Skotare

Skotare med stegmatare

43 inlägg 30708 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

bulten1  
#232276 Först du Roten, skotar du själv också eller har du nån annan som gör det? Har du också problem med att växling fram och back strular med fukt i diverse elektronik.

Nu du Stegmaster. Jag kan hålla med om att jag är för produktions inriktad, att vrida på huvudet är ju inte hela värden. Det jag tänker mej rent teoretiskt är att kranpelaren sitter 1-2 meter framför dej.

Sen ska man med kranen långt utskjuten prova att få tag på ett träd utan att skada kvarvarande träd.

Det klart att jag inte tänker mej att producera som proffs gallrare, men samtidigt ska det gå att jobba någorlunda bekvämt.

Denna tråd startade jag för att få så mycket kött på benen innan eventuellt köp, så en del frågor kanske verkar petiga eller helt enkelt felställda. Men det är intressant att diskutera.

Till sist är det ju så att mycket av all diskussion här på forumet går ut på att få ihop så billiga men ändamålsenliga lösningar som möjligt. Hade man pengar vore det ju bara att handla skördare, skotare och mera skog. Men det vore ju lite tråkigt det också jag ser detta lite som en sport. :smile:

   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232287
bulten1 skrev:Först du Roten, skotar du själv också eller har du nån annan som gör det? Har du också problem med att växling fram och back strular med fukt i diverse elektronik.



Hade lite problem men nu när man vet vart det är så är det inga större bekymmer. Tror många hobbymaskiner får problem med fukt då elektronik är inblandat då dom körs för lite.

Jag skotar själv med en TEG904 men köpt en 6400 med twintrac som kommer i bruk till vintern. Ska sälja TEG:arn så fort markberedningen är klar.

Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

bulten1  
#232290 Ok har själv haft en Valtra 6250 HiTech med Twintrac. Och till det en Nokka gallringsprocessor. Problemet tycker jag med att nyttja Twintrac i skogen är att det blir "bakhjulen" som styr och det är svårt att hålla rätt på dom.

Just nu så har jag en Suzuki 500XP och en Kranman T1900. Detta är ett väldigt fint ekipage men har man för mycket gallring så går det inte att manuellhugga och köra med fyrhjulingen. Det tar för lång tid med heltids jobb på dagarna.

Får jag sälja iväg detta ekipage så lägger jag till pengar och köper en gallringsskotare med en stegmatare om ingen här kommer med en bättre lösning. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232297
bulten1 skrev:
Får jag sälja iväg detta ekipage så lägger jag till pengar och köper en gallringsskotare med en stegmatare om ingen här kommer med en bättre lösning. :smile:

En bättre lösning :wink:

http://www.blocket.se/lulea/Begagnade_s ... ca=1_9&w=0

Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

bulten1  
#232303 Det kanske är den optimala lösningen för all framtid :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232311 Funderar själv på om man skulle köpa sig en lite större grävare än den 2 tonnare jag har nu och hänga ett agg i den. Men vet inte hur gungigt det blir i skogen.

Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

crille72  
#244303 har köpt en 868 och ett arbro stroke 350 som jag ska låta hänga på.
kommer med fler bilder kommer så snart aggregatet sitter på

Användarvisningsbild

Re: Skotare med stegmatare

totte  
#244310 Spännande, ser ut att vara en fin gamling.

Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

kockum  
#391811
Blivande snickare skrev:
machonisti skrev:
Bax skrev:Ser man att backa, och hantera aggregatet, även när lasset börjar att fyllas på?

Tvivelaktigt!

Hur skulle det då vara att köra framåt å lägga virket i hög bredvid vägen å sen lyfta på efter att trädet är färdigt :-? . Då skulle man ju se.

Börjar bli intressant den här diskussionen :smile:

Jag har en naarva s23 på en kockumskotare,går alldeles utmärkt. Man kör framåt viker undan nosen avverkar och bygger väg samtidigt och lasta det som ska lastas.Sedan vänder man och tar från sidorna och lastar.
Fråga gärna om ni undrar över min teknik.

Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

brassel  
#392164 Vore kul om du kunde lägga upp en film på den tekniken @kockum :)

Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

kockum  
#392210 Jag har ingen film och det kommer att ta lite tid att få fram den men fråga gärna??????????det funkar.

Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

brassel  
#392313 Jo det låter intressant. Har med min S23 kört med skogsvagn i vinter, tänkte testa med på grävaggregat i sensommar.
Ditt upplägg tänker jag kanske skulle kunna funka tillsammans med en ganska liten skotare, typ Woodtiger.

Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

kockum  
#392393 Det kommer att fungera men jag har sett några som kör med grävare och stegmatare,jag tycker det ser knöligt ut enda fördelen måste vara att vagnen blir ledig och gripen sitter på,men jag har svårt för att gå omvägen. MVH Kockum

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).