Motorsåg och handhållet

3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

48 inlägg 41851 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

hydraulslange før grasrøjning

JensSkoog  
#232128
BM 35 skrev:Har för mig att jag sett det finns ett fäste som du kan fästa två bitar av en hydralslang att röja gräs med eller har jag drömt

Møjligt det, tror jag sett not slikt non gong. Mycket rart som har varit å køpa, men hur blir det med balansen undrar jag. Især mina Stihlsåger er mycket kjensliga på det. Min gammla J.red er så slarkig så den skakar oavsedd,

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232129
BM 35 skrev:Har för mig att jag sett det finns ett fäste som du kan fästa två bitar av en hydralslang att röja gräs med eller har jag drömt


Ja Erasure, jag såg det på Elmia.


Men där jag hålls tillåts bara "skärande" verktyg såsom t.ex lie, slåtterbalk (av promenadmodell) eller gräsröjare med stålklinga.
Tanken är att fröställningar ska hållas hela vid slåttern, sedan ska höet fröa av sig under räfsning och bortkörning. På hösten efterbetas och då ska frön trampas genom grässvålen.

Användarvisningsbild

Tre/fyrtandig klinga versus Erasure

JensSkoog  
#232136 Tittat på videoen. Ser jo faktiskt elegant ut, men jag kommer nog holla mig till mina tretandiga klingor. Dom passar mycket bra før arbetet med røjning av sly och gras i planteringen och inte minst i grøftrøjningen. Så lenge dom er vassa, tar dom allt jag trenger å ta, utan problem, och om man stenhugger så går det bra.

Avatar Fallback

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

Ivarsson135  
#232139 Vi kör med Erasure Hydraulslang och det fungerar bra. Inga problem med balans och håller väldigt bra. Perfekt när man har lite grövre material att slå (nässlor, hallonbuskar mm) men går också att slå gräs med den. Skönt att man inte behöver vara så noga vid stenmuren eller ladugårdsväggen som med en klinga.

Användarvisningsbild

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

anersimyra  
#232150 Varför inte tråd ? Jag slår stora ytor industriområde och diken. Med bra tråd går det utmärkt att röja sly upp till ca 12-15 mm om man tar det senast omkring midsommar. Jag har provat bägge modeller av gräs/slyklingor, faktum är att bra tråd är överlägset klingorna. Finns inslag av något grövre sly tar man det med röjklinga efter att gräset är slaget, eller så har man med sig sekatören och klipper vartefter. Bäst fungerar lite grövre kvadratisk tråd. Det går utmärkt att anpassa ett trimmerhuvud för lite grövre tråd genom att helt enkelt förstora hålen där du fäster tråden. Min favoritmaskin är en mindre Sthilröjare, FS 150 vill jag minnas att beteckningen är, till den använder jag ett automatiskt huvud som jag anpassat för dubell tråddiameter, den kombinationen röjer lätt av grövre vedartade örter och sly upp till ca 10-12 mm utan att tråden går av. Vid partier med något grövre sly använder jag en HVA 250 med ännu grövre tandad tråd. Bäst resultat får du om du slår senast veckan innan midsommar, efter det blir både sly och grövre örter ibland för svåra att slå med tråd.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232153
anersimyra skrev:Varför inte tråd ?


Är frågan riktad till mig så är det är stipulerat av Länsstyrelsen hur skötseln ska ske och vad man får slå med. Slåtter får heller ej ske innan 15/7......kontroll kan ske när som helst.

Jag har läst att fler här är inblandade i liknande arbeten, därav tipset om Svens gräsklingor som jag tycker funkar bättre än Husqvarnas.

Användarvisningsbild

Re: Svens græsklingor

JensSkoog  
#232163
D Brown skrev:
anersimyra skrev:Varför inte tråd ?



Jag har läst att fler här är inblandade i liknande arbeten, därav tipset om Svens gräsklingor som jag tycker funkar bättre än Husqvarnas.


