Motorsåg och handhållet

Test på såg tråd...

57 inlägg 31238 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Test på såg tråd...

anersimyra  
#232345 Intressant vore att veta hur mycket av olika gifter från avgaser som ackumuleras i sågföraren över tid. Miljösoppa hit och miljöolja ditt !!! Producenter påskiner nästan att vi drar i oss nyttigheter.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Test på såg tråd...

JensSkoog  
#232357
anersimyra skrev:Intressant vore att veta hur mycket av olika gifter från avgaser som ackumuleras i sågföraren över tid. Miljösoppa hit och miljöolja ditt !!! Producenter påskiner nästan att vi drar i oss nyttigheter.

Måhende vi skulle gå øver til el-såger! Det var skjemt, men jag erfarte at jag mådde betre nær jag gick øver til miljøbensin. En hel dag med avgas från vanlig bensin, och jag sov rent før tungt och vaknade med huvudverk. Det tok slut nær jag gick øver til miljøsoppa, men jag tyckte den doftade skit i børjan. Annars er det vel inte å tveka at vi som drar i oss avgasar och er fulla av olje och slikt mycket av tiden, lever kortare, men utan vore det inte not liv!

Användarvisningsbild

Re: Test på såg tråd...

JensSkoog  
#232359
Huggarn skrev:har nån nämt kvalitet? ...ska kastskyddet gå i två bitar när man lägger i det helt normalt vid förflyttning?.......jag har bytt 5 kastskydd på 2 hva 560 nu!....är det normalt!?...nej så klart inte!..men varför är det ändå så då?.......det kanske vore nåt att ta upp Mange?

Er vel kvalitet det rør sig om. Men hur fasan kan kastskyddet gå i bitar fattar jag inte. Oavsedd tror jag at jag styr undan 560 och holler mig til mina Stihl der det aldri varit no problem.

Användarvisningsbild

Re: Test på såg tråd...

svampbob  
#232369
Huggarn skrev:har nån nämt kvalitet? ...ska kastskyddet gå i två bitar när man lägger i det helt normalt vid förflyttning?.......jag har bytt 5 kastskydd på 2 hva 560 nu!....är det normalt!?...nej så klart inte!..men varför är det ändå så då?.......det kanske vore nåt att ta upp Mange?


Jag har knäckt ett kastskydd hittills på 550 och till det krävdes inte mycket våld.

Användarvisningsbild

Re: Test på såg tråd...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232373 Det är bra det lyfts upp vad man ska titta på.
Hur nya modeller håller är svårt o sia om i test. Ibland funkar det bra fast det ser helt kass ut...
Ibland är det kass fast det ser stridsvagns säkert ut.

Olika bränsle o oljor etc blir det inte nu, bara såg test.

SMP har gjort test om oljor o bränsle innan och borde kunna göra det igen om det är nån som önskar så.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test på såg tråd...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232456 Sammanfattat:

* Jämföra med olika i arbete. Prestation, temp
* Hållbarhet/design/service vänlighet Med eller utan hanskar
* Balans/hanterbarhet/avgasernas avledning/spånsprut
* Tänkt användningsområde lämpligt eller ej
* Vikt tom/driftklar
* Ljud
* Känslan
* Olika svärdslängder och träslag
* List Pris
* tillbehör, Handtagsvärme, riktmedel/hjälpmedel vid fällning
* starthjälp, bränslemätare, övriga synpunkter plus och minus.
* kastskydd, högerhandsskydd, kedjebrottsskydd, gasspärr, ställbar oljepump.
* Återförsäljarnät, Pris, garantier & villkor

Sågarna hämtas hos respektive märkes service verkstad.
De kommer att köras på samma bränsle o ha lika kedjor/svärd.
De kommer att vara i samma produkt klass (proffs) och så lika som möjligt i cc.
Senast redigerad av Mange fre 02 aug 2013, 16:36, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test på såg tråd...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232568 Nåt mer som borde vara med?

   TS
Avatar Fallback

Re: Test på såg tråd...

Jocke91  
#232601 Kedjesmörjning? Vet inte om det redan finns med i någon kategori men kom att tänka på det.
Som exempel så finns ju sågar där det är lätt att fylla på olja med en kombidunk med tillhörande överfyllnadsskydd och dom som är svåra och kanske till och med omöjliga att fylla på oljan i med sådan dunk. En annan sak inom det området är väl ställbar oljemängd eller ej. Sen är det väl kul att veta om oljepumpen är driftsäker eller ej.

Användarvisningsbild

Re: Test på såg tråd...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232604 Har lagt märke till att det oftast inte är pumparna i sig som strular, snarare svärd eller olja.

La till det med pump.

Bra förslag, Jocke!

   TS
Användarvisningsbild

Avvibrationsegenskaper

traktorz  
#232611
Mange skrev:Nåt mer som borde vara med?


Två till synes liknande sågar kan vibrera olika mycket. Den ena så mycket att det stör.
Tror det kan bero på kedjedrevet som i det ena fallet är fastsatt i kopplingstrumman.

Sågen med utbytbart ringdrev uppvisade väsentligt lägre vibrationsnivåer.

Avatar Fallback

Re: Test på såg tråd...

SawTroll  
#232717
johan eriksson skrev:Verkliga vikten på sågen när den är tankad och med skärutrustningen montetad.

Brukeren velger selv hva han vil "laste ned" saga med, så det er ikke en rettferdig måte å sammenligne på.

Användarvisningsbild

Re: Test på såg tråd...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232720 Det här förstår jag inte riktigt.

Är det inte rätt o testa sågarnas vikt med samma utrustning och driftklara?

   TS
Avatar Fallback

Re: Test på såg tråd...

SawTroll  
#232866
Mange skrev:Det här förstår jag inte riktigt.

Är det inte rätt o testa sågarnas vikt med samma utrustning och driftklara?



Det skader selvfølgelig ikke, så lenge de også veies uten sverd og tankinnhold. Det er dog vanskelig å veie alle med samme sverd og kjede, da montasjer, antall dl etc. variererer.

Användarvisningsbild

Re: Test på såg tråd...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232873 Är man intresserad av o köra såg och inte bara läsa om dem på papper så måste väl driftklar vikt vara att föredra. Tom vikt säger inte hur mycket den väger i arbete.
De ska först o främst vägas driftklara. Tom vikt finns i specar...

Ska man sen jämföra såg i samma storlek ser jag ingen anledning att inte ha samma svärd o kedjor i största möjliga mån.
Har man samma kedja o svärd så ser man lättare skillnaden på modellerna än om det är olika kedjor med som påverkar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test på såg tråd...

johan eriksson  
#232977
SawTroll skrev:
johan eriksson skrev:Verkliga vikten på sågen när den är tankad och med skärutrustningen montetad.

Brukeren velger selv hva han vil "laste ned" saga med, så det er ikke en rettferdig måte å sammenligne på.


SawTroll: Kör du på detta viset efter som du bara är intreserad av tomvikt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).