Sågtimmer

Aptera manuellt vs skördardator?

47 inlägg 51921 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Aptera manuellt vs skördardator?

Tosca  
#232926 Med tanke på alla fel det verkar vara i skördarnas prisfiler börjar jag undra om man inte lika gärna kan manuellhugga mer.
Samma prislista som används till skördardatorn kan man väl få ut och använda när man hugger själv?
Klarar datorn verkligen av att aptera så mycket bättre?



   TS
Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232937 Jag tror det kan vara väldigt svårt att hugga efter en skördarprislista manuellt, det finns ofta begränsningar i vissa diametrar eller längder och att sortera ut vad som ger bäst netto per stock blir nog en övermäktig uppgift ute i skogen. Det kommer iallafall att ta otroligt lång tid.

Användarvisningsbild

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

Skogstomte  
#232939 Att slå datorn i "huvudräkning" får man nog vara "rainman" för att klara. Dessutom brukar skördarlistan ha flera diameterområden vilket blir rörigt i skallen. Brukar dock finnas manuell-listor som är enklare.

Men visst kan man aptera manuellt. Vi gjorde så att vi tog med prislista, klave, måttband och miniräknare ut i skogen och helt enkelt räknade på olika aptering av ett gäng varierande träd. Efter ett tag får man ganska bra känsla för hur man ska aptera.
Man har ju ett övertag mot skördaren eftersom man kan syna stammen bättre.

Frågan är om man kan producera ihop till brödfödan? Själva producerade vi 20 - 25 m3fub/ dag på två man. Det var c:a 6 timmar arbetstid/dag i skogen. Då ingick även transport till bilväg. Detta tar enligt erfarenhet i liknade skog drygt en timme för skördaren att välta omkull, säg att det kostar 1600:- Säg att skördaren kapar bort 20:-/fub i felmätning och vi själva 10:-/fub mest pga svagare matematisk kapacitet. Det ger 250:- i extra kostnad för skördaren.
Uttransport går kanske något fortare beroende på omständigheter, säg 1000:- i snitt.

I vårt fall får vi 2850:- till att betala två man, traktor och sågar. Ta bort 1200:- för traktor och sågar (3h traktor). Dela 1650:- på två man -> 825:- Dra bort arbetsgivaravg och källskatt. nu har du knappt 500:- kvar för en dags hårt och ganska riskfyllt arbete. Hoppas alla grejor höll, annars blir det till att jobba gratis nästa dag...

Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232975
Tosca skrev:Med tanke på alla fel det verkar vara i skördarnas prisfiler börjar jag undra om man inte lika gärna kan manuellhugga mer.
Din reaktion värdesätter jag. Den tyder på att du väckts av problemen som förekommer.
Desa prisfilsproblem behöver skogsägare leta efter betydligt mer, så dessa nästan helt kan försvinna. Idag är inte bolagen oroliga för att skogsägare skall upptäcka dessa.
Se till att filerna alltid lämnas på avverkning för ev. kontroll.

Tosca skrev:Samma prislista som används till skördardatorn kan man väl få ut och använda när man hugger själv?
I de flesta fall finns en mera "pedagogisk" lista att läsa på än skördaruppgifterna. Vid kontraktering är det köparens skyldighet att förmedla vad han betalar för. (Läs även tidigare inlägg i denna tråd.)
Tosca skrev:Klarar datorn verkligen av att aptera så mycket bättre?
En dator med rätt uppgifter och aggregat som är korrekt och kalibrerat på rätt sätt (vilket alltfler inte är) blir apteringen mestadels bättre än vad manuell kraft kan prestera.

Som skogsägare har ni dock nytta av att tränga in i apteringens principer och vinster. Ni får kunskaper som hjälper er i försäljning, virkeskontroll och utveckling.
Bolagen vill inte att skogsägare skall lära sig aptering.

Skogsägares fördel är att kunna avverka vid rätt tillfälle.
Utnyttja att det kostar ett par tusen kr bara för att få maskiner till avverkningen. Små objekt med bra kvalitet är bäst för manuellt jobb.

Är du självverksam så utveckla dina apteringskunskaper. På Skogforsks Kunskap Direkt finns några råd att hämta, men tyvärr vet jag inte att det går att hitta redan färdigt utbildningsmaterial på nätet.

Två område måste behärskas:
1 Sortimentskrav. Längd, diameter, kvalitet och pris.
2 Besiktiga och värdera trädets egenskaper systematiskt. Rotskär, krökar, skador kvalitet och avsmalning.

Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232983 Säg såhär: När det gäller tall med kvalitet så slår huggaren ut skördaren förutsatt att huggaren kan aptering. När det gäller gran är det mera tveksamt.

Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232985
Tosca skrev:Med tanke på alla fel det verkar vara i skördarnas prisfiler börjar jag undra om man inte lika gärna kan manuellhugga mer.
Samma prislista som används till skördardatorn kan man väl få ut och använda när man hugger själv?
Klarar datorn verkligen av att aptera så mycket bättre?


Jag var just inne på att skapa en liknande tråd med tanke på prisskillnaden mellan klass1 och 2-3. Jag håller med Bertilsson och Skogsola att det definitivt lönar sig för äldre tall och speciellt när man tillhör den halvt självverksamma kategorin. Jag tycker själv att jag har bra koll på klassningen men blir ändå förvånad när jag får mätsedeln vilket alltid betyder att något blir nedklassat.

Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

Tosca  
#232990 Om man har en gammal skördare med bara längdmätning borde man kunna hänga med på granen också då, eller iaf inte bli helt avhängd mer än i volym per tidsenhet?
Kan man som självverksam göra fler småskaliga insatser där de bäst behövs kan ju det vara värt en hel del med.

Kan det verkligen vara rätt tänkt av de som säger att man har sorterat fel när man inte får något vrak i timret?
Är det inte bättre att sortera ur de tveksamma fallen i massaveden eller till hemsågning istället för att förlora dem som vrak?

   TS
Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232995 Hemsågning av tvivelaktigt timmer är optimalt om man har möjlighet. Att släppa mätbart timmer i massaveden bara för att vara säker på att inte få något vrakat är inte bra. Beroende givetvis på vad man har för massavedspris.

Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233002 Som exempel kan jag nämna att bland 306 stockar från frötallar blev det så här:
klass
1 2-3 4 vrak
14 254 34 4

Då har jag räknat bort 16 st som gick till stamblock.

Är detta ett rimligt utfall?

Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233006 4 av 306 det är ett rimligt utfall. I mätbeskedet bör stå anledningen till vrakningen. Vanligast är krök men hursom så kan det vara bra att veta.

Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

Tosca  
#233007 Det kan nog vara bra att göra studiebesök hos en inmätare, att sitta bakom några timmar och se och höra varför stockar vrakas borde vara lärorikt.
Säters ångsåg gick det att göra det, finns det fler sågar som det är smidigt att hälsa på hos?

   TS
Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233008 Att 4 av 306 vrakas kan man väl leva med, men min undran är egentligen hur många av de 254 i klass 2-3 som kunde apterats till klass 1.

Användarvisningsbild

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

T Landström  
#233009 Jag va och byggde om lite på mätstationen på sågen i Ånimskog utanför Åmål för några 10 år sedan och det vanligaste vrakningen på skördarhugget var fel längd...!?!
Då va proceduren sådan att stocken vrakades...gick ur mätstationen...kapades till rätt längd och sedan mättes in igen...

Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233012
Tosca skrev:Kan det verkligen vara rätt tänkt av de som säger att man har sorterat fel när man inte får något vrak i timret?
Du fick nyligen svar på det viktigaste.
Med lejd arbetskraft som har sitt pris och jobbet görs i dagens tempo, är uppmärksamhet ibland accepterad på så sätt att man inte tittar mer än på det som omedelbart syns på stammen. Följden blir att allt inte blir upptäckt. Detta ger t.o.m. vrak. Detta har blivit en accept i skogsbruket. Själv vet jag av erfarenhet att förare med riktigt god kunskap och inlevelse ser och med "intuition" upptäcker mer. Det vore önskvärt att denna kunskapsnivå blev mer vanlig. Det skulle i många fall halvera vraket.
Tosca skrev:Är det inte bättre att sortera ur de tveksamma fallen i massaveden eller till hemsågning istället för att förlora dem som vrak?
Gör givetvis så om möjlighet finns.
Det är detta som gör kalkylen så annorlunda (och ibland bättre) än med enbart lejd arbetskraft och "kantiga" förhållanden.
Lejd arbetskraft har bara arbetsersättning enligt krav som är schablonbetonade på kvalitet. Som markägare kan en extra titt "rädda" 50-100 kr på en stock.
- Det finns mer att säga om aptering och värdeökning.

Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

kallen  
#233015
lfq skrev:Att 4 av 306 vrakas kan man väl leva med, men min undran är egentligen hur många av de 254 i klass 2-3 som kunde apterats till klass 1.


Klass två kan aldrig apteras till klass 1. Klass 1 måste vara rotstock och inte så ofta rotstock på tall har två tydliga grenvarv eller råkvist som krävs för klass 2.
men visst några av klass 3 borde kanske vara klass 1 men är säkert kvistantalet eller kviststorlek som gör att det blivit klass 3.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).