Skogsvagn (Huggarvagnar)

Billiga Huggarvagnar?

5 inlägg 5783 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Billiga Huggarvagnar?

Fredrick  
#23295 Har kollat runt en hel del på forumet men inte direkt hittat det jag söker så jag hoppas någon kan hjälpa mig lite. Det är så att jag letar efter en huggarvagn, börjar bli trött på att ösa upp mindre stockar på min omgjorda hästvagn. Var först och kollade efter wirekranar men dessa kostar även de en hel del nya. För tillfället kör jag i skogen med min grålle pga av min lilla vagn men jag har även en volvo bm 650. Den huggarvagn jag söker ska inte vara en för proffsbruk, köra ved och lite timmer därför är jag inte i behöva av vagnar med drift för 150000:- exkl moms osv. Har tittat på KTS minsta huggarvagn och sedan på Källfris minsta vagn. Är det bättre att köpa en ny billigvagn eller en beg. kördvagn? Tycker personligen att källfri för 66,000:- inkl wire osv. verkar vara en bra vagn, tydligen tycker en del andra på forumet detta också, vad tycker ni? Finns det även andra "billigare" företag med vagnar? mellan 30,000:- och 70,000:- ny/beg är jag nog villig att betala.



   TS
FTG
Avatar Fallback
skogsmannen  
#23296 Ja det finns en uppsjö med vagnar, men sen är det beronde vad man
är behov av.
Pris o kvalite brukar i längden hänga i hopp på sikt.
Själv kör jag med en budget-varian av en kran på 3-punktslyften.
Har en volvo bm 700 med en FMG 1600 kran 3,6m. 5-spak.
Har en hyralvinch som är bra när kran inte räker.
Man viker ihop kranen bak efter traktorn o blir smidigt.
Är då behov av en skotare så kran är till salu om du är intresserad.

Avatar Fallback
JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23302 Farma och Palms har också mindre vagnar för runt 65-70 000. Är du beredd att betala 70 000 finns det ganska mycket att välja emellan.
Vinsh, ramstyrning och breda hjul och hydrauliska stödben tycker jag att du ska ha. Finns en del äldre grejer som fortfarande är dyra, typ FMV, men de har ofta lite smalare däck och mekaniska stödben. Ju längre kran, desto bättre, men minst 4,5 meter.
Patuvagnarna med 5 meters kran brukar ligga mellan 55 och 65 000.

Lycka till.

Avatar Fallback
Fredrick  
#23316 Kollat runt en hel del nu, dessa källfri vagnar verkar i alla fall på papperet vara mycket prisvärda. de är inkl. wire osv osv. KTS billigaste för samma pris har inte alls samma fördelar, fast på vagnen osv osv. Så vad är haken med dessa, billig stål, dåliga svetsning osv osv, de har ju förekommit klagande på vagnens konstruktion tidigare på forumet.

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23338 Om man nu köper begagnat så gäller det att kolla leder på kran och ev vagnstyrning så de inte är uppglappade.
Kolla oxå efter sprickor i kran o vagn.
Smalare hjul än 400 är nog inte att rekomendera.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).