Motorsåg och handhållet

Flänsbricka klinga röjsåg

30 inlägg 19580 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231354 "medbringare och ännu fler tryckbrickor" vad är skillnaden? nu gott folk får vi snart lära oss nåt nytt här!? så håll till godo!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231356
mrlynx skrev:Det som skiljer är väl att på 165r stoppar man i låspinnen uppifrån när man ska ha lös muttern och på nyare sågar stoppar man i den framifrån ex. 244rx
Kan bli jobbigare att byta klinga utan rätt hål i medbringaren.


vad i hela friden svamlar du om? man stoppar i "låspinnen" på samma sätt på en 165rx , 244 rx mfl !!som på en ny hva 555fxt....alltså uppifrån!......vad menar du med framifrån???? :surp:

ja jösses......

Användarvisningsbild

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231357
Mange skrev:Har sett lite olika medbringare och ännu fler tryckbrickor. Svårt o säga vilket som hört till vad eftersom det går o flytta o blanda.
Inta alla är gjorda av HVA heller misstänker jag.

Skulle tro det bara är 65 och 165r som behöver den större tryckbrickan, men kan inte säga säkert eftersom det går o mixa mellan dem.

65/165/265 har samma hus och kan ha samma brickor.


ja, det var ju det jag sa!!......utan att krångla till det!! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231358 Mange vad i detta fall är skillnaden på medbringare och tryckbrickor? när vi pratar om den utanpåliggande brickan som med 20mm styrning och splines ligger utanför klingan på alla dessa sågar? skulle jag gärna vilja veta? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231362
j-eg63 skrev:Jag har provat o den passar :grin: Yttermåttet på brickan kanske är större på stora sågen men det har ingen betydelse


Hade jag rätt eller hade jag rätt? 8)

Användarvisningsbild

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231367 Jag har inte provat att ha mindre monterad eftersom jag haft och nog har nån kvar till 165r.
Ju större diameter det är destu bättre. Ju mer anlägg destu bättre grepp.

Det är inte alla men jag har sett det på 65 och 165R. Även 165rx men den var nog en rejält skruvad såg. Vet inte om jag sett denna på 265RX, minns inte. Möjligt är det eftersom den passar på dem. Ska se om jag har nån kvar.

I den brickan som är mot huset finns en kant/nedsänkning. Anläggnings ytan är mindre och spänning från brickan (om man använder bricka av mindre diameter) kommer närmare denna kant/nedsänkning vilket ger mindre tryck på rätt ställe som i sin tur håller mindre hårt på klinga och den ger sig/snurrar vilket ger hårdare åtdragning med skador som påföljd rätt snart.

Avatar Fallback

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

Brumsten  
#231470 Snillen spekulerar?!.

Användarvisningsbild

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231526 Brumsten. Har du sett den brickan jag försöker förklara om på 65/165 med kanten?

Var det vekligen en av HVA levererad? Jag vet inte om jag har fler ska kolla....

Användarvisningsbild

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231564 Ja gott folk! vad kan vi då konstatera av denna tråd?...jo att trådskaparen har fått svar på sina problem,utan större krusiduller!..... vissa ville komplicera till det hela....men det visade det sig att man egentligen bara behövde läsa det första svaret!.......skogsforum är fantastiskt! :grin:


Huggarn skrev:Några som jag vet passar är: hva 265rx, 252rx, Jonsered gr 50, rs 51 mfl, troligtvis även hva 244r/rx, hva 250r/rx, skulle tippa på att även hva 245r passar! dvs dom flesta äldre hva och jonsered sågar över 40cc med 20mm klinghål.

borde inte vara alltför svårt att hitta! :roll:




j-eg63 skrev:165 R heter den gamla röjsågen med borttappad klingbricka Har även en 252rx Har aldrig kiommit på tanken att flänsbrickorna skulle passa på båda sågarna det måste vara 30 når mellan modellerna möjligen att brickan var större på 165an som du säger Huggarn :grin: :grin: Tack igen för tipset


Huggarn skrev:Jag törs sätta en ganska stor slant på att 252ans bricka passar!! :wink:

menar du att du inte ens har provat??????? :surp: :grin:


j-eg63 skrev:Jag har provat o den passar :grin: Yttermåttet på brickan kanske är större på stora sågen men det har ingen betydelse


Huggarn skrev:
j-eg63 skrev:Jag har provat o den passar :grin: Yttermåttet på brickan kanske är större på stora sågen men det har ingen betydelse


Tänkte väl det!! :grin:

Avatar Fallback

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

Brumsten  
#231606 Hej, tidiga 65/165 röjare hade strjärmformade splines, senare har vinkelrät splines. Alla 65/165 har topplåsning av medbringaren.
Sidolåsning kom på 140 r, men det var en dålig konstruktion, bottenlocket var för svagt och blev snabbt utslitet.
Det ändrades till topplåsning under tiden och man fick en bättre gräsavtätning vid användande med trimmerhuvud.
Alla äldre Hva. röjare har klingstyrningen i tryckbrickan medan nyare modeller har styrningen i medbringaren.
Det är viktigt att man har rätt tryckbricka i förhållade till medbringaren så att klingan sittet fast ordentligt, det har funnits olika storlekar på
tryckbrickor till Hva:rösjsågar under åren.
Nyare röjsågar har klingstyrningen i medbringaren och det finns medbringare för både 20 mm och 1".
Jag har talat med utvecklingsavdelningen på Hva. om att göra en vändbar medbringare för olika centrumhål, får se om det kommer i framtiden.
Röjsågen är för övrigt en maskin som utvecklades av ett företag i Tandsbyn, Companion som köptes av Husqvarna.

Användarvisningsbild

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231913 Brumsten.
Fanns det nån variant av 140/39 som hade stjärnformad splines med?

Tror inte jag sett nån av de tidiga 65/165 med stjärn formad splines. Har nog nån 65 men inte kollat vad det är...

Användarvisningsbild

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231964 Skrev fel menade 140/36..

Användarvisningsbild

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

halvproffs  
#231975 Har själv en 165 och den bara går o lättstartad men i tyngsta laget så ifjol bestämde jag mig för att köpa Husqvarnas nya proffssele och det blev skillnad. Fråga till Mange; Finns det reservdelar till den OM den skulle gå sönder?

Användarvisningsbild

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231978 Känner inte till hur mycket o vad som finns tillgängligt från HVA idag.
Eftersom den har många delar samma som 265RX som var sist ut så finns det säkert en del.

Har inte mycket beg. till dessa just nu men det ramlar in en o annan då o då hos de flesta så det borde gå o hitta tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

Brumsten  
#232096 Hej,140/36 har alltid haft vinkelrät splines, tidiga modeller hade M-10 klingmutter
som senare ändrades till M-12. Däremot har det varit många ändringar på
tryckbrickorna under åren.
Ha de

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).