Föryngring

Döda sitkaplantor

11 inlägg 8152 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Döda sitkaplantor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228035 Mina sitkaplantor tycks ha farit väldigt illa den här vintern/våren. De är mellan 6 och 15 dm höga, planterade våren 2011 som barrot. Många är helt döda Planteringen är en södersluttning, kan det vara så att de frystorkat pga den kalla/sena våren?

Stora områden där alla dött, både högst upp och längst ner i botten.

Några plantor är döda förutom nedersta grenvarvet (5 cm ovan mark), som fortfarande lever.

Har inte sett några spår av avgnagd/avskavd bark. Däremot har blåbärsriset varit ganska visset/dött på sina ställen.

Plantorna såg OK ut i höstas. Är det någon i trakten som haft liknande problem? Verkar det sannolikt att det är frystorkat?

Och vad gör jag nu?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Döda sitkaplantor

superglue  
#228038 Många många ställen har även vanliga granplantor dött denna våren. Jag har själv hjälpplanterat dom senaste 3 veckorna. Speciellt illa är det i södersluttningar. Frystorkning pga den soliga men kalla våren.

Avatar Fallback

Re: Döda sitkaplantor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228047 Ja, det var väl det jag trodde. :( Var bor du ungefär, superglue?

Skall man vara glad eller ledsen över att vanliga granplantor dog de också? ;)

Just nu tror jag det är försent att hjälpplantera?

   TS
Avatar Fallback

Re: Döda sitkaplantor

superglue  
#228049
Mangan skrev:Ja, det var väl det jag trodde. :( Var bor du ungefär, superglue?

Skall man vara glad eller ledsen över att vanliga granplantor dog de också? ;)

Just nu tror jag det är försent att hjälpplantera?


I norra bohuslän befinner jag mig. Försök att vara glad, jag tror utan att veta att man kan få ut på försäkringen för det här. Nån markägare jag var hos pratade iaf om det.

Avatar Fallback

Re: Döda sitkaplantor

torpöbo  
#228070 Pratade med en plantkunnig i förra veckan om mina sitkor som gått ut sig och höstfrosten kan även ta dom. De plantorn jag satt är det som så med att de som stått i anslutning till en lite grandunge har klarat sig men de som stått mer fritt har gått ut sig.

Avatar Fallback

Re: Döda sitkaplantor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229275 Jag ringde försäkringsbolaget som skickade ut skogsstyrelsen för att inventera. På 90% av hygget hade ca 80% av plantorna dött. Frosttorka. :(

Så, det blir till att plantera om, en del uppslag av björk och asp som skogsstyrelsen tycke jag kunde köra vidare på, får se om viltet tar det eller ej.

Detta planterades 2011, så det är en del gräs nu. Markbereda för hand eller grävmaskin...

   TS
Avatar Fallback

Re: Döda sitkaplantor

Skogsöga  
#229382 Om det är 90% av hygget som är drabbat är väl det bästa att snitsla bort de bitar som klarat sig och markbereda maskinellt.

Avatar Fallback

Re: Döda sitkaplantor

kallen  
#229396 Våren var grym. Vet många planteringar i Bohuslän och Dalsland som har dött i frystorka.

Avatar Fallback

Re: Döda sitkaplantor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231553 Fick ersättning för plantorna, ungefär hälften försvann i sjävlrisk. ;) Hade inspektorn där och han var lite mer optimistisk, på många plantor var det en nedersta gren som fortfarande var grön. Så kanske bara lite planteringshjälp behövs, eller till och med klara sig utan. Skall ut och försöka tukta plantorna med sekatör.

   TS
Avatar Fallback

Re: Döda sitkaplantor

Lindianerna  
#231574 Hej!
Satte mina Sitka i våren -12 och de såg inte roliga ut nu i våras... men de har faktiskt tagit sig rätt bra ändå! viss ställen ser stammen och en bit ut på grenarna döda ut men så har det kommit gröna skott så dessa plantor borde väl klara sig???!
Hygget ligger i söderläge och börjar med en platå som sedan sluttar ner mot en mosse och konstigt nog är de plantorna högst upp som tagit mest stryk!!

Avatar Fallback

Re: Döda sitkaplantor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231586 Ungefär samma erfarenhet, några plantor har satt skott från under marknivå.

Tror det beror på att det var soligare och torrare högre upp.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).