Verkstan

Vertygsvagn e dyl.

65 inlägg 42473 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vertygsvagn e dyl.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231067


Jag anser att även verktygstavlor hör till denna tråd så jag
postar här en bild av mitt egenhändigt ihoploppade rondellfäste
på en begagnad verktygstavla som blev över när verktygskabinettet köptes.
Jag har försökt placera rondelltillbehören på ett överskådligt vis
och plats finns ännu för ytterligare ideer.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vertygsvagn e dyl.

Henrik Petersen  
#231069 Hej

Det där var ju rigtigt snyggt. Ordning och reda, inte als sim i min verkstad.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Vertygsvagn e dyl.

totte  
#231072 MVG

Användarvisningsbild

Re: Vertygsvagn e dyl.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231075 Tackar, kan väl erkänna att detta borde gjorts för länge sedan, men man får
väl glädjas när det nu väl är gjort.

Användarvisningsbild

Re: Vertygsvagn e dyl.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231086
Slurfi skrev:
Juli2013Rondelltavla.jpg


Jag anser att även verktygstavlor hör till denna tråd...


Jo, det får väl gå, eftersom jag nu har köpt några verktygstavlor från Gigant/Toolstore och tills vidare lagt köptankarna om verktygsvagn på hyllan... :grin:

Slurfi skrev:[ så jag postar här en bild av mitt egenhändigt ihoploppade rondellfäste
på en begagnad verktygstavla som blev över när verktygskabinettet köptes.
Jag har försökt placera rondelltillbehören på ett överskådligt vis
och plats finns ännu för ytterligare ideer.


Inte alls dumt tänkt, fast lösningen med själva sladdarna borde kanske gå att fixa till lite snyggare? Har du förresten någon liknande lösning för dina handhållna borrmaskiner, eller för den delen dina handhållna elektriska sågar?
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 14 jul 2013, 22:45, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vertygsvagn e dyl.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231094 Mjo, det kommer nån lösning för tigersåg och borrflugor så småningom.
Sladdarna ska funderas lite till på.
Jag har en del handhållet i verktygsvagnen, fåse om det blir ommöblering.

Användarvisningsbild

Re: Vertygsvagn e dyl.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231862 Ja, då känns det som mina 3 verktygstavlor från Gigant (115+75 cm) börjar bli färdiginredda, så att jag kan montera upp bordsskivan ordentligt på arbetsbänken. Blir nog ytterligare någon verktygstavla för de batteridrivna verktygen (Hitachi 18 V) + lite kompletteringar.

Frågan är nu hur jag bör förfara med de större verktygen, typ kofötter, storslägga, fogsvansar, bågsågar + lite skogsverktyg, som sax, krok, brytjärn och yxor. Bör dessa också sitta på en riktig verktygstavla, eller räcker det med lite skruvar i byggplywooden (12 mm)?

Sedan undrar jag om det finns några bra hållare för trimmer och röjsåg, så att man slipper ha dessa liggandes och drällandes på golvet?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vertygsvagn e dyl.

totte  
#231867 12 mm plywood håller bra att dra skruv i för att hänga. Spånskiva gör det inte (har jag tyvärr i garaget :sad: ) Är det riktigt tunga grejor så funkar gipsexpander väldigt bra även i andra skivor än gips.

Har du kollat på hållare för spadar och andra trädgårsredskap? Med såna lite rätt placerade kan man nog hänga röjare. Bör hänga med motorn upp, små otätheter vid växeln kan göra att smörjan rinner ner i riggröret om växeln är uppåt.

Användarvisningsbild

Re: Vertygsvagn e dyl.

molnia  
#231869 intressant tråd, min tanke kring röjsåg, gjorde en kloss så sågen kunde hänga lodrätt, men tyckte se en tendens till mer läckage från bränslelocket bla. så jag skulle helst vilja förvara sågen liggande. dock så tar den gärna mest plats då.

