Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV-vagn, Avesta eller Kranman

12 inlägg 16730 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ATV-vagn, Avesta eller Kranman

H-kan  
#231442 Här hemma börjar vi fundera på att skaffa en timmervagn till en ATV. Vår lokale handlare av diverse saluför Kranman. Lite längre bort finns Avesta.

Vi skall ha en ren vagn, utan kran eller så. För de lite tyngre 'riktiga' jobben finns en riktig skotare, men atv-ekipaget har vi tänkt till småpillejobb, där det helt enkelt är over-kill med en skotare och för bökigt att plocka ut det för hand (bära ved alltså).

Är det hugget som stucket vilken av dessa vagnar man väljer?

Det står alltså mellan Avesta TB1300 och Kranman T1100.

En annan fråga, vad gör ni av motorsåg, dunk, matsäck mm på ett sånt här ekipage? Låda på hojen?

Är det någon av er som har testat att dra(lunna) ut virke? Med snöre/rep/kätting el annan 'mojäng', typ pulka?



   TS
Avatar Fallback

Re: ATV-vagn, Avesta eller Kranman

skogsbonne  
#231451 ta den vagnen som finns närmast för det är ingen större skillnad på vanliga vagnar.
Allt är i en plåt eller trä låda på hjulingen.
Innan vi köpte en avesta med hydrual kran så blev ju vissa stockar för tunga och då släpade jag 1-4 stockar beroende på storlek i vinschen bak på hjulingen.
Pulka har vi men den är för klumpig att ta med i skogen och det duger fint med hydrual vinschen på kärran

Användarvisningsbild

Re: ATV-vagn, Avesta eller Kranman

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231461
H-kan skrev:
Är det någon av er som har testat att dra(lunna) ut virke? Med snöre/rep/kätting el annan 'mojäng', typ pulka?


Har lunnat en hel del med ATV pulka (glasfiber). Fungerar riktigt bra och välter faktiskt mer sällan än man tror. Väldigt stor skillnad mot att dra utan pulka.

Avatar Fallback

Re: ATV-vagn, Avesta eller Kranman

Nolltax AB  
#231503 Köra ut vedpinnar med ATV-vagn utan kran.
http://www.carlmans.nu/?page_id=51 utklassar dom andra två...
Såglåda på ATV. http://ekagard.com/atvlada.html. Kostar en slant dock.....
Fast vad gör inte det till ATV...?

Avatar Fallback

Re: ATV-vagn, Avesta eller Kranman

Nolltax AB  
#231506 Glasfiberpulka underlättar stort vid lunning.
Med lite teknik får man med ett helt knippe massaved.
Eller ännu hellre, skippa skogsvagnen å köp en Alaskapulka istället.
http://skogma.se/. sök på "ALASKA SLED MEGA ATV".

Nähä, det funkade inte. Sök på ALASKA SLED å gå vidare.

Avatar Fallback

Re: ATV-vagn, Avesta eller Kranman

Nolltax AB  
#231510 Vad gäller matsäck å lite kläder. Ryggsäck.
-Missade Du att dra åt oljelocket, igen!?! Mina macker dryper ju av olja. Jämrans pucko!
Å ryggsäck med inbyggd fältstol är ju värd guld vid brasan....

Avatar Fallback

Re: ATV-vagn, Avesta eller Kranman

Nolltax AB  
#231520 Man viker ut fältstolen, fronten på ATV får agera ryggstöd.
Värme fram från brasan å ryggen värms upp av kylaren....
Å polarn med traktor sitter å vinglar på en kall kubbe.....
Det ultimata är givetvis en rygga med fodrat lock... Risk polarn blir skogstokig dock...

Användarvisningsbild

Re: ATV-vagn, Avesta eller Kranman

H-kan  
#231632 :)
Olja på mackan, hmm. Bara sardinen som fattas alltså..

Ja, allt till ATV verkar ju vara ap-dyrt. Den lokals handlaren säljer ju beg ATV'er också, men snacka om andrahandspriser. Volvo kan ju ta sig i brasan där.

Tack för alla tips och så, jag skall kolla vidare. Återkommer!

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV-vagn, Avesta eller Kranman

anersimyra  
#231640
H-kan skrev::)
Olja på mackan, hmm. Bara sardinen som fattas alltså..

Ja, allt till ATV verkar ju vara ap-dyrt. Den lokals handlaren säljer ju beg ATV'er också, men snacka om andrahandspriser. Volvo kan ju ta sig i brasan där.

Tack för alla tips och så, jag skall kolla vidare. Återkommer!
Begagnatmarknaden för ATV är för närvarande rätt trög enligt flera jag pratat med, kan ju vara läge att pruta hårt på fantasipriserna. Extra tillbehör övervärderas grovt av dom flesta säljare då ersättningen vid försäkringsskada bara är bråkdelen av nypris. Dom flesta bolag har en låg maxersättning av tillbehör, undantag finns visserligen. Begagnatprislistor fanns i senaste numret av ATV & Terrängmagasinet.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: ATV-vagn, Avesta eller Kranman

anersimyra  
#231642 Vad gäller vedvagnar är marknaden snart översvämmad av billigt kinatillverkat, prutläge på både begagnat och nytt i samma segment, TB 1300 är en utmärkt vedvagn med en elförzinkning som faktiskt är " rostfri" till skillnad mot det billigare Kinaalternativet.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: ATV-vagn, Avesta eller Kranman

H-kan  
#231812 Ja det verkar att finnas en uppsjö av vagnar. Verkligen.

Den där lådan som man har sågar mm i ser ju intressant ut. Men det borde ju vara en hyfsad baggis att sno till någon slags ram. Man kommer kanske rätt långt med ett par snoddar (ni vet de elastiska med 4 krokar man har till cykelhållaren på bilen).

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV-vagn, Avesta eller Kranman

jhe  
#240998 Någon som har erfarenhet av att eftermontera hydraul vinch hv150 på atv vagn ? Har handlat ett beg Hydr aggr (kranman) som har två spakar förberett för vagnsdrivning och griplastare. Dock ej förberett för vinsch.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).