Skogsvagn (Huggarvagnar)

Pajad Bomcylinder

15 inlägg 6579 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pajad Bomcylinder

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232586 Jag har skickat följande mail till Junkkari i Finland, men jag har ännu inte fått något svar. Det kanske finns någon här på forumet som kan hjälpa mig!

I have a Patruuna forest crane 4500 manufactured 1988 serial number 4230 . The cylinder which lifts the boom has broken so I need to buy a new one. So I have some questions which I hope you can answer:

1. Who is selling spare parts for this Patruuna crane in Sweden?

2. Is the part number for this cylinder 410600?

3. If I need to buy a cylinder from some other reseller, what are the characteristics of the cylinder. Measurements?

Best regards



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Pajad Bomcylinder

Blondin 750  
#232613 Hej!

Sök reda på en hyd.cylinderverkstad/tillverkare som gör en ny åt dig istället, det är inte alls säkert att det blir dyrare än att köpa en ny orginal, om du nu skulle få nys om nån som säljer sådana.
Jag har låtit tillverka ett antal mindre med prislapp på från 1000:-exl moms. Det är billigre än man tror. /

Användarvisningsbild

Re: Pajad Bomcylinder

loppan  
#232661 Det går med största sannolikhet att hitta en standard cyl som passar .
I värsta fall så får man flytta över kolvstångs öronen till den nya cylindern.
GRAPHIC0000238883.jpg

http://www.oie.se/Produkt/hyd-cylinder- ... 0-500-1%29

http://handla.swedol.se/

Avatar Fallback

Re: Pajad Bomcylinder

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232662 Vad är det som är sönder? Sprucken tub?

Användarvisningsbild

Re: Pajad Bomcylinder

hlb  
#232667 Prova med NOLIMA, men de är inte billiga. Jag köpte stången till lyftkolven efter att gripen slagit emot på min Valtra kran. (Patruuna såldes några år under Valmets varumärke.)/Hlb

Användarvisningsbild

Re: Pajad Bomcylinder

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232693 Jag tackar för alla förslag! Jag tänker ge Junkkari måndagen till att svara på mitt mail innan jag försöker på annat håll.

Stången är krokig och tuben har sprickor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pajad Bomcylinder

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232697 Prova med Hamek i Kil,eller nån annan verkstad som håller på hydraulcylindrar,blir säkert inte dyrare än original och kanske inte dyrare än att köpa nån universal och byta öron på .

Avatar Fallback

Re: Pajad Bomcylinder

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232753 Lantmännen sålde väl Patruuna under ett antal år?

MVH
MN

Användarvisningsbild

Re: Pajad Bomcylinder

machonisti  
#232827 Gissar att mina finska landsmän inte svarat på ditt mail!

Användarvisningsbild

Re: Pajad Bomcylinder

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232842 Efter påtryckningar så fick jag svaret "Unfortunately our warehouse is on holiday, but we try to answer as soon as possible to your questions." :sad:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pajad Bomcylinder

totte  
#232851 Finland tycks vara som Sverige, är det semestertider så är det kört.

Användarvisningsbild

Re: Pajad Bomcylinder

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236394 Äntligen är problemet löst. Hydraulteknik i Timrå hjälpte mig att skaffa en ny cylinder så nu är man på banan igen.

BomcylinderNy.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pajad Bomcylinder

JensSkoog  
#236402
mmart skrev:Efter påtryckningar så fick jag svaret "Unfortunately our warehouse is on holiday, but we try to answer as soon as possible to your questions." :sad:

Undrar vart "Warehouse goes on holiday", och hur - BREEEEED transport!

Avatar Fallback

Re: Pajad Bomcylinder

axwell  
#236412
JensSkoog skrev:Undrar vart "Warehouse goes on holiday", och hur - BREEEEED transport!


Oj,oj, oj, här hade vi bara en barack som skulle flyttas omkring i Stockholm och då krävdes det 20-40 specialbilar bara för personalens transporter plus några hundra polisbilar.
Massor av viktiga vägar och gator spärrades av, tom hamninloppet mot Grand Hotel blockerades.

Avatar Fallback

Re: Pajad Bomcylinder

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236566 En barack med stort B haha

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).