Användarvisningsbild

Re: Vertygsvagn e dyl.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231877 Ska kolla in hållare för spadar och andra redskap.

Lite goggling gav http://www.stihl.se/foervara-trimrar-pa ... saett.aspx Motorn uppåt. Alternativt är ju att göra några krokar i taket.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vertygsvagn e dyl.

totte  
#231881
molnia skrev:intressant tråd, min tanke kring röjsåg, gjorde en kloss så sågen kunde hänga lodrätt, men tyckte se en tendens till mer läckage från bränslelocket bla. så jag skulle helst vilja förvara sågen liggande. dock så tar den gärna mest plats då.


Ett alternativ, om man har tillräckligt med plats, är att ha stadiga konsoler där röjsågar kan ligga vågrätt.

Användarvisningsbild

Re: Vertygsvagn e dyl.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232743 Jag prövade några verktygslister från Gigant http://www.gigant.se/products/2908/upph ... rok-gigant så nu hänger yxor + vändhakar snyggt på väggen. En extra verktygstavla för handsågar och kofötter gör att jag börjar få upp de verktyg jag vill ha i verkstaden.

Dock har jag börjat tänka om när det gäller att förvara motorsågar, röjsågar och bensin + kedjeolja i den isolerade verkstaden. Då det bara är självdrag där, så lär det bli en del lukter. Finns förvisso ventilerade skåp att köpa, t.ex. http://www.nimaab.se/se/art/oljeskap-fo ... atskor.php Fast då börjar det bli trångt. Vill ju helst slippa förvara bensinen i rummet för heta arbeten... Så nu lutar det åt att jag fixar ordning en riktig arbetsbänk + skruvstäd + belysning i trädgårdsförrådet. De n arbetsbänk, belysning och skruvstäd som finns där nu är ett skämt.

Sedan funderar jag på verktygsskåp/garderob. Det finns ju tydligen verktygsskåp med utdragbara hyllor. Rekommenderas dessa, eller är det bättre att satsa på en enkel lagerhylla? Jag har några nedplockade IKEA Sten och Ivar, som skräpar.

Slutligen så har jag äntligen prövat magnetiska skålar (som tillfällig förvaring av småskruvar och dylikt vid mekarbeten). - Vad f-n har jag sysslat med tidigare? Helt outstanding jämfört med gamla plastskålar.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vertygsvagn e dyl.

Nolltax AB  
#232746 Ha lite koll på dom däringa magnetskålarna dock.
Magnetklumpen i botten har en tendens att inte vilja släppa från underlaget.
Å vill den inte det när man rycker till så kan man stå där med en skål utan magnet.
Å jämrans vad det kan singla skruv då....

Användarvisningsbild

Re: Vertygsvagn e dyl.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232856
Nolltax AB skrev:Ha lite koll på dom däringa magnetskålarna dock.
Magnetklumpen i botten har en tendens att inte vilja släppa från underlaget.
Å vill den inte det när man rycker till så kan man stå där med en skål utan magnet.
Å jämrans vad det kan singla skruv då....


Fast då är det ju inte längre en magnetskål, utan endast en f.d. magnetskål. En viss skillnad i praktiken... :lol:
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vertygsvagn e dyl.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233036
Slurfi skrev:Mjo, det kommer nån lösning för tigersåg och borrflugor så småningom.
Sladdarna ska funderas lite till på.
Jag har en del handhållet i verktygsvagnen, fåse om det blir ommöblering.


Jag fick upp mina första batteridrivna borrflugor idag med hjälp av två st 60 mm rundkrokar borrfluga http://catalog.se.toolstore.com/#/?article=V16-5279830-

Den batteridrivna sticksågen och den batteridrivna cirkelsågen fick jag upp med hjälp av 2 st vanliga krokar per maskin (50 mm respektive 150 mm). http://catalog.se.toolstore.com/#/?article=V16-5279825-

Tigersåg äger jag ej...
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).