Bioenergi

Gissa antal kubik ved

37 inlägg 22203 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gissa antal kubik ved

valmet862  
#232766 9 säckar är min gissning

Användarvisningsbild

Re: Gissa antal kubik ved

towes  
#232773 14 st. Låter mycket men det var ju ingen som gissat det än. Hoppas på mycket luft... :wink:

Avatar Fallback

Re: Gissa antal kubik ved

Palakangas  
#232779 Beror på hur många säckar du hade. :grin:

Avatar Fallback

Re: Gissa antal kubik ved

hakki  
#232783 12,5 säck

Avatar Fallback

Re: Gissa antal kubik ved

pasvik  
#232791 9,5 sekk

Användarvisningsbild

Re: Gissa antal kubik ved

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232795 Jag tippar på 11,5 säck.

Användarvisningsbild

Re: Gissa antal kubik ved

JensSkoog  
#232797
towes skrev:14 st. Låter mycket men det var ju ingen som gissat det än. Hoppas på mycket luft... :wink:

Nu har non børjat tippa halva secker ochså! Vi ventar spent på avsløjandet!

Avatar Fallback

Re: Gissa antal kubik ved

tallen100  
#232799 13 st.

Avatar Fallback

Re: Gissa antal kubik ved

axwell  
#232800 Slurfi är nog ute och försörjer sig, dragit till jobbet kanske, dynamitard enl. en blogg.

Användarvisningsbild

Re: Gissa antal kubik ved

halvproffs  
#232802 5,7st.Slurfi är en noggrann person så han har säkert staplat och rättat till lite här o där.

Användarvisningsbild

Re: Gissa antal kubik ved

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232803 Ja det blev faktiskt hela 14 stycken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gissa antal kubik ved

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232807 Jag har intalat mig själv att inte ta med varken för små pinnar och ej heller extremt krokiga björkar
men väl ute i skogen så känns det som att allt ska med hem.
Det är en delförklaring till ngt ojämn hög, en annan delförklaring är att den lastades
från en ofördelaktig vinkel, högen låg mellan vagnen och stockbordet, så ska man inte göra.
Under kapningens gång upptäckte jag att säcken blir bättre fylld och inte lika vältig om den får stå
med säckbotten nära marken istf hängande högt upp.
Men nog hade det blivit färre säckar med 30cm ved, det är mkt luft i dessa 50cm säckar.
Ni har gissat mkt väl och flitigt, det roar mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gissa antal kubik ved

JensSkoog  
#232811
Slurfi skrev:Jag har intalat mig själv att inte ta med varken för små pinnar och ej heller extremt krokiga björkar
men väl ute i skogen så känns det som att allt ska med hem.
Det är en delförklaring till ngt ojämn hög, en annan delförklaring är att den lastades
från en ofördelaktig vinkel, högen låg mellan vagnen och stockbordet, så ska man inte göra.
Under kapningens gång upptäckte jag att säcken blir bättre fylld och inte lika vältig om den får stå
med säckbotten nära marken istf hängande högt upp.
Men nog hade det blivit färre säckar med 30cm ved, det är mkt luft i dessa 50cm säckar.
Ni har gissat mkt väl och flitigt, det roar mig.

Da har "towes" kaffe och dopp til goda, som fikk rett! Jag bjuder om vi treffs.
Annars kjenner jag godt det med at "allt ska med hem". Det brinner ju, och all ved går å elda med. Om man inte har ved så kan man ju elda med slitna gummikengor, slik min mamma gjorde - hela øn luktade brent gummi!

Användarvisningsbild

Re: Gissa antal kubik ved

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232816 Haha

   TS
Avatar Fallback

Re: Gissa antal kubik ved

axwell  
#232833
JensSkoog skrev:Slurfi skrev:Jag har intalat mig själv att inte ta med varken för små pinnar och ej heller extremt krokiga björkar
men väl ute i skogen så känns det som att allt ska med hem.


Trodde under flera år frun hade varit med och lastat på småskräp som jag sorterat bort, när det inte längre var sannolikt utgick jag ifrån att det måste vara sånt som jag tagit tillvara på tomten.
Först på senare tid har jag insett att ögonmåttet är felkalibrerat mellan skog och vedbacke.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).