Motorsåg och handhållet

Tankning bränsle olja i motorsåg

46 inlägg 24456 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

Bax  
#229952 Så brukar jag också göra :)

"Hmm, märkligt vad det här trädet savar mycket? NEJ, inte igen."

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

macke  
#230056 Diesel i röjsåg har någon testat :roll: det bolmade vit fin rök :sad:

Användarvisningsbild

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

JensSkoog  
#232650 Olja i bränsletanken, två gonger på en dag, med en som skulle læra om motorsåg som publik! Kom i kategorin: "kom i håg å kolla skickligt vilket hål du tømmer soppa och olja i".

Avatar Fallback

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232677 Nej, inte ännu. Kommer möjligtvis hända då man är lite tankspridd ibland.
Däremot har jag tankat bensin i Passaten -06 Tdi 140...
Gissa om sambon blev glad då vi skulle julhandla egentligen.

Avatar Fallback

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232681
krippe lingon skrev:Nej, inte ännu. Kommer möjligtvis hända då man är lite tankspridd ibland.
Däremot har jag tankat bensin i Passaten -06 Tdi 140...
Gissa om sambon blev glad då vi skulle julhandla egentligen.


Kom du på dig själv med fel slang, eller blev det mycket krångel?

Användarvisningsbild

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

totte  
#232683 Några motorskador?

Avatar Fallback

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232685 Hann tanka fullt 40L.
Måste varit riktigt ur gängorna då.
Kommer till macken, stannar vid pumpen, stänger inte av bilen?! (Vilket jag alltid gör annars), hoppar ur, matar i kortet, går fram och tar första bästa handtag.
SUCK! Glömt och öppna tankluckan, springer fram, slår till knappen, tillbaka stoppar i munstycket, spyr lite galla över mig själv om att minnet sviker allt oftare.
Börjar fundera varför det luktar bensin, tittar runt för och se om någon annan bil som tankar läcker, nähä, inte det, men Vafan! Grönt handtag i Passaten.....
Jävl... Kom en skaplig ramsa, innan jag fick fart och slog ifrån pumpen, men? bilen står ju och går.... Springer fram, kastar mig in i kupén och slår av bilen...

Sambon ser ut som ett frågetecken medans jag drar ännu en ramsa högt.

Hon
- vad har hänt?
Jag
-ditt dumma jäv... osv, nöt till sambo har tankat bensin....
Hon
-SUCK!

Ringer mecken jag använder mig av och möts av världens asgarv när jag påtalar problemet, det enda han frågar är hur långt vi kom innan bilen stannade. Sa att jag slog av den innan den stannat, tanka ur och fyll i diesel istället så är problemet löst.
Bogsering hem.
Och han hade rätt, tog en timme hemma i carporten att tanka ur och tanka i rätt bränsle, sen gick bilen som vanligt.
Inga skador på vare sig insprutningspump eller motor blev det den här gången.

Lätt hänt är det iaf...

Hoppas ni fått er ett skratt, för det gör jag numera..

Avatar Fallback

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

Blivande snickare  
#232687 Tack för ett gott skratt så här på morgon kvisten! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

totte  
#232721 Du är nog inte den första och inte den sista, peppar peppar, har ännu inte gjort det! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

anersimyra  
#232722 Jag stressade iväg till ett jobb jag var försenad till, stresstankar på annan mack än min vanliga, kommer en kilometer innan det är stopp. Börjar efter det med mantrat, hjuling och båt ska ha bensin från grön slang, bilen ska ha diesel från svart slang. Två veckor efter första fadäsen far jag stressad in på ännu en mack jag inte brukar tanka på. Jag rabblar på mitt mantra, ser dieselpumpen, åker runt till andra sidan pumpen och tankar fullt. En kilometer senare skär plötsligt matarpumpen i tanken, självklart var det en jävla dubbelpump med diesel på ena sidan och bensin på sidan jag valde. Att ännu en gång på kort tid kassera 50 liter soppa fick snålvargen att vakna. Jag räknade ut att dieselinblandningen var högst två procent. Jag blandar därför ner till en procent diesel i soppan som jag tankar i hjulingen. Självklart har jag räknat fel, inblandningen var tjugo procent från början, efter ett par tankar med denna soppa blev det dags för en omfattande service på hjulingfan :x :geek:

Användarvisningsbild

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

Kse  
#232865 Jo nog har man lyckats få kedjeolja i tanken nån gång, i bilen har jag ännu inte lyckats tanka fel.
Farsan däremot tankade en gammal dieselmerca med bensin på 80 talet, den dog...

Användarvisningsbild

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

Karl16  
#402104 Jag slog ett par klunkar kedjeolja i fel hål på kombidunken här om dagen. [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Avatar Fallback

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

husqvarna_med_sthil  
#402126 Jag har slagit i fel hål jag också samt tankat en par liter 95 i en diesel jag hade tidigare.Var på väg från Motala till Sundsvall och skulle tanka upp innan jag for. Kom på mig själv efter några liter och fyllde sedan upp med diesel och det märktes inte av. I lumpen körde jag mc, en tvåtaktare och inblandningen fungerade så att man med tanklocket drog upp en kedja genom ett rör i tanken så det tätade i botten av röret sedan fyllde man upp med tvåtaktsolja för rätt mängd till full tank bensin. Efter en par liter började jag fundera.... det tätade inte i botten ... fyllde upp med bensin och körde i ett moln av blåaktig rök men mc´n gick att köra :lol:

Användarvisningsbild

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

svampbob  
#402131 Det viktiga är väl att ha en riktig F1 teknik vid tankningen. Ett team på tre killar som fyller bränsle, olja och filar kedjan vid varje depåstopp. Ja också en som serverar föraren vätska och förtäring.

Användarvisningsbild

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402223 Ta i trä, men jag har faktiskt lyckats undvika att hälla i fel hål. Tumregeln för sågarna är ju lätt, oljan fram och soppan bak. Bilar = bensin, traktor = diesel (utom för Grållen :grin: ). Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en diesel-bil, verkar vara gammalmodig teknik nu när el eller el-hybrider kommer mer och mer och särskilt som att man verkar behöva fuska för att få dieselbilarna att uppvisa acceptabla testvärden som är konkurrenskraftiga mot bensinbilarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).