Skotare

Skotare med stegmatare

43 inlägg 30692 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skotare med stegmatare

machonisti  
#232066 Tycker inte att 3 skotarlass är litet icke van eller inte. Det gör man inte med motorsåg. Men ibland får man nästan den uppfattningen här på forumet.

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

bulten1  
#232073 Fan va alla märker på allt ( läs detta med lite ironi). :wink: Sitter du i maskinen 8 tim per dag så får man väl skota ut när det blir för mycket.

Det är väl endast på vinter med snö som täcker virket som gör att man inte vill ha allt för mycket liggande. Men kör man lite mindre kanske det räcker med att skota 1 gång i veckan.

Efter som jag inte har provat konceptet än utan att genom forumet först få lite feedback så kan jag inte skriva exakt hur många timmar man skördar respektive skotar.

Detta kanske inte heller är ett koncept som fungerar och då återstår snart bara att köpa en skördare och en skotare och det är inte försvarbart med den mängd skog jag har. Så då skiter jag i detta.

Nu har jag provat med en Valtra 6250 med Twintrac och rullmatad processor med kran.

Jag har provat att hugga och vinscha in med huggarvagnens vinsch.

Och just nu har jag en Suzuki med en Kranman T1900.

För och nackdelar med allt. Jag kanske vill vara för effektiv. :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skotare med stegmatare

svampbob  
#232091
machonisti skrev:Tycker inte att 3 skotarlass är litet icke van eller inte. Det gör man inte med motorsåg. Men ibland får man nästan den uppfattningen här på forumet.


Nä numera är det ju knappt att man hinner tre lass mellan tankningarna av sågen :wink:

Användarvisningsbild

Re: Skotare med stegmatare

machonisti  
#232207
svampbob skrev:
machonisti skrev:Tycker inte att 3 skotarlass är litet icke van eller inte. Det gör man inte med motorsåg. Men ibland får man nästan den uppfattningen här på forumet.


Nä numera är det ju knappt att man hinner tre lass mellan tankningarna av sågen :wink:

Jag tycker sådana sågar är för tunga fulltankade.

Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

bulten1  
#232209 Det fes av lite här, men jag fortsätter att tjata får vi se om nån orkar svara.

Jag såg ett Arbro aggregat och där följer det med spakar som knapparna sitter på. Det gör det säkert på fler aggregat, men hur funkar det måste man byta ut original spakarna?

En TJ 810 sitter det ju minispakar i så dom vill man ju behålla. Finns det knappar till stegmataren som man kan sätta på en palett kanske eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232213
machonisti skrev:Tycker inte att 3 skotarlass är litet icke van eller inte. Det gör man inte med motorsåg. Men ibland får man nästan den uppfattningen här på forumet.


Vad jag menade var att ska man hugga i 2 veckor så har man bra med kubik på backen. Jag har bara längdmätning på min nu då kedjan är av till diamätningen. Man blir förvånad då man sätter sig i skotaren och ser hur mycket det blir av en dags körning.

Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

foton  
#232216 Till Naarva ingår en knappsats med 4 knappar, som du kan montera på spaken. Jag köpte en radioutrustning för 1650 kr. och kunde skippa ledningarna.

Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232218 Har provat Naarva men om man sätter den på en maskin för proffsbruk så blir man besviken. Man ska pumpa fram och tillbaka med gripknappen. Man har tillgång till bra oljeflöde men man får nöja sig med det som är avsett för gripen. Man får vänta i evighet på att kniven ska krypa in tillbaka efter kap.
Men detta var på 90-talet. Kanske har de utvecklat dem? Den här med vajerdragna matarvalsar verkar lite kul.

Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

bulten1  
#232223 Roten vad har du för rullmatare, du måste nästan ha en extra pump för att fixa flödet eller?

Har du haft en stegmatare förut?

Jag har också tittat på den där Naarva´n med vajerdrivna valsar, jävligt enkelt och funkar det år ut och år in så då är det kanske värt pengarna, skulle tro att den kostar lite till.

Automatik skadar väl inte, Arbron har väl det och förval beroende på vad man vill köpa till för extra utrustning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skotare med stegmatare

stegmaster  
#232224
Skogsola skrev:Har provat Naarva men om man sätter den på en maskin för proffsbruk så blir man besviken.

Jo, men det skulle man nog bli med vilken stegmater som helst. Vil man proffutstyr så köper man rullmatare.
Just Naarva`n har ju dessutan "snabbsteg" (som snabbgång på en vedklyv), så dom 10del. sek man får venta på kapknivens retur, tjäner man nog inn på detta tilsamman med tiden man behöver til at byta kedjor på annan typ stegmater.
Har man 50l/min så går det hyffasd ( nu med nya grävaren har jag 80l/min, så numera går den som et skollat troll. :wink: )

Och visst kan det verka tråkit at mata steget med gripspaken, men sitter man ordentlig med letta och fina spaker (typ grävmaskin, eller nyare skotare), så er det inget som stör mig. (Inget problem at sitta en hel dag i grävaren och köra, dock skulle jag nog inte tycka om at sitta bakåtvändt i Valmet med griplasteren och köra någon lengre tid.)

Det enda jag saknar motsvarande andre typ av Stegmatare er at kunne kapa lite större diam. Typ 35cm rot.diam.
Annars skulle jag faktisk ta Naarvan alle dager i veckan.
Körde tidligare et pr år med et Tapio 250 som er snarligt Arbro, och inte saknar jag detta. 8)

Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

bulten1  
#232226 Original har en TJ 810C en pump på 74cc om den snurrar med 1000 rpm ger den väl 74 minut liter. Men sen vet jag inte om den är upp eller ner växlad eller om den går direkt på motorn?

Är det problem med att greppa träden med en vanlig skotarkran när man kommer bort åt 8-10 meter eller skulle det funka.

På en skördare har man ju en parallell och den sitter vid hytten som du vrider med kranen, på en skotare har du kranen en bit framför dej (om du backar). Och dessutom ska du skicka ut aggregatet i 90 graders vinkel från maskinen så man får väl sitta och vrida på huvudet en del. Kommentarer på det :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skotare med stegmatare

machonisti  
#232256
roten skrev:
machonisti skrev:Tycker inte att 3 skotarlass är litet icke van eller inte. Det gör man inte med motorsåg. Men ibland får man nästan den uppfattningen här på forumet.


Vad jag menade var att ska man hugga i 2 veckor så har man bra med kubik på backen. Jag har bara längdmätning på min nu då kedjan är av till diamätningen. Man blir förvånad då man sätter sig i skotaren och ser hur mycket det blir av en dags körning.

OK! Jag mitt dumhuvud hängde inte med.

Peace and Love

Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232263
bulten1 skrev:Original har en TJ 810C en pump på 74cc om den snurrar med 1000 rpm ger den väl 74 minut liter. Men sen vet jag inte om den är upp eller ner växlad eller om den går direkt på motorn?quote

Flödet räcker till vilken stegmatare som helst. Men på t.ex Naarva så blir det gripventilen som begränsar.

Är det problem med att greppa träden med en vanlig skotarkran när man kommer bort åt 8-10 meter eller skulle det funka.

Du kommer att sakna tilten när det lutar. Annars är det ingen skillnad.

På en skördare har man ju en parallell och den sitter vid hytten som du vrider med kranen, på en skotare har du kranen en bit framför dej (om du backar). Och dessutom ska du skicka ut aggregatet i 90 graders vinkel från maskinen så man får väl sitta och vrida på huvudet en del. Kommentarer på det :???:



Vreda på huvudet får man göra i alla maskiner som inte har snurrhytt som t,ex Valmet 901

Avatar Fallback

Re: Skotare med stegmatare

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232268
bulten1 skrev:Roten vad har du för rullmatare, du måste nästan ha en extra pump för att fixa flödet eller?


Kör med en Lillebror skördare. Keto forst i kranspetsen.

Användarvisningsbild

Re: Skotare med stegmatare

stegmaster  
#232272
bulten1 skrev:På en skördare har man ju en parallell och den sitter vid hytten som du vrider med kranen, på en skotare har du kranen en bit framför dej (om du backar). Och dessutom ska du skicka ut aggregatet i 90 graders vinkel från maskinen så man får väl sitta och vrida på huvudet en del. Kommentarer på det :???:

Min kommentar, er at det verkar som du egentlig ser etter poffsigare grejer, enn en skotare med stegmater. :???:
Hur mycket man får vrida på huvudet er nog det sista problemet man ser efter med en stegmater, då man sällan sitter och kör hela dager alla dager i veckan som en vanlig skördare.
Jag anser en stegmater vara en redskap för självhuggare i egen skog, och kanske lite hos grannen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).