Motorsåg och handhållet

Flänsbricka klinga röjsåg

30 inlägg 19586 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flänsbricka klinga röjsåg

j-eg63  
#231157 Min gamla hqv 165 röjsåg är obrukbar pga borttappad flänsbricka den som klingmuttern trycker mot finns ej längre som reservdel hos hqv Passar brickan från någon annan sågmodell???



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231211 Några som jag vet passar är: hva 265rx, 252rx, Jonsered gr 50, rs 51 mfl, troligtvis även hva 244r/rx, hva 250r/rx, skulle tippa på att även hva 245r passar! dvs dom flesta äldre hva och jonsered sågar över 40cc med 20mm klinghål.

borde inte vara alltför svårt att hitta! :roll:


husqvarna borde hålla reservdelar i åtminstone 10år! så då borde du kunna beställa åt en 265 eller 252!annars är det bedrövligt!.....din handlare hade troligtvis lite otur när han tänkte å sökte bara på 165! eller så är det som vanligt med många såghandlare nu för tiden........han visste helt enkelt inte bättre!

själv har jag beställt orginaldelar till en såg från 1968! :smile: vilket fabrikat behöver jag väl knappast nämna! :wink:

Avatar Fallback

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

j-eg63  
#231233 Tack för dessa uppgifter Huggarn Det finns mycket kunnande på detta förnämliga forum :grin: :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231277 Jag ska väl i ärlighetens namn säga att den "165" jag provat på är en nyare 165rx! jag vet ju inte vad du har för "165"? är det en äldre 165r så ska jag låta det vara osagt då jag aldrig provat på en sån! dom tidigare modellerna hade kanske andra splines på axeln eller nåt!? :roll: har kollat lite sprängskisser,och det förekommer lite olika art nr på brickan,men det behöver inte betyda att dom inte passar på olika sågar! dels händer det att hva ändrar nr på samma del,jag vet också att det finns lite olika diametrar på själva brickan utanför splinesen, på en 265rx var brickan ca 60mm medan andra har varit ca 70mm, men splinesen är lika så det gör ju inget!

Det är ganska vanligt att dessa brickor är borta då många tar bort den och skruvar dit trimmerhuvud på sågen......å så är brickan borta! :smile: själv brukar jag ha kvar brickan innanför trimmerhuvudet! då vet man var man har den! :smile: brukar funka bra i dom flesta fall.

Off topic: man får ju mellan varven en å annan snilleblixt och ska laborera å prova helt outgrundliga saker! :roll: en sån snilleblixt var att jag skruvade av klingskyddet från en hva 355fxt och satt det på en hva 265rx....bara gudarna vet varför! :lol: ....å kan ni tänka er.... det fungerade helt perfekt! :smile: tvärtom går däremot inte!...inte ens i närheten!...så nu vet ni det också...bra va! :lol:

Avatar Fallback

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

j-eg63  
#231295 165 R heter den gamla röjsågen med borttappad klingbricka Har även en 252rx Har aldrig kiommit på tanken att flänsbrickorna skulle passa på båda sågarna det måste vara 30 når mellan modellerna möjligen att brickan var större på 165an som du säger Huggarn :grin: :grin: Tack igen för tipset

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231305 Jag törs sätta en ganska stor slant på att 252ans bricka passar!! :wink:

menar du att du inte ens har provat??????? :surp: :grin:

Avatar Fallback

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

j-eg63  
#231310 Jag har provat o den passar :grin: Yttermåttet på brickan kanske är större på stora sågen men det har ingen betydelse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231312 Det kan ha betydelse om den brickan närmast växelhus har en nedsänkning. Annars tror jag det kvittar....

Användarvisningsbild

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231328
j-eg63 skrev:Jag har provat o den passar :grin: Yttermåttet på brickan kanske är större på stora sågen men det har ingen betydelse


Tänkte väl det!! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231329
Mange skrev:Det kan ha betydelse om den brickan närmast växelhus har en nedsänkning. Annars tror jag det kvittar....


på vilka sågar har det betydelse?

Användarvisningsbild

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231334 nu pratade vi ju förvisso om brickan som ligger utanför klingan!! som trycker mot klingbrickan......medbringaren!......finns inte många varianter av den Mange!!....eller har du nåt hemligt att komma med? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231336
j-eg63 skrev:Jag har provat o den passar :grin: Yttermåttet på brickan kanske är större på stora sågen men det har ingen betydelse


Tänk att det ante mig!! :wink: Jag är glad att ha kunnat hjälpa dig! :smile:

Avatar Fallback

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

mrlynx  
#231341 Det som skiljer är väl att på 165r stoppar man i låspinnen uppifrån när man ska ha lös muttern och på nyare sågar stoppar man i den framifrån ex. 244rx
Kan bli jobbigare att byta klinga utan rätt hål i medbringaren.

Användarvisningsbild

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231344 Har sett lite olika medbringare och ännu fler tryckbrickor. Svårt o säga vilket som hört till vad eftersom det går o flytta o blanda.
Inta alla är gjorda av HVA heller misstänker jag.

Skulle tro det bara är 65 och 165r som behöver den större tryckbrickan, men kan inte säga säkert eftersom det går o mixa mellan dem.

65/165/265 har samma hus och kan ha samma brickor.

Användarvisningsbild

Re: Flänsbricka klinga röjsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231353
mrlynx skrev:Det som skiljer är väl att på 165r stoppar man i låspinnen uppifrån när man ska ha lös muttern och på nyare sågar stoppar man i den framifrån ex. 244rx
Kan bli jobbigare att byta klinga utan rätt hål i medbringaren.


Vad har det med brickan att göra? :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).