Traktorn i skogen

Varvräknare till BM 350 - 59

16 inlägg 13967 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Varvräknare till BM 350 - 59

bagge  
#230679 Har gått och saknat varvräknare till Boxern ett tag och nu helgen kände jag inspirationen flöda :smile:

Har kikat lite på olika varvmätare, men jag har ingen "vajerutgång" så originalmätare funkar inte så då var det bara elektriska som gäller. Kollade först på VDO eftersom dom har timmätare men 1700 spänn var lite styvt!

Så då fick det bli en från biltema för den fashionabla summan av 129 riksdaler!

Men ingenting är ju så bra att det inte går att förbättra! :smile:

Eftersom Biltemas mätare är gjord 0-4000 varv/min och boxern knappast går att skrämma upp i mer än 2000 varv/min så började jag med att prova hur mycket den gick att skala och det funkade fint att få den att visa 2 x varvtalet. Alltså 3000 varv när jag hade 1500 osv.

Hittade en bild på google av en traktormeter som jag ritade av, skalade om och pyntade med logotyp.

Varvräknare.jpg


Med hjälp av en värmepistol fick jag isär den varvräknaren.

2013-07-05 19.43.34.jpg


2013-07-05 19.49.50.jpg


Med ny mätartavla.

2013-07-08 17.26.45.jpg


Första provkörningen med ny tavla.

2013-07-08 17.32.59.jpg


Good enough!

2013-07-08 17.32.48.jpg


Klart! :smile:

2013-07-08 21.22.45.jpg




   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Varvräknare till BM 350 - 59

Blivande snickare  
#230685 Vackert så, när kan jag hämta in vår boxer? :grin:

Användarvisningsbild

Re: Varvräknare till BM 350 - 59

totte  
#230687 Snyggt och bra jobb!

Avatar Fallback

Re: Varvräknare till BM 350 - 59

Midgård  
#230688 Håller med. Fint arbete. Jag monterade en likadan varvräknare från Biltema i segelbåten och det fungerar klockrent. Behöll dock ordinarie skala då båtdieseln toppar 3400 r/m. Varvtalsvisningen är stabil och bra.

Användarvisningsbild

Re: Varvräknare till BM 350 - 59

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230694 Lysande!!!

Finns nog flera som vill göra likadant...
Har du den som cad-fil eller liknande så man kan gradera om eller byta emblem?

:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Varvräknare till BM 350 - 59

bagge  
#230699 Tackar!

Finns det dom som kör något annat märke? :wink:

Har gjort den i illustrator, men jag tror att det skall gå att exportera till cad, får kika på det ikväll. Kan lägg upp den i några olika format så är det väl nått som går att använda. :smile:

Blivande snickare: Om du kör hem den till mig så lovar jag att du står först i kön :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Varvräknare till BM 350 - 59

Blivande snickare  
#230704
bagge skrev:Blivande snickare: Om du kör hem den till mig så lovar jag att du står först i kön :wink:

8)

Avatar Fallback

Re: Varvräknare till BM 350 - 59

bagge  
#230714 Här är den i några olika format.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/24460551/Varvr%C3%A4knare.zip

Hoppas den går att använda!

   TS
Avatar Fallback

Re: Varvräknare till BM 350 - 59

Henrik Petersen  
#231313 Hej Alla

Jag vill också ha en sån fast på lastmaskinen. Hur gör man??. Går den direkt på generatorn eller??. Ni som vet :lol: .

Henrik

Avatar Fallback

Re: Varvräknare till BM 350 - 59

Midgård  
#231331
Henrik Petersen skrev:Hej Alla

Jag vill också ha en sån fast på lastmaskinen. Hur gör man??. Går den direkt på generatorn eller??. Ni som vet :lol: .

Henrik


Själva varvtalsgivarsignalen tas från generatorn (måste vara växelströmsgenerator). Vissa generatorer har en tamp utdragen från generatorlindningen medan andra generatorfabrikat t ex Valeo inte har det. Då får man i stället gå in före diodbryggan på generatorn och löda fast en tamp på samma ställe som en av generatorns statorlindningar är fastlödd med före dioderna.

Avatar Fallback

Re: Varvräknare till BM 350 - 59

Hugin  
#231332 Proffsigt!

Användarvisningsbild

Re: Varvräknare till BM 350 - 59

totte  
#231364 Kolla om din generator har en anslutning som heter "W", den är i så fall för varvräknare.

Avatar Fallback

Re: Varvräknare till BM 350 - 59

Henrik Petersen  
#231419
totte skrev:Kolla om din generator har en anslutning som heter "W", den är i så fall för varvräknare.


Nähä, så enkelt var det inte 😡 .

Henrik

Avatar Fallback

Re: Varvräknare till BM 350 - 59

Henrik Petersen  
#231420
Midgård skrev:
Henrik Petersen skrev:Hej Alla

Jag vill också ha en sån fast på lastmaskinen. Hur gör man??. Går den direkt på generatorn eller??. Ni som vet :lol: .

Henrik


Själva varvtalsgivarsignalen tas från generatorn (måste vara växelströmsgenerator). Vissa generatorer har en tamp utdragen från generatorlindningen medan andra generatorfabrikat t ex Valeo inte har det. Då får man i stället gå in före diodbryggan på generatorn och löda fast en tamp på samma ställe som en av generatorns statorlindningar är fastlödd med före dioderna.

Tack for svar. Men det där lät inte som om det är nåt jag ska ge mig på. Får nok vare utan.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Varvräknare till BM 350 - 59

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231427 Mkt fint.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).