Ska köra lite ved samt nån vindfälla kanske. Sen ska det vara en kul leksak förstås. Import kanske? Dollarn sviktar ju. Men då har man kanske ingen garanti? Många frågor.. :D



   TS
Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23308 Funkar hur bra som hellst. En hydrostat är väl i detta fall egentligen en datorstyrd hydraulmotor/hydraulpump i ett stycke.
En vanlig hydrostat som på gräsklippare är väl en mekaniskt påverkade hudralpump med reglerbart flöde/flödesriktning och en hydraulmotor även detta vanligtvis i samma stycke.
Rätta mej om jag har fel, för det kan jag mycket väl ha, är ingen hydralexpert.
Hur som hellst så funkar det och det funkar bra, faktiskt helt otroligt bra. Och nästan helt ljudlöst vilket inte variatorer är.

Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23309 Vet inte hur bra eller dåligt det är med hydrostat i fyrhjuling.
Det finns nog många fördelar och lika många nackdelar med den.
Personligen så föredrar jag det som är skottsäkert och enkelt att laga
speciellt om man importerar den privat och är utan garanti.

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23312 Tänkvärt, en hydrostat är tokigt dyr att renovera. Det är väl Danfoss som gör nästan alla hydrostater och jag vet att dom görs i olika kvalitetsklasser med olika antal inbyggda driftstimmar. Har för mej att dom bra och dyra stoppade 10000 timmar. Lär nog dröja ett tag innan man kommer upp i dom timmarna på fyrhjulingen. Men jag vet att tex dom billiga hydrostatklipparna som säljs i konsumentled har riktigt lågspecade hydrostater som kommer att gå sönder innan resten av maskinen gör det. Har blivit varnad av en vän i branchen för dessa maskiner. Ska det vara hydrostat ska det vara dyrt. där passar i och för sej hondan in.....
Det jag tycker är det viktigaste då man köper fyrhjuling är att man köper en som är tung så man får ner lite dragkraft i backen. Det finns en anledning att tex polaris är 70 kilo tyngre än motsvarande yamaha och det är till polaris fördel.

Avatar Fallback
mikbo1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23336 Hmm tänkvärt. Driver den med hydrostaten hela tiden eller är den ur och inkopplingsbar? Har väldigt dålig koll :oops: Är den automat växlad med möjlighet att växla manuellt på styret?? Tackar för svaren..

   TS
Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23340 Ja den driver med hjälp av hydrostaten hela tiden. Den har några "lägen" på hudrostaten så man kan växla den manuellt med knappar på styret. Men man växlar alltså inte i egentlig mening utan det är bara förprogramerade lägen.
En i min värd normalt hydrostatdriven maskin lägger man upp motorvarvet med hjälp an en hand gas sen så styr man hur fort det går med hjälp av hydrostaten oftast med en vickpedal så man har fram/bak på samma pedal.
En sånhär honda har motorstyrning så att man kör den som vanligt dvs gasar och höjer motorvarvet och den kopplar samtidigt med hjälp av datorn på lämpligt med "driv" till hjulen. Allt detta datorstyrt och det fungerer som man aldrig behöver tänka på det.
Jag lånade en sånhär maskin en gång i tiden då den kom ut på marknaden kan det ha varit -01 det blev inte affär den gången och inte senare heller. Jag gillade den skarpt och ställer mej frågande till varför inte alla tillverkare anammat denna teknik. Men det är annat än bara framdrivningen som spelar in vid fyrhjulingsval.
Måste bara tillägga att jag inte är expert så rätta mej gjärna om jag har fel... Jag tror att det finns åtminstone någon som kör Honda 500 här på forumet, Robin om jag inte missminner mej.

Avatar Fallback
mikbo1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23351 Ok nu har det ljusnat rejält.. Om man tittar på honda tycker ni att det är den med hydrostat man skall välja?? Hur/har ni gjort Era val. Finns ju en uppsjö av atv. Men om jag nu köper denna modell bör jag inte bli besviken väll... Tack på förhand
Rock on

   TS
Användarvisningsbild
Robin  
#23376
mikbo1 skrev:Ok nu har det ljusnat rejält.. Om man tittar på honda tycker ni att det är den med hydrostat man skall välja?? Hur/har ni gjort Era val. Finns ju en uppsjö av atv. Men om jag nu köper denna modell bör jag inte bli besviken väll... Tack på förhand
Rock on

Ja, hydrostaten funkar mkt bra, annars är det halvautomat med knappväxel som jag har, funkar också bra och ska bara väldigt slitstark, en enklare konstruktion som också blir billigare. Skillnaden är egentligen att du inte måste släppa gasen när du ska växla. Hydrostaten fungerar ju lite som en variator men är betydligt mer hållbar.

Avatar Fallback
mikbo1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23465 Hur växlar du med din Robin, är det fotväxel eller växlar du på styret? Är du nöjd annars..

   TS
Användarvisningsbild
Robin  
#23516
mikbo1 skrev:Hur växlar du med din Robin, är det fotväxel eller växlar du på styret? Är du nöjd annars..

Växlar på styret med min, är nöjd annars. Har nyligen fått ny ram+sving för dom förra rostade som tusan, motormässigt har det inte varit några som helst problem.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).