Bara jag finner tag i den, så ska jag kolla hur den er. Ser fram til det. Tråd blir rent for dyrt i det jag driver med, men sekert utmerkt til mycket.

Användarvisningsbild

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

anersimyra  
#232170
D Brown skrev:
anersimyra skrev:Varför inte tråd ?


Är frågan riktad till mig så är det är stipulerat av Länsstyrelsen hur skötseln ska ske och vad man får slå med. Slåtter får heller ej ske innan 15/7......kontroll kan ske när som helst.

Jag har läst att fler här är inblandade i liknande arbeten, därav tipset om Svens gräsklingor som jag tycker funkar bättre än Husqvarnas.

Jag svarade på phantoms fråga, men det var intressant att läsa ditt inlägg angående slåttertider, var finns mer utförlig info att hämta ? Intressant är att länsstyrelsen inte tycks anse trimning vara skärande arbete då det är exakt vad det är. Det är inga som helst problem att inte slå sönder fröställningar, det går ju till och med att "plocka blommor" genom trimning :lol:

Avatar Fallback

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

Tosca  
#232171 Det ska visst handla om snittytan på stjälken som står kvar, den får inte vara för söndertrasad.

Användarvisningsbild

Kraka vill int ha trausleget höy

traktorz  
#232174 Kraka vill int ha höy som ä slegen ma trau!

Slyklinga = treudd, är däremot accepterat.
Vi har tre-uddiga slyklingor till vår lilla Stihl FS200 (1.6kW & 36.3cc), som är det enda som fungerar vid grövre slag och kan läggas i strängar.

Har provat med olika trådhållare till vår röjsåg Jonsered RS44, men inget slår en treuddig röjklinga enligt vår mening. Fyrtandad klinga är inget för oss i alla fall, för klent...

Olika testade trådhållare till RS44:
Trimmerhuvud S II
Oregon Fix 35
Roach Spindel Kit

Ref:
http://www.jonsered.com/se/trimmers-bru ... uvud-s-ii/
http://www.jonsered.com/se/trimmers-bru ... en/fix-35/
♦ roachsweden (at) hotmail.com

Avatar Fallback

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232185
anersimyra skrev:.....det var intressant att läsa ditt inlägg angående slåttertider, var finns mer utförlig info att hämta ?


Det har jag ingen aning om, men jag kan anta att det skiljer i landet.
Ev. kommer datumet att bli senarelagt........vad ska man då göra på semestern, bada? :sad:

Kan tyckas vara stjälkklyveri detta med tråd vs. klinga, efter en stund är ju klingans spets lika trubbig som en tråd.

Avatar Fallback

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

Lillbetzen  
#232378 Som nämnts lite innan beror det nog lite på maskinen, har en maskin som orkar med det så är tre tänder helt klart bra.
Jag känner nog lite som "anersimyra" skriver också att tråd kommer man ganska långt med, och när tråden inte tar det så är nog det bästa sågklinga ändå, Spec för att spara maskinen :)

Användarvisningsbild

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

Skogstomte  
#232381 Jag saknar "fläkteffekten" mycket när jag kör med treuddig klinga. Tycker det är praktiskt när man kan blåsa undan gräset samtidigt som man trimmar.

Med treudden gäller det att gasa på, slår duktig om man har för lågt varv när man går emot något annars.

Användarvisningsbild

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232382 Ingen som provat skär likt de på gräsklippare?

Användarvisningsbild

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

vetinte  
#232386
Mange skrev:Ingen som provat skär likt de på gräsklippare?

Vetint :) om det är nått liknandde du tänker på men jag vet en som slipar sin 3 skäriga klinnga knivskarp ända in till centrum. Lite båg formad. Verkar fungera bra. Men jag har aldrig tänkt på det så verst. Typ om det var medvetet eller om de "blivit" så me tiden bara.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).