Föryngring

Viltbetning på granplantor

19 inlägg 17612 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Viltbetning på granplantor

Danne77  
#232105 Har haft lite viltbetning på granplanorna jag satte förra våren. Djuren har tagit topparna. Jag hörde av en annan skogsägare att det inte gör så mycket för att då växer rotsystemet sig starkare istället ( energin går dit istället) Problemet kan enligt honom bli att det vill bli 2 toppar nästa år istället så då får man klippa bort den ena. Stämmer detta eller e det något gammalt folk sagt förr?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Viltbetning på granplantor

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232127 Kan bli både två, tre eller fyra toppar. Spara den bästa/rakaste, ta bort resten. Eller gör inte det så kan trädet tillslut hitta en topp som tar över helt av sig själv men då blir det lätt sprötkvist av den som inte tog sig.

Avatar Fallback

Re: Viltbetning på granplantor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232131 Spenderade en dag med att tukta mina sitkagranar, rådjuren gillar topparna där. Och kanske kronhjorten med.

Visst blir det dubbeltopp!

Användarvisningsbild

Re: Viltbetning på granplantor

halvproffs  
#232132 Planterade 1ha våren 1981, dom gick till bra. December kom med snö alla dagar så 31dec var det ca 1m snö. Rådjuren led, sparkade fram grantopparna och åt upp dem. Riktig nödföda alltså. Gjorde ingenting åt det men granarna blev hur fina som helst. Har du tid kan du ju ta en sekatör och spara finaste toppskottet.

Avatar Fallback

Re: Viltbetning på granplantor

sveakatten  
#232133 Kan du ta några kort på hur granarna ser ut? Jag har samma problem och vet inte vad man ska göra.

Avatar Fallback

Re: Viltbetning på granplantor

Danne77  
#232154 Inte mycket att ta kort på ;) De har bara tagit toppskottet.. Ska se hur det ser ut till våren hur de nya skotten kommer.. MEN é det så att rötterna stabiliseras mer pga av viltbetning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Viltbetning på granplantor

halvproffs  
#232156 så här ser planten ut efter tuffa vintrar

Avatar Fallback

Re: Viltbetning på granplantor

Städaren  
#473207 Tänker behandla täckrotsplantor satta i våras nu under hösten med Trico. Är det nödvändigt att behandla alla plantor eller kan man glesa ut i mitten av hygget? Räcker det med 1-2 års behandling eller tills toppskotten blivit grövre för att skydda mot rådjur? Fick ca 2/3 av de granplantor jag satte förra hösten toppbetade. Har tidigare inte haft problem med rådjursbetning. Är höstsatta plantor mer begärliga? Avvaktar utvecklingen för de redan betade plantorna. Om de vinner striden mot tuvtåteln får jag väl klippa dubbeltoppar, annars hjälplantera med större barrot. (G32, södra Gästrikland, markberett)

Avatar Fallback

Re: Viltbetning på granplantor

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473211 Har man investerat i plantor och förarbete är det bättre att bita i det sura äpplet och ro det i hamn. Viltbehandla, klipp dubbeltopp och trampa tuvåtel så du vårdar din investering.
En hjälpplantering blir knappast lika bra som första försöket, dessutom tappar du tid och skapar en ojämnhet i beståndet.

Avatar Fallback

Re: Viltbetning på granplantor

jannee  
#473254 Bössan eller ryggspruten är vad du har att välja på.
Lämnar du ett eller flera rådjur kvar så betar säkert någon av dessa dina obesprutade plantor, m.a.o. spruta ALLA.
Planterade höst, sprutade nästa höst och vintern året därefter betade rådjuren plantorna :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Viltbetning på granplantor

Traktordave  
#473380 Hur länge/många år efter plantering föreslår ni viltbehandling typ Trico? Gäller södra Sverige

Avatar Fallback

Re: Viltbetning på granplantor

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473382 Det är mycket som påverkar men mellan 3 och 7 år.

Användarvisningsbild

Re: Viltbetning på granplantor

Traktordave  
#473392
busholle skrev:Det är mycket som påverkar men mellan 3 och 7 år.

Tack! Utveckla gärna

Avatar Fallback

Re: Viltbetning på granplantor

morco  
#473428 Jag planterade en knapp hektar gran våren -14 som under första vintern toppbetadades till 50%, jag var helt bedrövad över min första plantering men gick en förmiddag med sekatör kommande försommar och klippte dubbeltoppar. Året därpå sprutade jag trico och granen ser hur glad ut som helst och de längsta är nu uppemot 1,5-2 meter.

Jag kommer i kommande planteringar spruta första och kanske andra året, därefter ska de vara förbi rådjuren och älgen verkar skita i granen. Tallen däremot sprutar jag eller virar frystejp så långt upp jag når!

Avatar Fallback

Re: Viltbetning på granplantor

uffejohan  
#473433 Jag sprutar också varje år. Granplantor under två år efter plantering och tall några år till. Har efter jag började spruta knappt en enda betad planta. Så fort det blir torkväder nästa vecka är det dags att ta fram Solosprutan igen. Visserligen är Trico rätt dyrt men i jämförelse med skadade plantor är det billigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar