Skogsröjning

Plantröjning 1'a året?

10 inlägg 7529 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantröjning 1'a året?

Werner85  
#232372 Hej

Har köpt en mark precis där förra ägaren avverkat en del och precis planterat det innan jag tog över i dagarna.

Hygget blev inte markberett innan plantering och det har redan börjat komma upp asp, gräs och hallon lite varstans.

Är det någon ide att gå med röjsåg redan nu eller är det bättre att vänta något eller några år innan man gör det?

Mvh Henrik



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Plantröjning 1'a året?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232375 Lite bilder hade underlättat analysen. :wink:

Avatar Fallback

Re: Plantröjning 1'a året?

Werner85  
#232377
Vedmaskin skrev:Lite bilder hade underlättat analysen. :wink:


Hehe, ja det kan jag ju hålla med om :wink:
Skall försöka lösa det under dagen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantröjning 1'a året?

Mäki  
#232383 Hur lång tid har det gått mellan avverkningen och planteringen?
Hur stor areal rör det sig om?

Avatar Fallback

Re: Plantröjning 1'a året?

Werner85  
#232384
Mäki skrev:Hur lång tid har det gått mellan avverkningen och planteringen?
Hur stor areal rör det sig om?


Det avverkades i vintras, efter jul tror jag det var, planterades för två-tre veckor sen.
Ca 6ha handlar det om.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantröjning 1'a året?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232388 Generellt sett så är det ju bra att röja flera gånger men man vill ju inte röja mer än nödvändigt.
Är det tall eller gran som blivit planterad? Ibland kan det vara bra med en skärm för att skugga granplantor men om det är tall så mår de bäst av att stå för sig själva i solljus.

Avatar Fallback

Re: Plantröjning 1'a året?

Werner85  
#232395
OAS-forests skrev:Generellt sett så är det ju bra att röja flera gånger men man vill ju inte röja mer än nödvändigt.
Är det tall eller gran som blivit planterad? Ibland kan det vara bra med en skärm för att skugga granplantor men om det är tall så mår de bäst av att stå för sig själva i solljus.


Ja det har jag läst här på forumet men han jag köpt marken av tyckte att jag kunde gå på med röjning redan nu. Så jag blev osäker :-\
Det är gran som är planterat, dock olika "modeller", några är långa 30cm medans andra är korta 10cm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantröjning 1'a året?

Mäki  
#232398 Jag skulle inte gå in och röja ännu utan vänta tills 5-8 års ålder och då bruns röja en cirkel runt plantan och sedan göra en plantskogs röjning vid ca 15 år ålder men det
har mycket att göra med bonitet och hur kraftigt uppslaget av sly är.

Svårt att ge något generellt svar som fungerar över hela
landet men något ditåt så tycker jag skulle kunna fungera.

Avatar Fallback

Re: Plantröjning 1'a året?

80-90  
#232409 Hej jag brukar alltid gå in å brunsröja bestånden när dom e 2 år å tycker jag ha fått väldigt bra resultat med det , men det e nog ingen fara om du väntar tills det e 5 år men inte längre . Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Plantröjning 1'a året?

towes  
#232430 Visst är granen gynnad av skärm och trivs i skugga, men när du säger att inte minst hallonriset kommer så blir jag lite fundersam på om det går vänta alltför många år.

Just i skog där det kommer mycket hallonsnår så hade jag nog gått in med en brunnsröjning ganska snart. Man ska ju ha en chans att hitta plantan också och är de idag så små som 10 cm så hade jag beroende på växtligheten gått in med första brunnsröjning kanske år 2-3?

Där det t.ex. växer rikligt med gräs så brukar vi själva ha årliga åtgärder tills granen nått över knähöjd, men det är mest på gammal ängs-/åkermark. Men vi har även ett omarkberett planterat hygge som fått mycket hallonsnår, ormbunkar och gräs har tagit väldigt stor skada då det "glömts bort" de första åren. Gräs eller för den delen klent ris som lägger sig över plantan under hösten kan lätt kväva den, särskilt om den är liten. När snön lägger sig ovanpå riset så har plantan inte en chans. Upplever även problemen större på flack mark än i sluttningar.

Nu ska jag dock säga att det endast är få delar som drabbas så hårt, för det mesta klarar sig våra planteringar väldigt bra. Så det viktigaste är nog att du regelbundet går över dina planteringar och följer utvecklingen. Antagligen kommer du inte behöva agera på alla 6 ha utan på de delar med värst underväxt.

Ser fram mot lite bilder.
Skriv gärna även var i landet du befinner dig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).